کانادا جانشین فرمانده سپاه در سیستان و بلوچستان را تحریم کرد

زندان رجایی‌شهر کرج، جانشین فرمانده سپاه در سیستان و بلوچستان و اعضای تیمی که مهسا امینی را دستگیر کردند مورد تحریم کانادا قرار گرفتنددولت کانادا در جدیدترین بسته تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران زندان رجایی‌شهر و ۹ فرد را به دلیل نقش‌شان در نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در داخل و خارج ایران تحریم کرد.

این لیست شامل اعضای پلیس گشت ارشاد و قائم‌مقام فرمانده سپاه پاسداران در استان سیستان و بلوچستان است که نیروهای تحت فرماندهی او خشونت بی‌سابقه‌ای را علیه تظاهرکنندگان در این استان اعمال کردند و ده‌ها نفر را به قتل رساندند.

زندان رجایی‌شهر نیز به دلیل اجرای احکام اعدام زندانیان مورد تحریم قرار گرفته است.

دولت کانادا همچنین اعضای هیأت مدیره شرکت “پرآور پارس” که پهپاد تولید می‌کند را مورد تحریم قرار داده است. بنا بر بیانیه دولت کانادا،‌ پهپادهای تولید این شرکت در اختیار روسیه قرار گرفته و از آنها در کشتار غیرنظامیان در اوکراین استفاده شده است.

لیست افراد تحریم‌شده توسط دولت کانادا به شرح زیر است:

  • پرویز آبسالان، جانشین فرمانده سپاه پاسداران در سیستان و بلوچستان
  • عنایت‌الله رفیعی، فاطمه قربان حسینی، پرستو صفاری و علی خوشنام‌وند، اعضای تیم دستگیرکننده مهسا امینی
  • ابوالفضل نظری، محسن اسدی، محمد صادق حیدری و محمدرضا محمدی، اعضای هیأت مدیره شرکت “پرآور پارس.”

تحریم این افراد شامل مسدود شدن دارایی‌های آنها در کانادا و ممنوعیت ورود آنها به این کشور به عنوان مهاجر یا پناهنده می‌شود.

دولت کانادا در بیانیه خود تاکید کرده، در کنار مردم ایران قرار دارد که “شجاعانه از آزادی‌ها و حقوق انسانی خود دفاع می‌کنند”. در این بیانیه آمده است: «ما به تعقیب کسانی که از اقدامات وحشیانه رژیم ایران علیه مردمش حمایت می‌کنند در رویکردی هماهنگ با جامعه بین‌المللی ادامه خواهیم داد.»

این یازدهمین بسته تحریمی کانادا علیه مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی از اکتبر ۲۰۲۲ یعنی از آغاز اعتراضات سراسری در ایران تا کنون است.