خبرگزاری دولتی ایرنا: بازداشت‌های اخیر در زاهدان «برخورد قاطع» با ناشران «شایعه» با هدف «آشوب» بود

خبرگزاری دولت بازداشت‌های اخیر در زاهدان را «برخورد قاطع» با عوامل انتشار خبر تلاش برای مسموم کردن مولوی عبدالحمید اعلام کرد.

یک روز پس از انتشار خبرهایی که حکایت از بازداشت تعدادی از افراد نزدیک به مولوی عبدالحمید در روزهای اخیر داشت، خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا، به نقل از «منبع آگاه» بازداشت‌ها را در ارتباط با خبر تلاش برای مسمومیت امام جمعه اهل سنت زاهدان دانست.

خبرگزاری ایرنا سه‌شنبه شب به نقل از منبع خود نوشت: «براساس تاکید ویژه رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان مبنی بر شناسایی و برخورد قاطع با عوامل نشر این شایعه که موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم کرده بود، تعدادی از این عوامل و فعالان فضای مجازی شناسایی و بازداشت شدند.»

«منبع آگاه» خبرگزاری دولت ادعا کرد که «در تحقیقات اولیه مشخص شد که این افراد بدون استناد و داشتن مدارک قانونی و صرفا با هدف ایجاد التهاب و آشوب» دست به انتشار این «شایعه» زده بودند.

روز گذشته منابع خبری گزارش داده‌اند که نوه مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، که در چند ماه گذشته به طور علنی سیاست‌های جمهوری اسلامی را به چالش کشیده است، توسط نیروهای امنیتی «با خشونت» بازداشت شد.

حساب توییتری «حال‌وش» که اخبار مربوط به شهروندان بلوچ را دنبال می‌کند، سه‌شنبه ۶ تیر از بازداشت عبدالنصیر شه‌بخش، نوه مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، خبر داد و نوشت، نیروهای امنیتی ضمن بازداشت با توسل به «خشونت»، او را به مکان نامعلومی منتقل کردند.

هم‌زمان با بازداشت عبدالنصیر شه‌بخش، «حال‌وش» گزارش داده که حامد محمدی نیک (براهویی) و اسامه شه‌بخش، دو فیلمبردار و عکاس مسجد مکی زاهدان که اعتراضات هفتگی این شهر پس از برگزاری نماز جمعه در آن جریان دارد، نیز بازداشت شده‌اند.

اعتراضات مستمر زاهدان از مهر ۱۴۰۱ تا کنون هر هفته پس از برگزاری نماز جمعه جریان دارد و انتقادات بی‌پرده مولوی عبدالحمید از جمهوری اسلامی به طور مستمر ادامه داشته است.

بنا بر مستندات افشا شده سپاه پاسداران، سیاست جمهوری اسلامی در قبال مولوی عبدالحمید بر اساس خواست علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی «بی‌آبرو» کردن او بود، اما در روزهای گذشته فردی در پوشش طلبه توسط انتظامات مسجد مکی بازداشت شد که بر اساس اعترافاتی که از او منتشر شده، به دستور سپاه قصد داشته امام جمعه اهل سنت زاهدان را با سم «ترور» کند.

رئیس‌کل دادگستری سیستان و بلوچستان روز چهارشنبه ۳۱ خرداد در واکنش به انتشار خبر «تلاش برای ترور امام جمعه اهل سنت زاهدان» گفت: «مسجد مکی‌ باید ثابت کند که این شخص قصد چنین کاری را داشته است و‌گرنه باید در برابر قانون پاسخگو باشند.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه، علی مصطفوی‌نیا رئیس‌کل دادگستری سیستان و بلوچستان اخبار منتشر شده درباره واریز روزانه ۱۵ میلیون تومان به حساب فرد اقدام‌کننده به ترور مولوی عبدالحمید را رد کرد و افزود:« نیروهای مسجد مکی زاهدان این فرد را به صورت غیرقانونی بازداشت کردند و او هم‌اکنون به همین علت به یک شاکی تبدیل شده است.»

رئیس‌ دادگستری سیستان و بلوچستان با بیان این که: «این فرد توسط دستگاه‌های امنیتی تحویل دستگاه قضایی شده است تا ‌اگر شکایتی دارد ‌به آن رسیدگی شود، تصریح کرد: «مسجد مکی باید ‌ثابت کند که این شخص قصد داشته‌ است طلاب و مولوی عبدالحمید را مسموم کند و اگر ثابت نشود باید در برابر قانون پاسخگو باشند.»

مهدی نخل احمدی، روزنامه‌نگار، به صدای آمریکا گفته است که هرچند حکومت تلاش کرده برای سرکوب اعتراضات مولوی عبدالحمید را به «وهابیون» و «جیش‌العدل» وصل کند، اما امام جمعه اهل سنت زاهدان بر ایران و اتحاد همه اقوام و شهروندان تأکید دارد.

به گفته او، جمهوری اسلامی به دنبال این است که «صورت مساله» را پاک کند و اساسا هر گونه صدایی را که انتقاد می‌کند، از جمله مولوی عبدالحمید را سرکوب و خاموش کند