پدافند هوایی اوکراین ۱۳ پهپاد انفجاری ایرانی را سرنگون کرد

نیروی هوایی اوکراین روز دوشنبه ۱۵ اسفند اعلام کرد که ۱۳ پهپاد انفجاری ایرانی دیگر را که شب گذشته از جنوب روسیه به پرواز درآمده بود، سرنگون کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای هوایی اوکراین خبر داد که نیروهای روس ۱۵ پهپاد «شاهد» ساخت ایران را از منطقه بریانسک در شمال شرق کی‌یف پرتاب کردند که نیروهای اوکراینی موفق به انهدام ۱۳ فروند از آن‌ها پیش از برخورد به اهداف شدند.

سرگئی پوپکو، رئیس اداره مدیریت نظامی شهر کی‌یف، گفت که این پهپادها به سمت کی‌یف در حرکت بودند اما نیروهای پدافند هوایی اوکراین آن‌ها را سرنگون کردند و کسی زخمی نشد و آسیبی هم به زیرساخت‌ها وارد نیامد.

اوکراین پس از دریافت سامانه‌های پدافند موشکی جدید از متحدان غربی، ازجمله ایالات متحده و بریتانیا، بهتر توانسته است در برابر حملات هوایی روسیه مقاومت کند.

با این حال، حملهٔ هواپیمای بدون سرنشین روسیه در اواخر فوریه به شهر خملنیتسکی در غرب اوکراین دو نفر را کشت و سه نفر را مجروح کرد.

مقام‌های ایالات متحده تابستان امسال گفتند که ایران در ماه ژوئن پهپادهای شاهد ۱۹۱ و ۱۲۹ را به روسیه معرفی کرده و انتظار می‌رود که آن‌ها را به مسکو بفروشد.

کمک پهپادی جمهوری اسلامی به روسیه در کنار جانبداری علنی مقامات جمهوری اسلامی از این کشور در حنگ با اوکراین انتقاد شدید غرب را برانگیخته است.

دانا استرول، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه نهم اسفند در این باره گفت که واشینگتن و متحدانش درصدد هستند تا با ایران به‌عنوان یک تهدید جهانی برخورد کنند.