سه منبع آگاه به «رویترز» از توافق سوریه و سعودی برای بازگشایی متقابل سفارتخانه‌ نزد یکدیگر خبر داده‌اند

وزارت خارجه پادشاهی عربی سعودی اعلام کرد که پس از سال‌ها قطع روابط، در حال انجام گفت‌وگوهایی با سوریه برای ازسرگیری خدمات کنسولی دوجانبه است.

شبکه «الاخباریه» سعودی شامگاه پنج‌شنبه 3 فروردین 1402 به نقل از یک مقام مسئول در وزارت خارجه این پادشاهی اعلام کرد که «در چارچوب اصرار پادشاهی عربی سعودی برای تسهیل ارائه خدمات کنسولی ضروری برای مردم دو کشور، گفت‌وگوهایی بین مقامات مسئول در سعودی و همتایان آنها در سوریه درباره از سرگیری و پیشبرد خدمات کنسولی در حال انجام است».

سه منبع آگاه به «رویترز» گفته‌اند که پس از بیش از یک دهه قطع روابط، در اقدامی که گام بزرگ رو به جلویی برای بازگشت دمشق به صف عربی به‌شمار می‌رود، سوریه و سعودی برای بازگشایی متقابل سفارتخانه‌ نزد یکدیگر توافق کرده‌اند.

این گام برای ازسرگیری روابط کنسولی میان ریاض و دمشق دو هفته پس از توافق میان سعودی و ایران اعلام می‌شود که با میانجی‌گری چین و تلاش‌های عراق و سلطنت عمان به موجب آن قرار است طی مدت دو ماه گام‌هایی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک میان ریاض و تهران و بازگشایی متقابل سفارتخانه‌ها نزد یکدیگر اتخاذ شود.

همچنین در این راستا شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی چهارشنبه دوم فروردین طی تماسی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران توافق کرد تا به‌زودی دیدار دوجانبه‌ای میان دو طرف برگزار شود.