اخراج تیم «عملیات اطلاعات» توییتر؛ افزایش فعالیت حساب‌های ناامن حکومتی در این شبکه اجتماعی

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد شرکت توییتر واحد مسئول مبارزه با عملیات اطلاعات خود را تعطیل کرده است. این تیم وظیفه شناسایی و خنثی‌سازی فعالیت کارزارهای حکومتی کشورهایی مانند ایران، روسیه و چین را به عهده داشت.

بر اساس اطلاعاتی که شبکه بی‌بی‌سی جهانی به آن دست یافته، فعالیت حساب‌های حکومتی وابسته به روسیه و چین پس از این اقدام افزایش پیدا کرده است.

کارشناسان و کارمندان سابق توییتر می‌گویند اغلب متخصصانی که در تیم عملیات اطلاعات این شرکت کار می‌کردند استعفا کرده یا اخراج شده‌اند. این موضوع موجب شده است تا این شبکه اجتماعی در برابر نفوذ عوامل وابسته به حکومت‌های غیر دموکراتیک آسیب‌پذیرتر از گذشته شود.

یکی از کارمندان ارشد سابق توییتر تاکید کرده است کل لایه انسانی واحد مورد اشاره از میان رفته و حالا این پلتفرم تنها به سیستم تشخیص خودکار خود متکی است؛ سیستمی که به دلیل ضعف‌های متعدد امکان شناسایی کامل محتوای دستکاری‌شده را ندارد.

هفته گذشته ایلان ماسک در گفتگوی خود با بی‌بی‌سی مدعی شد از زمان حضور او در این شرکت، انتشار محتوای غلط در این شبکه اجتماعی کمتر شده است. او اما به حساب‌های فعال حکومتی و یا تیم مسئول مبارزه با این حساب‌ها اشاره‌ای نکرد.

در هفته‌های گذشته فعالیت حساب‌های تبلیغاتی وابسته به روسیه در توییتر افزایش یافته است. این حساب‌ها با انتشار محتوای مختلف تلاش می‌کنند از جنگ این کشور علیه اوکراین حمایت کنند، رسانه‌های مستقل روسی را زیر سوال ببرند و سیاست کیف و غرب علیه روسیه را به سخره بگیرند.

با وجود اینکه برخی از این حساب‌ها به حالت تعلیق درآمده اما حساب‌های دیگر کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

توییتر در سال‌های گذشته بارها کارزارها و حساب‌های وابسته به جمهوری اسلامی در این شبکه اجتماعی را نیز شناسایی و تعلیق کرده بود. در یکی از این نمونه‌ها در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۸۰۰ حساب حکومتی وابسته به ایران به دلیل دستکاری در اطلاعات و انتشار محتوای غلط تعلیق شده بودند.

توییتر همچنین در بازه انتخاب سال ۲۰۲۰ ایالات متحده چندین حساب کاربری متعلق به نظام را با همکاری اف‌بی‌آی شناسایی و حذف کرد.

کارمندان سابق این شرکت عقیده دارند کمبود نیروی انسانی باعث شده است تا این شبکه اجتماعی نتواند مانند گذشته دستکاری در محتوا را به موقع شناسایی و حذف کند.

ایلان ماسک از زمان تصدی خود بر توییتر بیش از ۶۰۰۰ هزار نفر از کارمندان این شرکت را اخراج کرده است. به بیان دیگر، این مجموعه با از دست دادن تقریبی ۸۰ درصد از کل کارمندان خود حالا فقط با حدود ۱۵۰۰ کارمند به فعالیتش ادامه می‌دهد.

موسسه‌های تحقیقاتی که پیش از این در زمینه شناسایی کارزارهای حکومتی با توییتر همکاری می‌کردند اظهار کرده‌اند از ماه نوامبر سال گذشته به این سو، هیچ تماسی از سوی توییتر با آن‌ها گرفته نشده است.