«ان‌پی‌آر»: طالبان اغلب کمک‌های بشردوستانه را میان نیروهای خود توزیع می‌کند


گزارش ماه آوریل سیگار (سربازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان) نشان داد که 362 مورد تهدید و باج‌گیری علیه امدادگران در سال 2022 در افغانستان ثبت شده است
ا
نشریه آمریکایی «ان‌ پی‌ آر» در یک گزارش نوشته است که حکومت طالبان بیشتر کمک‌های موسسات بین‌المللی را میان نیروهای خود توزیع می‌کند.

به گزارش این نشریه، شش امدادگر از پنج ولایت افغانستان به شرط فاش نشدن هویت‌شان تایید کردند که طالبان با تهدید و باج‌گیری اغلب کمک‌های بشردوستانه را مصادره و میان اعضای این گروه‌ توزیع می‌کند.

در این گزارش که روز جمعه 2 سرطان (تیر) منتشر شد، آمده است، کارمند یک موسسه بین‌المللی که کمک‌های غذایی از جمله آرد، برنج و روغن در شمال افغانستان توزیع می‌کند، گفته است، برای تشخیص نیازمندان در سطح استان‌ها و شهرها مطالعاتی می‌کنند اما طالبان فهرستی از افراد خودشان را به این دفتر می‌دهند که باید به آن‌ها کمک شود.

کارمند یکی از این موسسات گفت: «برخی از افراد محدود در فهرست ممکن است نیازمند باشند، اما دیگران از اعضا یا فرماندهان طالبان‌اند و واجد شرایط این موسسه برای دریافت بسته‌های کمکی نیستند.»

به گفته او، در صورتی که موسسه دستور طالبان را جدی نگیرد، کارمندان آن با تهدید روبه‌رو می‌شوند.

او گفت: «اگر از دستور آنها اطاعت نکنیم، کارمندان ما تهدید و بازداشت می‌شوند و حتی به اتهام‌های بی‌اساس مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.»

یکی دیگر از امدادگران گفته است که طالبان موسسه امدادرسانی که او نزد آن فعالیت می‌کند را زیر فشار می‌گذارند تا به پروژه‌های مورد حمایت طالبان، از جمله ساختن مدرسه‌های دینی، کمک کند.

او گفت، طالبان حتی به این موسسه فشار آورده‌اند که افراد این گروه را برای مقام‌های مدیریتی استخدام کند. به گفته او، زمانی که موسسه به خواست‌های طالبان پاسخ منفی داد، این گروه گفته است که به فعالیت‌های این موسسه در افغانستان نیازی نیست و باید بسته شود.

گزارش ماه آوریل سیگار (سر‌بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان) نشان داد که 362 مورد تهدید و باج‌گیری علیه امدادگران در سال 2022 در افغانستان به ثبت رسیده است.

جان سوپکو، رئیس سیگار قبلا در ماه آوریل، در نشستی در کنگره، در مورد سوءاستفاده از دلارهای مالیات دهندگان آمریکایی توسط طالبان ابراز نگرانی کرده بود.