تحولی دیگر از واتیکان؛ حق رای زنان در نشست جهانی اسقف‌ها

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در اقدامی تاریخی که می‌تواند به فراگیرتر شدن حضور زنان در رده‌های بالا و تصمیم گیرنده در کلیسای کاتولیک روم منجر شود، روز چهارشنبه، 6 اردیبهشت، به زنان اجازه داد برای اولین بار در نشست جهانی اسقف‌ها که قرار است در ماه اکتبر سال جاری برگزار شود، رای دهند.

به گزارش «رویترز»، پاپ فرانسیس در حالی چنین تصمیمی گرفته که در گذشته، زنان به عنوان ممیز، اما بدون حق رای، اجازه حضور در این مجامع، یعنی نهاد مشورتی پاپ را داشتند.ناظران این مقررات جدید را «انقلابی» توصیف کرده‌اند. همچنین اعلام شده که کلیسای کاتولیک روم، پنج خواهر مقدس را با حق رای مجاز می‌داند.

علاوه بر این، پاپ تصمیم گرفته است این موضوع را در آنچه که در سند واتیکان به نام «70 عضو غیراسقف که نماینده گروه‌های مختلف مؤمنان قوم خدا هستند» درج کند.

70 کشیش، خواهر مقدس، شمّاس و اعضای غیر‌روحانی کلیسای کاتولیک توسط پاپ از میان فهرستی متشکل از 140 نفر که توسط مجمع‌های اسقف‌های ملی توصیه شده است، انتخاب خواهند شد. مجمع‌ها تشویق شده‌اند تا جوانان را نیز در بر گیرند.واتیکان خواسته است که 50 درصد از 70 نفر حتما زن باشند.

معمولاً حدود 300 نفر در مجمع‌ها شرکت می‌کنند، بنابراین اکثر کسانی که حق رای دارند همچنان اسقف خواهند بود. با این حال، این تغییر برای نهادی که قرن‌ها زیر سلطه مردان بوده، قابل توجه است.

قوانین جدید از دو گام اساسی پیروی می‌کند که فرانسیس سال گذشته برای قرار دادن زنان در موقعیت‌های تصمیم‌گیری در واتیکان برداشت.

در یکی از این موارد، او اصلاحات مهمی را ارائه کرد که به هر عضو غیر‌روحانی کلیسای کاتولیک تعمید یافته، از جمله زنان، اجازه می‌دهد تا بر اساس قانون جدید برای اداره مرکزی سریر مقدس، ریاست اکثر بخش‌های واتیکان را بر عهده بگیرند.

در سال گذشته، او سه زن را به کمیته‌ای که قبلاً کاملاً مردانه بود، معرفی کرد که به او در انتخاب اسقف‌های جهان مشاوره می‌داد.

حق رای زنان
گروه‌های زنان در کلیسا سال‌ها است که خواستار حق رای در مجامع عالی رتبه‌ای هستند که قطعنامه‌هایی را تهیه می‌کنند که معمولاً به اسناد تهیه شده توسط پاپ منتهی می‌شود.

در سال 2021، فرانسیس برای اولین بار یک زن را به مقام دوم در فرمانداری شهر واتیکان معرفی کرد و خواهر رافائلا پترینی را به بالاترین رتبه در کوچکترین ایالت جهان تبدیل کرد.

در همان سال، او راهبه ایتالیایی خواهر الساندرا اسمریلی را به مقام شماره دو در دفتر توسعه واتیکان که به مسائل عدالت و صلح می‌پردازد، منصوب کرد.

او همچنین ناتالی بکوارت، یکی از اعضای فرانسوی خواهران مبلغ ژاویر را به عنوان معاون معاونت دپارتمان واتیکان معرفی کرد.

مدت دو سال که واتیکان برای مجمع آتی کلیسای کاتولیک که طی آن از کاتولیک‌های سراسر جهان در مورد چشم‌انداز آنها برای آینده کلیسا سؤال می‌شود، در حال آماده‌سازی است.

حامیان از این رایزنی‌ها به عنوان فرصتی برای تغییر پویایی قدرت کلیسا و دادن صدای بیشتر به کاتولیک‌های غیرروحانی، از جمله زنان، و مردم در حاشیه جامعه استقبال کرده‌اند.

محافظه‌کاران می‌گویند که این فرآیند اتلاف وقت بوده و ممکن است ساختار سلسله مراتبی کلیسای تقریبا 1.4 میلیارد عضوی را از بین ببرد و در دراز مدت می‌تواند دکترین سنتی را کمرنگ کند.