ریزش بازار سهام ادامه دارد؛ شاخص کل بورس حدود ۶۴ هزار واحد سقوط کرد

با تداوم روند نزولی و ریزش بازار سهام، روز شنبه ۲۳ اردیبهشت شاخص کل بورس نزدیک به ۶۴ هزار واحد سقوط کرد. این در حالی‌ است که به گفته ناظران، در کم‌تر از یک هفته کاری، ارزش بورس حدود ۲۷ میلیارد دلار سقوط کرده است.

شاخص‌های بورس تهران در اولین روز کاری هفته جدید و برای پنجمین روز کاری متوالی، منفی شدند.

روز شنبه ۲۳ اردیبهشت، شاخص کل بورس نزدیک به ۶۴ هزار واحد، معادل ۲/۸ درصد، سقوط کرد.

شاخص هم‌وزن نیز که سهام شرکت‌های کوچک‌تر بازار را نمایندگی می‌‌کند در معاملات امروز نزدیک به ۳۰ هزار واحد، معادل ۳/۹ درصد افت را تجربه کرد.

بر اساس گزارش‌های سازمان بورس، در معاملات امروز اشخاص حقیقی حدود سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پول از بازار سهام تهران خارج کردند تا مجموع خروج پول از سوی مردم در این پنج روز نزولی، به مرز ۱۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برسد.

بر اساس آمارهای سازمان بورس تهران، ارزش دلاری بازار سهام نیز با در نظر گرفتن قیمت دلار در بازار آزاد، در کم‌تر از یک هفته کاری اخیر، حدود ۲۷ میلیارد دلار سقوط کرده و از بیش از ۲۱۴ میلیارد دلار به کمتر از ۱۸۷ میلیارد دلار رسیده است.

تجارت‌نیوز در گزارشی با تحلیل معاملات امروز بورس نوشت که «ترس از ریزش بیشتر» همچنان در معاملات حس می‌شود.

خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی اشاره کرد که «فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه» نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

روز دوشنبه هجدهم اردیبهشت با سقوط ۱۲۴ هزار واحد شاخص، به‌عنوان روزی تاریخی و بی‌سابقه در تاریخ بورس ایران ثبت شد و پس از آن تا آخرین روز کاری هفته گذشته یعنی چهارشنبه، این ریزش ادامه یافت.

مجید عشقی، رییس سازمان بورس اما روز پنج‌شنبه فراز و فرود بازار را «کاملا طبیعی» توصیف کرد و مدعی شد یکی از دلایل افت سنگین بازار در روز دوشنبه، «دامنه نوسان» بوده است.

عشقی در توضیحی اضافه کرد: «با افزایش دامنه نوسان، هیجانات بازار با سرعت بیشتری تخلیه می‌شود. برخی شایعات مطرح شد و برخی بر آن دامن زدند که این مسائل را پیگیری حقوقی خواهیم کرد.»

این ادعا در حالی مطرح شد که به گفته کارشناسان اقتصادی، دولت با دخالت دستوری در بازار بورس مانع از معامله و فروش از سوی بسیاری شرکت‌ها می‌شود.

به گفته ناظران، فروش دستوری بازارگردان‌ها، شرکت‌ها و حقوقی‌های بزرگ، مهم‌ترین اخلال را در بازار بورس ایجاد می‌کند.