شهروندان معترض در خیابان‌های اطراف مسجد مکی زاهدان تجمع کرده و شعار‌ «سلطنت، ولایت، یکصد سال جنایت» سر دادند

گزارش ها از بلوچستان حاکی است مردم شهر زاهدان برای بیست و دومین جمعه ی متوالی علیه حکومت اسلامی راهی خیابان ها شده اند و به تظاهرات ضدحکومتی اقدام کرده اند. ماموران امنیتی به مسجد مکی یورش آورده و صدها نفر را محاصره کرده اند. تعداد نامعلومی بازداشت شده اند.

امروز جمعه ١٢ اسفند ماه ۱۴۰۱ اینترنت در زاهدان با با اختلال و قطعی کامل مواجه است. لایو اینستاگرامی مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی ،امام جمعه زاهدان نیز بدلیل قطعی اینترنت نیمه تمام ماند. مولوی عبدالحمید در مراسم نمازجمعه زاهدان با اشاره به مسمومیت دختران در مدارس کشور از بی توجهی دستگاه های امنیتی و نظامی در جلوگیری از بروز این اقدامات انتقاد کرد و از مسئولان امر خواست تا صدای مردم را گوش بدهند. وی از سخنان امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه در ارتباط با عدم کشته شدن معترضان در طی خیزش انقلابی انتقاد کرد و گفت صحبت‌های او خلاف واقع است. وی همچنین با بیان اینکه دیگر نه حکومت اسلامی مانده و نه حکومتی که ظلم نکرده باشد، ادامه داد؛ چطور می‌شود باور کرد که دستگاه‌های امنیتی ندانند چه کسانی دختران دانش‌آموز را مسموم کرده‌اند؟!

گزارش های کانال های خبری بلوچ از آغاز اعتراضات مردمی در زاهدان بعد از نماز جمعه این شهر خبر داده اند. در تظاهرات امروز شعارها و پارچه نوشته ها در محکومیت جمهوری اسلامی، دیکتاتوری وتاکید بر ادامه ی خیزش انقلابی به چشم می خورد. تعدادی از معترضان پلاکاردهایی در محکومیت برخی از جریانات خارج از کشوری برای مصادره ی مبارزات مردم در دست داشتند.

به گزاش حال وش، مسجد مکی در محاصره نیروهای نظامی، امنیتی قرار دارد و آن ها به بازداشت گسترده معترضین اقدام کرده اند. تعداد زیادی نیروی لباس شخصی و نظامی در اطراف مسجد مکی حضور دارند مردم معترض هم با سردادن شعارهای ضدحکومتی در حال اعتراض هستند.

بنابر گزارش های تازه تر نیروهای نظامی و امنیتی حاضر در خیابان های مدنی، رازی و خیام زاهدان با ورود به نزدیکی مسجد مکی با معترضین درگیری شدند. معترضین با مقاومت در برابر نیروهای نظامی و امنیتی در خیابان خیام زاهدان شعارهای اعتراضی سر دادند. مامورین امنیتی یورش سنگینی را به معترضان در مسجد مکی صورت داده و منطقه را به طور کامل محاصره کرده اند. آن ها با ده ها خودرو به مردم داخل مسجد یورش برده و قصد ورود به مسجد را دارند. آزادیخواهان بلوچ از مردم خواسته اند به یاری آن ها بشتابند. حال وش گزارش داده است که یوروش نیروهای انتظامی برای ورود به مسجد ناکام مانده و آن ها بر اثر مقاومت مردم عقب نشینی کرده اند.مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جماعت مسجد مکی زاهدان نیزدر خطبه‌های نماز جمعه امروز 26 اسفند گفت که مشکلات کشور ناشی از «دیدگاه مذهبی و نگاه امنیتی» حاکم است.

مولوی عبدالحمید سردادن هر شعاری در کشور را آزاد دانست، اما اشاره کرد که «توهین و بی‌احترامی به دیگران در مرام و اعتقادات دینی ما نیست و مردم می‌توانند صدای‌شان را بلند و خواسته‌های‌شان را فریاد بزنند.»

امام جماعت مسجد مکی زاهدان به تکثر زبان و فرهنگ مختلف مردم ایران اشاره کرد و احترام به این فرهنگ‌ها را از سوی هر حکومتی سبب پیشرفت، رفاه و امنیت کشور دانست.مولوی عبدالحمید اظهار داشت: «همه مردم ایران از همه ادیان و مذاهب مشکلاتی دارند و اهل سنت که بخش بزرگی از جمعیت کشور هستند جایگاه و سهمی در ارکان مختلف حکومت ندارند.»

او همچنین «نگاه‌های تنگ‌نظرانه» را سبب بخشی از مشکلات کنونی کشور عنوان کرد.

ادامه جمعه‌های اعتراضی
مردم زاهدان در ادامه جمعه‌های اعتراضی پس از نماز جمعه 26 اسفند در اعتراض به کشتار مردم بلوچ با شعارهای «می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کشت» در خیابان‌های این شهر راهپیمایی کردند.

شهروندان معترض همچنین در خیابان‌های اطراف مسجد مکی زاهدان تجمع کرده و شعار‌ «سلطنت، ولایت، یکصد سال جنایت» سر دادند.

شهروندان بلوچ با سردادن شعار «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی» به نقش بسیج و سپاه در سرکوب جنبش سراسری مردم ایران نیز اعتراض کردند.

در همین رابطه و همزمان با آخرین پنجشنبه سال 1401، شهروندان معترض در شهرهای مختلف ایران بر آرامگاه کشته‌شدگان اعتراضات در تهران، کرج، تبریز، اصفهان، مهاباد، سقز، دیواندره و سنندج تجمع کرده و شعارهایی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی»، «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» و «شهید نمی‌میرد» سر دادند.

از سویی، خانواده محمد‌مهدی کرمی، معترض اعدام‌شده در کرج هم در آخرین پنجشنبه سال 1401 بر آرامگاه تعدادی از کشته‌شدگان اعتراضات از جمله محمد حسینی، سپهر اعظمی، نیما نوری و مهدی حضرتی حاضر شدند و آن‌ها را گلباران کردند.

اعدام فعال سیاسی کرد
وب‌سایت حقوق بشری «هه‌نگاو» نیز امروز جمعه با انتشار تصاویری از تجمع گروهی از شهروندان مقابل زندان مرکزی ارومیه خبر داد.

به‌گفته هه‌نگاو، نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تاکنون جسد «محی‌الدین ابراهیمی»، زندانی سیاسی که امروز صبح در زندان ارومیه اعدام شد را به خانواده‌اش تحویل نداده‌اند.

به نوشته این وبسایت حقوق بشری، محی‌الدین ابراهیمی کولبر 43 سالە‌ و اهل روستای «الکاوی» از توابع شهر اشنویە است که در 13 آبان سال 96 در حالی کە مشغول کولبری بود توسط نیروهای مستقر در پایگاه «بیمضرتە» اشنویە مورد اصابت گلولە قرار گرفت و بە شدت زخمی و همانجا بازداشت شد.

ابراهیمی مرداد سال 97 توسط شعبە دوم دادگاه انقلاب ارومیە بە اتهام «بغی و همکاری و عضویت در حزب دمکرات کُردستان ایران» بە اعدام محکوم شد.