۲۹ میلیارد برای یک ماه حقوق مجلسی‌ها؛ مالک شریعتی علنی شدن دریافتی‌اش را تسویه‌حساب خواند

پس از انتشار عکسی از فیش حقوقی ۱۰۰ میلیون تومانی مالک شریعتی نیاسر، این نماینده مجلس گفت که بقیه هم فیش حقوقی «مشابه» دارند؛ یعنی ۲۹۰ نماینده در مجموع ماهی ۲۹ میلیارد تومان حقوق می‌گیرند. شریعتی البته گفته که «درز» حقوق نجومی‌اش، به دلیل «تسویه حساب» مدیریت مجلس با او بوده است.

مالک شریعتی نیاسر با انتشار رشته توییتی به ماجرای فیش حقوقی خود پرداخت و گفت این فیش‌ها «فقط» در اختیار مدیریت مجلس بوده و برای همین تا امروز منتشر نشده و اگر هم امروز فقط «هزینه نمایندگی» او به بیرون درز پیدا کرده به خاطر «تسویه حساب نیروی معاونت اجرایی مجلس» بوده است.

او که خود ریاست «کمیته تحقیق از حقوق‌های نجومی در مجلس» را هم به عهده دارد، در ادامه مدعی شد که «دریافتی نمایندگانی که از مجلس حقوق می‌گیرند» بین ۲۰ تا ۲۴ میلیون تومان است و ۷۶ تا ۸۰ میلیون مابقی، صرف هزینه «اجاره دفتر، خودرو، چند کارمند و سایر هزینه‌های کار» می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه نمایندگان به دلیل نداشتن «امکانات ثابت، فعلا مخارج اداری را به صورت نقدی از مجلس می‌گیرند» گفت: «البته ابزار تفکیک نیاز فردفرد نمایندگان به هر مورد وجود ندارد و نماینده مجاز به استفاده شخصی نیست، اما بررسی آن تقواسنج می‌خواهد.»

غلامرضا تاجگردون، ‌نماینده پیشین مجلس که اعتبارنامه او در مجلس یازدهم به دلیل اتهام‌های مالی رد شد در اینستاگرام خود به انتشار فیش حقوقی مالک شریعتی واکنش نشان داد و نوشت: «آقای پنج درصدی؛ اون روزها که با رانت اومدی مجلس و خودت و همسرت و کل فامیل‌ات رانت‌بازی کردید،‌ فکر این روزها را هم باید می‌کردی.»

ماجرای حقوق‌های نجومی پیش از این هم با نام مالک شریعتی نیاسر گره خورده بود.

او سه سال پیش گفته بود میانگین درآمد خالص ماهانه‌اش حدود پنج میلیون و نیم است و با استناد به همین موضوع، تصویری از خود در حال امضای تعهدنامه موسوم به «دیده‌بان شفافیت و عدالت» منتشر کرده بود.

این نماینده مجلس سال ۹۹ هم گفته بود میانگین حقوق برخی شرکت‌های دولتی ۵۲ میلیون تومان در ماه است و فیش حقوقی یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های وابسته به وزارت‌خانه‌ها را دیده که ۶۷ میلیون تومان بود.

موضوع حقوق نجومی و دریافتی بسیار بالاتر مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس از پایه حقوق یک فرد عادی در ایران مدت‌هاست که تبدیل به دغدغه بخشی از جامعه شده است.

در اردیبهشت امسال جبار کوچکی‌نژاد، یکی از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از افزایش ۲۰درصدی حقوق نمایندگان خبر داده و گفته بود دریافتی آن‌ها به ۲۴ میلیون تومان رسیده است.

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس هم در روزهای گذشته، حقوق ماهانه خود را حدود ۲۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: «نمایندگان دو حساب دارند که حقوق‌شان به یک حساب و هزینه‌های دفترشان به حساب دیگر آن‌ها واریز می‌شود.»

انتشار تصویر فیش حقوقی ۱۰۰ میلیون تومانی یکی از نمایندگان مجلس در شرایطی است که نمایندگان سرانجام در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۲، تصویب کردند که حقوق خودشان و مدیران مجلس هر ماه در سازمان اداری و استخدامی ثبت شود.

بر این اساس، مجلس مکلف است حقوق نمایندگان و مدیران خود را برای «نظارت عموم مردم» به‌طور شفاف و ماهانه در سامانه سازمان اداری و استخدامی کشور قرار دهد اما این مصوبه تاکنون نه تنها اجرایی نشده بلکه مالک شریعتی نیاسر، انتشار تصویر فیش حقوقی خود را با کلمه «درز» توصیف می‌کند.

در ماه‌های گذشته هم ماجرای رشوه چند ده دستگاه خودروی شاسی بلند به نمایندگان مجلس از سوی وزارت صمت خبرساز شده بود.