گزارش«فاکس‌نیوز» از ربایش، ترور و تهدیدهای فرامرزی ایران علیه آمریکا و جهان

در تازه‌ترین واکنش‌ها به تهدیدهای فرامرزی و رویکرد بی‌ثبات کننده ایران در منطقه و جهان مقامات کییف اعلام کردند از ایران به‌دلیل مشارکت در جنگ و همدستی با روسیه در ارتکاب جنایت‌های جنگی علیه مردم اوکراین به دادگاه‌های جنایی بین‌المللی شکایت خواهند برد.شبکه خبری «فاکس‌نیوز»، چهارشنبه از تشدید تهدیدهای مقامات جمهوری اسلامی برای برهم زدن امنیت کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی و فراتر رفتن آن از خطر جانی برای شهروندان ایرانی‌تبار این کشورها، خبر داد.

فاکس نیوز، دهم اسفند در گزارشی ضمن اشاره به تهدیدهای امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده کل نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران که پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا و وزیر خارجه او مایک پمپئو را تهدید کرده بود، نوشت: «ایران احتمالا پشت یک «فهرست ترور» است که نیروهای پلیس و مجریان قانون در بوستون را هدف قرار می‌دهد.»

اشاره فاکس‌نیوز به پرونده‌ای است که سال گذشته این شبکه خبری درباره یک پروژه رصد و شناسایی سازمان‌های یهودی در شهر بوستون، ایالت ماساچوست، از آن پرده برداشته بود.

نگرانی‌ها از فعالیت‌های خرابکارانه و تهدید به قتل مخالفان جمهوری اسلامی، اعم از افرادی با تبار ایرانی در حالی افزایش یافته است، که هفته پیش، شبکه خبری «ایران‌اینترنشنال» که در لندن واقع بود، ناچار شد به‌دلایل امنیتی تمامی برنامه‌های خبری خود را به دفتر خود در «واشینگتن دی‌سی» منتقل کند.

فاکس‌نیوز با اشاره به این تهدیدها و تهدیدهای ایران علیه مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و از مخالفان رژیم جمهوری اسلامی که در تابستان گذشته، یک فرد آذربایجانی‌تبار در مقابل منزلش در بروکلین نیویورک قصد سوء‌قصد علیه جان او را داشت، نوشته است که تهدیدهای تروریستی ایران حالا در دو سوی اقیانوس اطلس جریان دارد.

این گزارش‌های تهدید به ترور، در حالی منتشر می‌شوند، که همکاری‌های دوجانبه ماه‌های اخیر ایران و روسیه در حوزه فنی و نظامی و اخبار مربوط به غنی‌سازی هسته‌ای ایران تا سطح نزدیک به 90 درصد، واکنش‌های تند اسرائیل و کشورهای غربی را در پی داشته است.

در پی سفر ایلی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل به آلمان که خود پیشتر گفته بود تروریستی اعلام شدن سپاه را با همتای آلمانی خود مطرح خواهد کرد، آنالنا بربوک نیز چهارشنبه صبح نسبت به اقدامات بی‌‌ثبات کننده ایران در منطقه خاورمیانه و اروپا موضع گرفت.

بربوک در واکنش به اخراج دو کارمند سفارت آلمان در تهران این اقدام رژیم جمهوری اسلامی را «غیرموجه» توصیف کرد. وزارت خارجه آلمان نیز در بیانیه‌ای، اعلام کرد که از تهدیدهای امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران به افزایش بُرد موشک‌های ایران تا اروپا و همچنین دیگر اقدامات جمهوری اسلامی از جمله افزایش غنی‌سازی اورانیوم در سایت «فردو»، سرکوب معترضان، فعالیت‌های بی‌ثبات کننده در منطقه خاورمیانه و تحویل پهپادهای انفجاری به روسیه، شدیدا نگران است.

پیشتر امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در یک مصاحبه تلویزیونی با ادعای اینکه امکان افزایش برد موشک‌های ایران تا بیش از دو هزار کیلومتر وجود دارد و تاکنون به «احترام اروپا» این اقدام انجام نشده، اروپا را تهدید کرده بود که «احترام خودش را نگه دارد.»

همزمان با افزایش نگرانی‌ها نسبت به تهدید نظامی و امنیتی ایران علیه کشورهای اروپایی و ایالات متحده، همکاری دوجانبه نظامی و فنی ایران و روسیه در تهاجم روسیه علیه اوکراین نیز باعث تشدید بی‌سابقه نگرانی‌های بین‌المللی شده است.

با این‌وجود، به‌نظر می‌رسد که در شرایط خلا تصمیم‌گیری قاطعانه کشورهای غربی و در غیاب راهکار موثر برای مقابله با تهدیدهای ایران، فرماندهان سپاه پاسداران و مقامات جمهوری اسلامی، گستاخ‌تر شده و همچنان به تهدیدات و اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود ادامه داده و علاوه بر همسویی و پشتیبانی نظامی از روسیه در جنگ علیه اوکراین و تهدید مستقیم علیه قلمرو شرقی ناتو، نفوذ خود را به‌طور فزاینده‌ای در میان نیروهای شبه‌نظامی در کشورهای مختلف منطقه و جهان گسترش می‌دهند.

در تازه‌ترین واکنش‌ها به تهدیدهای فرامرزی و رویکرد بی‌ثبات کننده ایران در منطقه و جهان دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد که دولت او از ایران به‌دلیل مشارکت در جنگ و همدستی با روسیه در ارتکاب جنایت‌های جنگی علیه مردم اوکراین به دادگاه‌های جنایی بین‌المللی شکایت خواهد برد.