کوزوو خواستار توقف اقدامات بی‌ثبات‌‌کننده صربستان در این کشور شد


امانوئل مکرون: همگام با متحدان اروپایی خود تصمیم‌های مهمی را درباره بحران کوزوو اتخاذ خواهیم کرد

رئیس جمهوری کوزوو، پنج‌شنبه، 11 خرداد گفت که صربستان باید فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود را متوقف کند تا خشونت‌ها در شمال کوزوو پایان یابد.

ویوسا عثمانی در حاشیه نشست اروپایی در مولداوی به «رویترز» گفت: «چالش از صربستان است، کشوری که هنوز باید با گذشته خود کنار بیاید.»

او افزود: «وضعیت متشنج است، اما ما باید اطمینان حاصل کنیم که حاکمیت قانون را در کوزوو احیا می‌کنیم و درک می‌کنیم که این تهدید، ناشی از انکار کوزوو به عنوان یک کشور مستقل از سوی صربستان است.»

عثمانی گفت که صربستان فعالانه از «ساختارهای غیرقانونی» در کوزوو حمایت می کند تا کشور را از درون بی ثبات کند.

او تاکید کرد که اگر «پرزیدنت ووچیچ واقعاً خواهان صلح است، باید حمایت از باندهای جنایتکار را متوقف کند. او هنوز این را نشان نداده است.»

گزارش رویترز حاکی از آن است که روسای جمهوری کوزوو و صربستان پنجشنبه در مورد حل و فصل یک بحران سیاسی که به خشونت تبدیل شده است، گفت‌وگو کردند و رهبران فرانسه و آلمان به آنها فشار آوردند تا گام‌های فوری برای کاهش تنش‌ها بردارند.

ویوسا عثمانی از کوزوو و الکساندر ووچیچ از صربستان با حضور امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست سران در مولداوی دیدار کوتاهی کردند.

در همین راستا امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد که همگام با متحدان اروپایی خود تصمیم‌های مهمی را درباره بحران کوزوو اتخاذ خواهد کرد.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده نسبت به خطر گسترش بحران بین دولت آلبانیایی‌تباران کوزوو و صرب‌های قومی که اکثریت در شمال کوزوو را تشکیل می‌دهند، هشدار داده‌اند.

خشونت‌ها روز دوشنبه پس از آن شعله‌ور شد که مقامات کوزوو با حمایت یگان‌های ویژه پلیس، شهرداران آلبانیایی‌تباری را در دفاتر شهرداری‌های شمالی منصوب کردند. پس از اینکه صرب‌ها انتخابات محلی را تحریم کردند، شهرداران در این مناطق با مشارکت 3.5 درصدی انتخاب شدند.