آمریکا و سه کشور اروپایی از گزارش مدیرکل آژانس درباره ایران به شدت ابراز نگرانی کردند

آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام درباره اقدام ایران در غنی‌سازی نزدیک به ۸۴ درصد، با ابراز نگرانی شدید در این مورد، از جمهوری اسلامی خواستند کلیه دسترسی‌های لازم برای نظارت و راستی‌آزمایی را به آژانس ارائه کند.

آمریکا و سه کشور اروپایی در عین حال در محکومیت ایران قطعنامه‌ای صادر نکردند، اما تاکید کردند در نشست‌های آینده ممکن است چنین اقدامی را انجام دهند.

پس از ارائه گزارش پادمانی رافائل گروسی، مدیر کل آژانس انرژی اتمی، به شورای حکام، آمریکا در بیانیه‌ای خواستار همکاری کامل و فوری جمهوری اسلامی با بازرسان آژانس شد و تاکید کرد که ایران باید همه اسناد، اطلاعات و پاسخ‌هایی که بازرسان می‌خواهند به ویژه در خصوص سه تاسیسات اتمی اعلام نشده، ارائه دهد.

لورا هولگیت، سفیر آمریکا در آژانس، در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی با چنین اقداماتی به انزوای خود دامن می‌زند گفت: ایران باید اقدام‌های تحریک‌آمیز هسته‌ای خود و سایر اقداماتی که خطر جدی گسترش سلا‌ح‌های هسته‌ای به همراه دارد را متوقف کند.

یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز با اشاره به گزارش مدیرکل آژانس به شورای حکام درباره ایران گفت واشینگتن در این مورد با متحدان و شرکای منطقه‌ای خود در تماس است.

در همین حال، ران جانسون، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال با تاکید بر اینکه «احتمالا» جو بایدن هیچ کاری نمی‌تواند برای جلوگیری از حرکت جمهوری اسلامی به سوی سلاح اتمی انجام دهد، گفت: «توافق با ایران باید آخرین اقدام ما باشد که در آن ده‌ها میلیارد دلار دیگر به نیروی نظامی آنها تزریق خواهد کرد.»

بریتانیا، آلمان و فرانسه نیز در بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند که هنوز از توضیح جمهوری اسلامی درباره اتفاقی بودن غنی‌سازی ۸۴ درصدی متقاعد نشده‌اند و خواستار همکاری کامل ایران با آژانس در اینباره و ارائه توضیحات فنی معتبر شدند.

بیانیه مشترک سه کشور تاکید کرد که غنی‌سازی ۸۴ درصدی پس از تداوم انباشت اورانیوم ۶۰ درصدی، هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و استدلال جمهوری اسلامی را درباره اینکه از برنامه اتمی خود تنها اهداف صلح‌آمیز دارد، تضعیف می‌کند.

پیش‌تر وال استریت ژورنال به نقل از چند دیپلمات غربی گزارش داد در حالی که اروپایی‌ها در واکنش به غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی، از صدور بیانیه انتقادی علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کنند، ایالات متحده تمایل به انجام چنین کاری ندارد.

در همین حال، بر اساس گزارش خبرنگار ایران‌اینترنشنال در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این سازمان به دنبال دسترسی به اپراتورهایی است که در زمان غنی‌سازی ۸۴ درصدی حضور داشته‌اند و معتقد است پاسخ‌های آنها از اظهارات رییس سازمان انرژی اتمی ایران راهگشاتر است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شنبه در نشستی خبری پس از سفر به ایران اعلام کرد با جمهوری اسلامی برای دسترسی و تبادل اطلاعات بیشتر توافق کرده و از اعزام تیمی به ایران، راه‌اندازی دوباره تجهیزات نظارتی و افزایش ۵۰ درصدی بازرسی در سایت فردو خبر داد.

در همین حال، خبرگزاری رویترز نوشت گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مشاهده کرده که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در سطح بالایی اطمینان داده که مایل به همکاری با آژانس برای حل و فصل مسائل برجسته باقیمانده است و در بحث‌های فنی پیگیری آن‌ها به زودی مشارکت خواهد داشت.