ولادیمیر پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی گفت روسیه با یک شورش مسلحانه مواجه است.



زندهزندهپوتین: مشارکت‌کنندگان در شورش مجازات خواهند شد

؛ پریگوژین: همه ۲۵هزار نیروی ما آماده مرگ هستند

ولادیمیر پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی گفت روسیه با یک شورش مسلحانه مواجه است. او اذعان کرد که نیروهای روسی کنترل شهر کلیدی روستوف-نا-دونو را در دست ندارند. او گفت که اجازه نمی دهد روسیه از هم بپاشد و برای دفاع از کشور دست به هر کاری خواهد زد. کرملین دستور دستگیری یوگنی پریگوژین را صادر کرده است.
خلاصه
کرملین دستور دستگیری یوگنی پریگوژین را صادر کرد
جمعه شب، تدابیر امنیتی در روسیه تشدید شده و اینترنت هم محدود شده است
اوایل صبح شنبه ویدئوهای تایید نشده در فضای مجازی منتشر شد که ظاهراً نیروهای واگنر را در حال ورود به شهر روستوف-نا-دونو روسیه نشان می‌دهد
یک ویدیو مردان مسلح با لباس متحدالشکلی را نشان می‌دهد یک ساختمان دولتی را احاطه کرده‌اند
ویدیوها نشان می‌دهد که افراد مسلح مقر ارتش روسیه را احاطه کرده‌اند

ویدیوهای متعددی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد افراد مسلح و خودروهای زرهی مقر منطقه نظامی روسیه در جنوب شهر روستوف-نا-دونو جایی که یک مرکز کلیدی برای تصمیم‌گیری جنگ در اوکراین است را احاطه کرده‌اند.

تاکنون مشخص نیست که این افراد مسلح، ارتش عادی روسیه به دنبال ایمن‌سازی ساختمان هستند یا نیروهای گروه واگنر.

ما در بی‌بی‌سی صحت چندین ویدیو که خارج از ساختمان، در خیابانی شلوغ در جنوب شهر فیلم‌داری شده را شناسایی و تایید کردیم.

با وجود صحنه‌های دراماتیک، به نظر می‌رسد زندگی عادی در شهر ادامه دارد، جوانان در گوشه و کنار خیابان برای پخش پوشش زنده این رویداد جمع شده و رفتگران با آرامش به کار خود ادامه می‌دهند.

اما آنچه در حال روی دادن است به دور از وضعیت عادی است.

یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر می‌گوید که گروهش اکنون کنترل سایت‌های نظامی کلیدی در روستوف-نا-دونو را در دست دارد و اگر به او فرصت ملاقات با سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح داده نشود، آنان به سمت مسکو حرکت خواهند کرد.

پریگوژین دو ویدیو منتشر کرده است که گفته می‌شود در داخل خود ستاد فیلمبرداری شده است. ما اکنون به دنبال تایید صحت این ویدیوها هستیم.

منابع می‌گویند واگنر تأسیسات نظامی را در شهر دوم تصرف کرده
منابع روسی اخبار بی‌بی‌سی می‌گویند که جنگنده‌های واگنر کنترل تمام تأسیسات نظامی در شهر ورونژ، واقع در نیمه راه بین روستوف-نا-دونو (جایی که واگنر می‌گوید تحت کنترل نیروهایش است) و پایتخت مسکو را به دست گرفته‌اند.

مقامات شهر ورونژ هنوز در مورد این ادعا اظهار نظر علنی نکرده‌اند.

در این حین، الکساندر گوسف، فرماندار منطقه ورونژ هشدار داده است که گزارش‌های جعلی زیادی در مورد حرکت یک ستون زرهی دراین منطقه منتشر شده است.

آقای گوسف همچنین گفت که نیروهای مسلح روسیه در حال انجام «اقدامات عملیاتی و رزمی» در منطقه ورونژ هستند.

این اقدامات به‌عنوان بخشی ازعملیات ضد تروریستی است که پیشتر شروع آن اعلام شده بود.

رئیس گروه واگنر می‌گوید به سمت مسکو حرکت خواهد کرد

ا

یوگنی پریگوژین رهبر واگنر گفته است که از شهر روستوف-آن-دون، شهری روسی که اکنون او مدعی کنترل بر آن است، به مسکو خواهد رفت.

تدابیر امنیتی در اطراف پایتخت روسیه و مناطق دورتر تشدید خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که جنگنده‌های واگنر نمی‌توانند به پایتخت برسند.

از امروز صبح شنیده‌ایم که یک «وضعیت ضد تروریستی» در منطقه مسکو اعلام شده. مقامات روسیه به وضوح در تلاش هستند تا تمام تلاش خود را برای مهار مساله پیش آمده انجام دهند.

برای مسکو شرایط بسیار دشواری است. این واقعیت که رئیس گروه واگنر گفته به همراه جنگنده‌ها و نیروهایش شهر بزرگ روستوف روسیه را تصرف کرده‌اند، مایه شرمساری رئیس جمهور پوتین است.

وضعیت پوشش تحولات روسیه در خبرگزاری‌های ایران چگونه است؟
دو خبرگزاری فارس و تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران عناوین اصلی خود را به تحولات اخیر در روسیه و اختصاص داده اند.

خبرگزاری فارس و ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی هر دو اخبار مربوط را به صورت لحظه به لحظه پوشش می دهند. خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا، یکی از عناوین اصلی خود را به سخنرانی ولادیمیر پوتین اختصاص داده که در آن از روبه رو شدن با خیانت گفته است.

خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی و ایلنا خبرگزاری کار ایران تا این لحظه به صورت خیلی جزئی به موضوع پرداخته اند.

در برابر واکنش کاربران فارسی شبکه های اجتماعی به تحولات ساعات اخیر روسیه قابل توجه است و عموما با هیجان موضوع را دنبال کرده یا درباره آن اظهار نظر کرده‌اند.

گروه واگنر چیست؟
گروه واگنر با نام رسمی (PMC Wagner) خود را یک «شرکت نظامی خصوصی» توصیف می‌کندImage caption: گروه واگنر با نام رسمی (PMC Wagner) خود را یک «شرکت نظامی خصوصی» توصیف می‌کند
در مورد گروه مزدور واگنر بسیار شنیده‌ایم. گروهی که رهبر آن یوگنی پریگوژین خواستار شورش علیه ارتش روسیه شده است.

در مورد این گروه چه می‌دانیم؟

گروه واگنر با نام رسمی (PMC Wagner) خود را یک «شرکت نظامی خصوصی» توصیف می‌کند.
این گروه اولین‌بار در سال ۲۰۱۴، زمانی که از نیروهای جدایی طلب طرفدار روسیه در شرق اوکراین حمایت می‌کرد، شناسایی شد. و از آن زمان به بعد رشد قابل توجهی داشته است.
وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید در سال ۲۰۲۲ به دلیل اینکه روسیه در یافتن نیرو برای ارتش خود با مشکل مواجه بود٬ شمار زیادی از اعضای این گروه را استخدام کرد.
شورای امنیت ملی ایالات متحده در آغاز سال جاری میلادی اعلام کرد که حدود ۸۰ درصد از نیروهای واگنر در اوکراین از زندان‌ها خارج شده‌اند.
نیروهای واگنر نقش مهمی را در جنگ طولانی و پرهزینه برای گرفتن شهر باخموت از نیروهای اوکراینی ایفا کردند.

پریگوژین: همه ۲۵هزار نیروی ما آماده مرگ هستند

یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر می‌گوید که همه اعضای این گروه حاضرند در جنگ با روسیه بمیرند.

او صبح امروز در پیام صوتی که در تلگرام منتشر کرده گفت: همه ما آماده مرگ هستیم. همه ۲۵هزار نفر و سپس ۲۵هزار دیگر.

او در ادامه تاکید کرد که این اقدام «برای مردم روسیه» انجام شده است.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، ماه‌هاست که علنا از رهبری نظامی روسیه، به ویژه سرگئی شویگو وزیر دفاع، انتقاد می‌کند و این انتقادات مداوما بیشتر شده است.

بامداد دیروز انتقادات به جایی رسید که او، شویگو را متهم به آغاز جنگ در اوکراین کرده بود.

این کاملاً در تضاد با گفته‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در رابطه با جنگ اوکراین است. پوتین مدعی شد که به اصطلاح «عملیات نظامی ویژه» را برای «نازی‌زدایی» و غیرنظامی کردن اوکراین آغاز کرد. به ادعای آقای پوتین، این عملیات برای حفظ امنیت روسیه است.

پریگوژین علناً گفته است که این موضوع درست نیست. به نظر او، این جنگ آغاز شد چون وزیر دفاع می‌خواست از درجه ژنرال به درجه مارشال ارتقا یابد.

رهبر واگنر اکنون ادعای کرملین را کاملاً تضعیف کرده است. این موضوع برای کرملین خطرناک است، به‌ویژه که جنگ روسیه در اوکراین به هیچ وجه طبق برنامه پیش نرفته است.

پس از ۱۶ ماه، هیچ نشانه‌ای از پیروزی برای پوتین وجود ندارد.

تازه‌ترین ارزیابی وزارت دفاع بریتانیا: برخی واحدهای واگنر مطمئنا هدفشان رسیدن به مسکوست
تازه ترین ارزیابی اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید که برخی از واحدهای واگنر «از طریق استان ورنژ به سمت شمال حرکت می‌کنند و تقریباً مطمئنا هدفشان رسیدن به مسکو است».

این استان در نیمه راه بین پایتخت مسکو و روستوف- نا-د‌نو، شهر جنوبی روسیه قرار دارد که گروه مزدور واگنر مدعی است اکنون کنترل آن را در اختیار دارد.

وزارت دفاع بریتانیا می گوید که واگنر «به احتمال قریب به یقین» مراکز کلیدی در روستوف-نا-دونو را اشغال کرده است.

این به روز رسانی این شورش را به عنوان «مهم ترین چالش برای دولت روسیه در زمان های اخیر» توصیف می‌کند و می‌گوید نیروهای گروه واگر «حداقل در دو نقطه از اوکراین اشغالی به روسیه رفتند».

وزرات دفاع بریتانیا می‌گوید در ساعات آتی، وفاداری نیروهای امنیتی روسیه، به ویژه گارد ملی روسیه، کلید وقایع بعدی این بحران خواهد بود.

این عنوان در تلاشی آشکار برای تأکید بر اهمیت وحدت در کشور – در بحبوحه شکاف های فزاینده و نارضایتی عمومی از تهاجم تمام عیار پوتین به اوکراین است.

پوتین حتی به وقایع سال ۱۹۱۷ اشاره کرد، زمانی که «روس‌ها در حال کشتن روس‌ها» در جریان یک جنگ داخلی خونین بودند.

در این سخنرانی، او بار دیگر مدعی شد که روسیه اکنون «تهاجم نئونازی‌ها را دفع می کند» و عبارت استاندارد تبلیغاتی کرملین برای توجیه تهاجم به اوکراین را به کار برد.

اگرچه او نام یوگنی پریگوژین، رئیس مزدوران واگنر را ذکر نکرد، اما ظاهرا سخنرانی او به عنوان یک هشدار مستقیم به پریگوژین است.

پوتین تاکید کرد که «اقدامات قاطعی برای تثبیت وضعیت» در شهر جنوبی که پریگوژین مدعی است کنترل همه «تاسیسات نظامی» را در دست گرفته، اتخاذ خواهد شد.

در عین حال، رئیس جمهور روسیه از اعضای واگنر که در کنار نیروهای مسلح روسیه در اوکراین می جنگند و جان خود را از دست داده اند، به عنوان «قهرمانان» تمجید کرد.

پوتین در سخنرانی خود حتی یکبار هم نام یوگنی پریگوژین را نبرد
ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود حتی یکبار هم نام یوگنی پریگوژین را نبرد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید آقای پوتین در سخنان خود گفت رئیس واگنر به دلیل “جاه طلبی شخصی” به روسیه “خیانت” کرد.

پوتین تاکید کرد همه “دستورات لازم” برای مقابله با بحران داده شده است و متعهد شد از روسیه دفاع کند.