احراز هویت دست‌کم ۱۴ تن از شهروندان بازداشت شده در استان سیستان و بلوچستان شامل چهار کودک

هویت دست‌کم ۱۴ تن از شهروندان بلوچ بازداشت شده از سوی نیروهای امنیتی، از جمله چهار کودک مشخص شده است. این شهروندان پس از راهپیمایی اعتراضی مردم در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان بازداشت شدند.

روز جمعه دوم تیر و در جریان اعتراضات خیابانی استان سیستان و بلوچستان، شماری از شهروندان در شهرهای زاهدان، راسک، چابهار و ایرانشهر بازداشت شدند که سایت حال‌وش هویت ۱۴ تن از آن‌ها را اعلام کرده است.

امیر عالی‌زهی ۱۳ ساله، عدنان عالی‌زهی ۱۴ ساله، ایرج هاشم‌زهی ۱۴ ساله و اسفندیار هاشم‌زهی ۱۵ ساله، چهار نوجوان بازداشت شده در شهرهای راسک و ایرانشهر هستند.

بر اساس گزارش‌ها، امیر و عدنان عالی‌زهی که پسرعمو هستند، شامگاه جمعه و پس از ۱۰ ساعت بازداشت و شکنجه از سوی نیروهای امنیتی، با ضمانت «بزرگان و ریش‌سفیدان منطقه» آزاد شده‌اند.

حال‌وش که خبرهای مربوط به استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، ۱۰ شهروند بازداشت شده دیگر در شهرهای «زاهدان، ایرانشهر، راسک و چابهار» را عدنان شه‌بخش ۱۸ ساله، بهرام هاشم‌زهی ۱۹ ساله، یوسف هاشم‌زهی ۱۹ ساله، سعید شه‌بخش ۲۱ ساله، هادی شاهوزهی ۲۰ ساله، حبیب‌الله (بیدالله) شاهوزهی ۲۴ ساله، فرزاد دهقانی (طلبه حوزه علمیه متاح‌العلوم راسک)، مولوی نذیر بخشی‌زهی، مولوی کامران سالم‌زهی و حفیظ بلوچ معرفی کرد.

به گفته منابع حال‌وش در راسک، نیروهای لباس شخصی سوار بر یک پژو ۴۰۵، روز جمعه چهار شهروند از جمله دو نوجوان ۱۴ و ۱۵ ساله را پس از «ضرب و شتم» به زور سوار خودرو کرده و با خود برده‌اند.

گزارش‌هایی هم درباره بازداشت شماری دیگر از شهروندان در زاهدان و چابهار هنگام بازگشت به خانه پس از نماز جمعه منتشر شده است.

حال‌وش همچنین به نقل از منابع آگاه نوشت: «تنها در شهر راسک حدود ۵۰ نفر از اهالی یک روستا که برای شرکت در نماز جمعه و راهپیمایی رفته بودند، روز جمعه به دست نیروهای سرکوبگر بازداشت شدند»

تاکنون آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌شدگان شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان در روز دوم تیر یا نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری آن‌ها منتشر نشده است.

روز جمعه به دنبال فراخوان عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه سابق شهرستان راسک برای برگزاری راهپیمایی اعتراضی پس از نماز جمعه، شهروندان در بسیاری از شهرهای استان سیستان و بلوچستان از جمله ایرانشهر، راسک، پیشین، جکیگور، چابهار و سوران تجمعاتی اعتراضی برگزار کردند.

اعتراضات مردم زاهدان هم بعد از نماز جمعه روز دوم تیر به سی‌وهشتمین هفته پیاپی پس از جمعه خونین این شهر رسید.

در جمعه خونین زاهدان دست‌کم ۱۰۰ شهروند کشته شده و ده‌ها تن دچار نقص عضو، نابینایی و جراحات دیگر شدند.