تاثیر جهانی انتخابات ترکیه از نگاه رسانه‌های خارجی؛ اردوغان بیش از همیشه به شکست نزدیک است

هشت روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، این رقابت به جلد مجلات و مهم‌ترین گزارش‌های خبرگزاری‌های جهان راه یافته است. مجله اشپیگل، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری کنونی ترکیه را «شکست‌پذیر» توصیف کرد و رویترز نوشت که رقیبش، کمال قلیچداراوغلو از زیر سایه او بیرون آمده است.

مجله آلمانی اشپیگل روی جلد جدیدترین شماره خود را به تصویری از اردوغان نشسته بر صندلی سلطنتی شکسته شده اختصاص داده؛ در حالی که با مخدوش شدن حروف نوشته زیر عکسش، کلمه «شکست‌پذیر» تیتر اصلی شده است.

اشپیگل همچنین این پرسش را روی جلد مطرح کرده است که: «چرا اردوغان باید از انتخاب مجدد خود بترسد؟»

در زیرتیتر هم آمده است: «جدایی یا هرج و مرج؟ اگر اردوغان ببازد چه می‌شود؟»

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی با عنوان «قلیچداراوغلو از زیر سایه اردوغان بیرون آمده است» نوشت که رییس‌جمهوری کنونی ترکیه اکنون بیش از همیشه به شکست نزدیک است.

به گفته رویترز، قلیچداراوغلو رهبر یکی از مهم‌ترین احزاب اپوزیسیون مخالف اردوغان که مدت زیادی از عمر فعالیت سیاسی خود را زیر سایه اردوغان سپری کرده بود، اکنون آماده است تا مردی را کنار بزند که دو دهه بر سیاست ترکیه تسلط داشت.

این گزارش اشاره کرده که کاندیدای اتحاد ملت با وعده‌های انتخاباتی خود مبنی بر بازگشت به نظام حکومتی پارلمانی، استقلال قوه قضاییه، کاهش مالیات و تورم، اکنون در نظرسنجی‌ها جلوتر از رقیب پر‌قدرت خود، اردوغان قرار دارد، هر چند که به گفته رویترز، قلیچداراوغلو در صورت پیروزی هم برای متحد نگه داشتن ائتلاف اپوزیسیون شامل ناسیونالیست‌ها، اسلام‌گرایان، سکولارها و لیبرال‌ها با چالش‌هایی مواجه خواهد بود.

اما نتیجه انتخابات ترکیه نه تنها سرنوشت رهبری سیاسی این کشور را تعیین می‌کند که در مورد نقش این کشور در کاهش درگیری‌ها در اوکراین و خاورمیانه نیز اثرگذار است.

قلیچداراوغلو امروز (شنبه ۱۶ اردیبهشت) میتینگ انتخاباتی خود را در استانبول، یکی از مهم‌ترین شهرهای ترکیه برگزار کرد.

هم‌زمان، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که تاریخ ۱۰ می (۲۰ اردیبهشت) برای برگزاری نشست چهار جانبه وزیران خارجه ترکیه، روسیه، جمهوری اسلامی و رژیم بشار اسد در شهر مسکو تایید شده است.

او گفت تعامل جهان عرب با رژیم اسد برای بازگشت آوارگان سوری به کشورهایشان مهم است اما: «اکثر کشورها نمی‌خواهند چک سفیدی برای بازگشت رژیم اسد به اتحادیه عرب بدهند؛ گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است.»

این در حالی‌ است که قلیچداراوغلو و ائتلاف ملت قول داده‌اند برای «تکمیل فرآیند الحاق» و عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا تلاش و همچنین توافق سال ۲۰۱۶ ترکیه با اتحادیه اروپا را در مورد پناهندگان بررسی کنند.

هر چند برخی هنوز در مورد شانس قلیچداراوغلو برای شکست دادن رهبر کنونی و کاریزماتیک ترکیه در مبارزات انتخاباتی تردید دارند اما تحلیل‌گران می‌گویند اردوغان با وجود سایه سنگینش بر رسانه‌ها و دادگاه‌ها و صرف هزینه‌های مالی بی‌سابقه دولتش در امور اجتماعی، بیش از هر زمان دیگری به شکست نزدیک شده است.

اپوزیسیون دولت فعلی می‌گوید تلاش اردوغان برای کاهش نرخ بهره باعث ایجاد بحران تورم و سقوط بی‌سابقه ارزش لیر شده است.