وزیر امور خارجه هند همتای پاکستانی خود را «سخنگوی صنعت تروریسم» خواند

بلاول بوتو پنجشنبه گذشته برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان شانگهای، به ایالت گوا در جنوب هند رفت

سوبرهمانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند، روز جمعه ۱۵ اردیبهشت، در کنفرانس خبری که در پایان نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو شانگهای در هند برگزار شده بود، همتای پاکستانی خود، بلاول بوتو زرداری را «ترویج‌گر، توجیه‌گر و سخنگوی صنعت تروریسم» خواند.

وزیر امور خارجه هند در پاسخ به پرسشی که چرا با بلاول بوتو در جریان سفرش به هند ملاقات نکرد، گفت: «قربانیان تروریسم با عاملان آن کنار هم نمی‌‌نشینند تا در مورد تروریسم بحث کنند.»

بلاول بوتو پنجشنبه گذشته برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان شانگهای، به ایالت گوا در جنوب هند رفت. بوتو نخستین مقام ارشد پاکستانی است که پس از ۱۲ سال به هند سفر می‌کند. هرچند در ابتدا تصور می‌شد که سفر بوتو به هند بتواند از تیرگی روابط میان دو قدرت هسته‌ای بکاهد، اما خودداری وزیر امور خارجه هند از ملاقات دوجانبه با بلاول بوتو و اظهارات تند او علیه وزیر امور خارجه پاکستان، نشان می‌دهد که گام مثبتی در زمینه بهبود روابط برداشته نشده است.

جایشانکار افزود که وزیر امور خارجه پاکستان در سفرش به هند و در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان شانگهای نیز از تروریسم دفاع کرده است و این نشان می‌دهد که سیاست پاکستان به حمایت از تروریسم وابسته است.

سخنان جایشنکار تنها چند ساعت بعد از سخنرانی بلاول بوتو در حضور وزیران امور خارجه عضو سازمان شانگهای بیان شد. بوتو در سخنرانی‌ خود با تاکید بر گذرگاه اقتصادی چین و پاکستان، گفت: «کشورها نباید در مسلح کردن تروریسم گرفتار شوند یا در تلاش برای کسب امتیاز دیپلماتیک از آن باشند.»

جایشانکار با اشاره به سخنان بلاول بوتو گفت: «اعتبار پاکستان حتی سریع‌تر از ذخایر ارزی آن در حال کاهش است.»

هرچند بوتو در سخنانش درباره «مسلح کردن تروریسم» از کشور مشخصی نام نبرد، اما حنا ربانی کهر، وزیر دولت در امور خارجه پاکستان ، روز پنجشنبه، هند را به دست داشتن در یک حمله تروریستی در سال ۲۰۲۱ در لاهور متهم کرد و گفت اسنادی را در‌این‌باره با سازمان ملل به اشتراک می‌گذارد.

بوتو عصر روز جمعه و پس از آنکه به اسلام‌آباد بازگشت سخنان جایشانکار را «فکاهی» خواند و سفرش به هند و حضورش در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان شانگهای را «موفقیت‌آمیز» توصیف کرد.

در همین حال، هم‌زمان با حضور بلاول بوتو در هند، از منطقه کندی در کشمیر (زیر سلطه هند) درگیری سنگین نظامی گزارش شد. بر اساس گزارش رسانه‌های هندی، بعدازظهر جمعه یک گروه شبه‎‌نظامی مورد حمایت پاکستان با نظامیان هندی درگیر شدند که درنتیجه پنج نظامی هندی کشته شدند.

کشمیر از سال ۱۹۴۷ به محل مناقشه میان هند و پاکستان تبدیل شده است. تاکنون نظامیان دو کشور چهار بار بر سر کنترل کشمیر باهم درگیر شده‌اند.

مقام‌های هندی همواره پاکستان را به حمایت از تروریسم و تلاش برای برهم زدن امنیت هند متهم می‌کنند. جایشانکار در تیرماه سال گذشته پاکستان را مروج صنعت تروریسم خواند و بلاول بوتو در پاسخ به آن، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند را «قصاب گجرات» خطاب کرد.