آمریکا 7 فرد و نهاد پشتیبان صنایع نظامی و پهپادی ایران را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا، چهارشنبه 30 فروردین، تحریم‌هایی را علیه یک شبکه تدارکاتی به دلیل نقش آن در پشتیبانی از صنایع ساخت پهپاد و برنامه‌های نظامی ایران، اعمال کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) در بیانیه خود اعلام کرد که یک فرد و شش نهاد را که در خرید قطعات الکترونیکی برای برنامه‌های نظامی بی‌ثبات‌کننده ایران، از جمله قطعات مورد استفاده در پهپادهایی که در جنگ روسیه علیه اوکراین به‌کار برده می‌شود، نقش پشتیبان داشته‌اند، تحریم کرده است.این دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در بیانیه خود عنوان کرد که یک شرکت ایرانی به نام «پردازان سیستم نماد آرمان»، (پاسنا) و شرکت‌هایی در مالزی، هنگ کنگ و چین را به دلیل دور زدن تحریم‌ها، در لیست سیاه خود قرار داده است.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه گفت: «شبکه تحریم شده امروز، کالا و فناوری را برای دولت ایران و صنایع دفاعی و برنامه پهپاد آن خریداری ‌کرده است.»

او همچنین تاکید کرد: «وزارت خزانه‌داری به اعمال تحریم‌های خود علیه تلاش‌های تدارکاتی نظامی ایران که به ناامنی منطقه‌ای و بی‌ثباتی جهانی دامن می‌زند، ادامه خواهد داد.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا، همچنین مهدی خوش‌قدم، مدیر عامل شرکت پاسنا را نیز به دلیل نقشی که در دور زدن تحریم‌های ایالات متحده درباره ایران داشته، تحت تحریم قرار داده است.

بر اساس این گزارش، شرکت پاسنا از ترکیبی از روش‌ها، از جمله ثبت شرکت‌های صوری در ایران و مالزی با نام‌های «ای ام وی نیلگون بوشهر» در ایران و «پاسنا اینترنشنال» در مالزی، سعی در دور زدن تحریم‌ها کرده است.

همچنین شرکت «فراز تجارت ارتباط» و دو شرکت صوری متعلق به خوش‌قدم، مدیرعامل پاسنا، به نام‌های «سینو تریدر» و «پویان الکترونیک» نیز تحت تحریم قرار گرفته‌اند.

همچنین شرکت‌‌های «اترونیکس اینترنشنال لیمیتد» در هنگ‌کنگ، «جاترین الکترونیکس»، «وهوم تکنولوژی» و «یینکه الکترونیکس» در چین، از دیگر شرکت‌های تحریم شده در روز چهارشنبه هستند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که دارایی‌های این فرد و شرکت‌ها در آمریکا ضبط خواهد شد و مهدی خوش‌قدم نیز از ورود به خاک آمریکا منع شده است.بنا به اعلام برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، شرکت‌هایی که امروز به فهرست تحریم‌های ایالات متحده اضافه شدند، به منظور ساخت پهپاد و موشک، اقدام به تامین کالا و فناوری به دولت ایران و وزارت دفاع این کشور کرده بودند.

او افزود که آمریکا به اعمال تحریم‌علیه تلاش‌های ایران که موجب بروز ناامنی در منطقه و بی‌ثباتی در جهان می‌شود، ادامه خواهد داد.دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش از این نیز چهار نهاد و سه فرد را در کشورهای ایران و ترکیه، به اتهام مشارکت در تهیه تجهیزات پهپادی، شامل ارسال موتورهای پهپادی تولید اروپا تحریم کرده بود.

شرکت پردازان سیستم نماد آرمان (پاسنا)، شرکت نیلگون بوشهر، شرکت پاسنا اینترنشنال در مالزی، شرکت فراز تجارت ارتباطات، شرکت پویان الکترونیک، شرکت آترونیکس اینترنشنال مستقر در هنگ کنگ، شرکت جاترین الکترونیک و وهوم تکنولوژی و شرکت ینک الکترونیک از جمله شرکت‌هایی به شمار می‌روند که در فهرست جدید تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

یکی از دلایلی که غرب را به تحریم زنجیره تامین قطعات پهپادهای حکومت ایران واداشت، استفاده از این پهپادها در جنگ روسیه علیه اوکراین بود.حکومت ایران تا مدت‌ها ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را انکار می‌کرد، اما در نهایت در آبان ماه ۱۴۰۱ در پی انتشار شواهد گسترده، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، تحویل پهپاد‌های ایرانی به روسیه را پذیرفت و ادعا کرد که تحویل این پهپادها “به‌صورت محدود و قبل از آغاز جنگ” بوده است.روسیه به شکل گسترده‌ از این پهپادها برای تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی و مناطق مسکونی اوکراین استفاده می‌کند.

اوکراین اعلام کرده که نیروی هوایی این کشور تاکنون بیش از ۵۰۰ پهپاد ایرانی را ساقط کرده ‌است.

اعلام بسته جدید تحریمی روز چهارشنبه ۳۰ فروردین علیه صادرکنندگان تجهیزات پهپادی به ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که نیروهای روسیه درست در بامداد همین روزِ، با استفاده از پهپادهای شاهد- ۱۳۶ به بندر اودسا در جنوب اوکراین حمله کرده‌اند.