گزارش‌ها از کشته شدن یک زندانی سیاسی کرد زیر شکنجه در ارومیه حکایت دارد

سازمان هه‌نگاو و شبکه حقوق بشر کردستان از کشته شدن موسی اسماعیلی، زندانی سیاسی کرد اهل پیرانشهر، زیر شکنجه نهادهای حکومتی خبر دادند و گفتند اداره اطلاعات ارومیه پس از اطلاع این موضوع به خانواده اسماعیلی از تحویل جسد او خودداری و آنها را از برگزاری مراسم ختم منع کرد.

طبق این گزارش‌ها، مقام‌های اداره اطلاعات ارومیه پس از ۶۲ روز بازداشت این زندانی سیاسی با خانواده اسماعیلی تماس گرفته و «بدون هیچ‌گونه توضیحی» به خانواده گفتند که برای تحویل پیکر فرزندشان به این نهاد مراجعه کنند، اما پس از مراجعه خانواده، از تحویل جسد خودداری کردند.

نیروهای اداره اطلاعات ارومیه شامگاه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ موسی اسماعیلی، شهروند ۳۵ ساله اهل روستای پسوی، را بدون هیچ گونه مراتب و الزامات قضایی بازداشت و خودروی شخصی او را نیز توقیف کردند.

به گزارش هه‌نگاو، منبعی نزدیک به خانواده اسماعیلی گفت «ماموران امنیتی بدون هیچ گونه توضیح یا ارائه مدارکی» از هر گونه روند قضایی و محاکمه به خانواده اعلام کرده‌اند که موسی اعدام شده است.

بر اساس این گزارش، موسی اسماعیلی در هیچ دادگاهی حاضر نشده و حتی اتهام احتمالی علیه او نامشخص است. خانواده او نیز تاکید دارند که فرزندشان زیر شکنجه ماموران امنیتی کشته شده است.

نهادهای امنیتی همچنین خانواده اسماعیلی را تهدید کرده‌اند که اطلاع رسانی و رسانه‌ای کردن این موضوع برای آنها پیامدهای جدی خواهد داشت.

طبق گزارش هه‌نگاو، موسی اسماعیلی از زمان بازداشت هیچ تماسی با خانواده نداشت و در این مدت پیگیری‌های خانواده از نهادهای مختلف امنیتی بی‌پاسخ مانده بود.