نامه ۲۱۱ ایرانی‌تبار در آمریکا: رابرت مالی را به دلیل سیاست تساهل با جمهوری اسلامی به کنگره احضار کنید


رابرت مالی روابط محرمانه‌ای با مقامات ایرانی ر ا پنهان نگاه داشته است.»

جمعی از شهروندان آمریکایی ایرانی‌تبار در نامه‌ای خطاب به مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجه کنگره آمریکا از وی خواسته‌اند تا رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را به کنگره احضار کند و از وی بخواهد تا خلاصه‌ای از توافقات ایالات متحده با ایران را ارائه کند و به جامعه ایرانی‌آمریکایی و دیگر شهروندان آمریکا توضیح دهد که دولت آمریکا چه امتیازاتی را به دولت جمهوری اسلامی ایران داده است.

به تازگی کمیته روابط خارجی در کنگره آمریکا از تصویب طرح دائمی شدن تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی خبر داده است. این طرح بزودی در صحن علنی مجلس نمایندگان رای‌گیری خواهد شد.

همچنین بیست‌وپنج نماینده کنگره از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات با امضای نامه‌ای از بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته‌اند تا مانع دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای شود.

مایکل مک‌کال، رئیس روابط خارجه کنگره آمریکا و از حزب جمهوری‌خواه، چند روز پیش نامه‌ای به بایدن فرستاد و از وی خواست که به «رفتارهای بد» جمهوری اسلامی پاداش ندهد. وی با انتقاد از «تصمیم احتمالی» بایدن برای مذاکره با جمهوری اسلامی تاکید کرده است که عدم شفافیت دولت وی با کنگره آمریکا درباره ایران، ناامید‌کننده است.

مک کال همچنین گفته است که وزارت خارجه آمریکا به درخواست کنگره مبنی بر (احضار) رابرت مالی و ادای توضیحات درباره جمهوری اسلامی ایران عمل نکرده است.

تعاملات محرمانه با جمهوری اسلامی
در نامه‌ای که به گفته نویسندگان آن،۲۱۱ نفر از شهروندان ایرانی‌آمریکایی امضا کرده‌اند، آمده است که جامعه ایرانی‌آمریکایی بخاطر سابقه تعاملات محرمانه رابرت مالی با مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران، مخالف انتصاب وی به این سمت بود.

نویسندگان در بخشی از این نامه می‎گویند: «آقای مالی، غافل از سرکوب وحشیانه معترضان ایرانی از سوی رژیم، از جمله قتل بیش از ۵۰۰ نفر شامل ۶۵ کودک و زندانی کردن حدود ۲۰ هزار نفر دیگر، به تعامل با رژیم برای احیای سیاست تساهل و مدارای دوران اوباما ادامه داده است. تمامی این فعالیت‌ها به صورت مخفیانه و به دور از چشم کنگره صورت گرفته است. آقای مالی همچنین روابط خود با رژیم را از جامعه ایرانی‌آمریکایی و افکار عمومی آمریکا پنهان نگاه داشته است.»

آن‌ها در ادامه با اشاره به جلسه نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با طرفداران جمهوری اسلامی در ماه مارس سال جاری افزوده‌اند: «در این جلسه آقای مالی در حال بحث با طرفداران شناخته شده جمهوری اسلامی در مورد راه‌های بازگشت ایالات متحده به سیاست تساهل و مدارا با جمهوری اسلامی، به ویژه در پرونده هسته‌ای ایران است و شرکت‌کنندگان در این جلسه به‌ویژه درباره‌ اهمیت دور نگهداشتن کنگره در صورت توافق آمریکا با جمهوری اسلامی بحث می‌کنند.»

به باور نویسندگان این نامه، این کار (جلسه مورد اشاره) نشانه خطرناکی است که می‌تواند امنیت ملی آمریکا را تضعیف کند و به رژیم جمهوری اسلامی جسارت بیشتری می‌دهد.

برخی از ایرانی‌آمریکایی‌‏هایی که این نامه را امضا کرده‎اند، به‌دلیل نگرانی از واکنش ناخوشایند برخی از مقامات یا گروه‌های مستقر در ایالات متحده که از نزدیک شدن به جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند، اسامی‌شان را فاش نکرده‌اند.