طرح شکایتی در دادگاه سوئیس که حقوق بشر را به تغییر اقلیم گره می‌زند

یخچال های آلپ به خصوص در معرض گرمایش هستند

بیش از دو هزار زن با طرح شکایتی علیه دولت سوئیس ادعا کرده‌اند که سیاست‌هایش در قبال تغییر اقلیم ناقض حق حیات و سلامت آنهاست.

این اولین بار است که دادگاه اروپایی حقوق بشر (ای سی اچ آر) به پرونده‌ای در مورد تاثیر تغییر اقلیم بر حقوق بشر رسیدگی می‌کند.

این پرونده در پی شش سال نبردهای نافرجام حقوقی در دادگاه‌های سوئیس تشکیل می‌شود.

دمای هوا در سوئیس با سرعتی بیش از میانگین جهانی درحال افزایش است واکنون موج‌های گرمای فراوان‌تری در این کشور روی می‌دهد.

این گروه از زنان که میانگین سنی آنها ۷۳ سال است می‌گویند تغییر اقلیم حقوق انسانی آنها، سلامت آنها و حتی حیات آنها را به خطر انداخته است. شواهدی که آنها به دادگاه ارائه کرده‌اند شامل سوابق پزشکی شان می‌شود.

آنها از دادگاه می‌خواهند به دولت سوئیس دستور دهد با جدیت بیشتری برای کاهش تصاعد گازهای گلخانه‌ای اقدام کند.

دولت سوئیس انکار نمی‌کند که تغییر اقلیم می‌تواند بر سلامتی اثر بگذارد – اما می‌گوید نمی توان آن را به طور مشخص به سلامت زنان مسن‌تر مرتبط دانست.

این پرونده – در صورت پیروزی این زنان – می‌تواند بدعتی برای تک تک ۴۶ عضو دادگاه اروپایی باشد.

دمای زمین به دلیل فعالیت انسانی درحال افزایش است و تغییر اقلیم اکنون کلیه جنبه‌های زندگی انسان را تهدید می‌کند.

اگر این روند افسارگسیخته ادامه یابد، انسان و طبیعت با گرمایش فاجعه‌بار، خشکسالی‌های شدیدتر، بالا آمدن سطح دریا و انقراض گسترده گونه‌ها مواجه خواهند شد.

رویدادهای شدید آب و هوایی همین حالا شدیدتر شده‌اند که زندگی و امرار معاش مردم را به خطر می‌اندازند.

به گفته اقلیم شناسان برای پرهیز از بدترین پیامدهای تغییر اقلیم باید از سرعت گرمایش کاسته شود. آنها می‌گویند میزان گرمایش تا ۲۱۰۰ باید در محدوده ۱.۵ درجه سانتیگراد باقی بماند.

به گفته آی‌پی‌سی‌سی (هیات بینادولتی تغییر اقلیم سازمان ملل) اگر نتوان میزان افزایش دمای متوسط زمین را در حد ۱.۵ درجه نگاه داشت، اروپا در برابر بارندگی و سیل‌های مخرب بیش از پیش آسیب‌پذیر خواهد شد.

دمای شدید همچنین با خطر بیشتر آتش‌سوزی های طبیعی همراه است؛ همانگونه که در تابستان اخیر در اروپا مشاهده شد.

از ژانویه تا اواسط ژوئیه سطح زمین‌های سوخته در فرانسه و آلمان هفت برابر میانگین بود.