هشدار عفو بین‌الملل درباره مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان ایرانی

به‌دنبال ادامه حملات شیمیایی به مدارس و مسمومیت دانش‌آموزان در ایران، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار فراخوانی هشدار داد، زندگی میلیون‌ها دانش‌آموز دختر ایرانی در خطر است.

این فراخوان که سه‌شنبه 29 فروردین منتشر شد، به تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای سرپوشانی این حوادث سریالی اشاره کرده و تصریح کرده است، ادعاهایی مانند «استرس و هیجان‌زدگی» درباره این دانش‌آموزان و انکار مسمومیت‌های گسترده از جمله تلاش‌های حکومت این کشور برای «پنهان‌کردن» این واقعه و عدم انجام «اقدامات معنادار» برای پایان دادن به این مسمومیت‌های سریالی است.این بیانیه در ادامه افزوده است: «مقامات همچنین تلاش کردند تا با اعمال خشونت، ارعاب و بازداشت والدین نگران، دختران مدرسه‌ای، معلمان، روزنامه‌نگاران و دیگران.. فراخوان‌های عمومی برای پاسخ‌گویی را خاموش کنند.»

به گفته عفو بین‌الملل، این حملات سریالی «به‌نظر می‌آید کارزاری هماهنگ‌شده برای مجازات دانش‌آموزان دختر» به‌دلیل نقش آن‌ها در جنبش «زن، زندگی، آزادی» باشد.

این فراخوان افزوده است: «بسیاری از مردم ایران گمان می‌کنند که عاملان [این واقعه] به دولت یا حامیان حکومت وابسته‌اند.»

عفو بین‌الملل در پایان از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است تا تحقیقاتی «مستقل، جامع و موثر» درباره مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در ایران انجام داده و عاملان و آمران این واقعه را، بدون توسّل به مجازات اعدام، در دادگاهی منصفانه محاکمه کنند.

گزارش‌ها و ویدئوهای دریافتی حاکی است که مسمومیت‌ها در مدارس ایران روز چهارشنبه سی‌ام فروردین هم ادامه یافته است.

در ادامه حملات شیمیایی به مدارس دخترانه در ایران، دانش‌آموزان دبیرستان «پیشتازان» در دزفول، دچار مسمومیت شدند.وب‌سایت حقوق بشری «هنگاو»، امروز با انتشار تصاویری از مسمومیت دانش‌آموزان در دو دبیرستان دخترانه «نصیری» و «ابوذر» واقع در منطقه 12 ارومیه خبر داد و افزود که شمار زیادی از دانش‌آموزان مسموم شده و به اورژانس بیمارستان منتقل شده‌اند.فعالان رسانه‌ای همچنین با انتشار تصاویری از مسمومیت دانش‌آموزان در هنرستان «چمران» واقع در همدان خبر دادند.