نتایج یک تحقیق: دست‌کم ۵۰ هزار سرباز روس در سال اول جنگ با اوکراین کشته شده‌اند

در حالی که شمار تلفات ارتش روسیه در جنگ با اوکراین همچنان یکی از مهم‌ترین اسرار نظامی مسکو و کی‌یف محسوب می‌شود، بر اساس نخستین تحلیل مستقل صورت‌گرفته از داده‌های مربوط به مرگ‌ومیر در روسیه، دست‌کم حدود ۵۰ هزار نظامی روس در سال نخست این جنگ کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دو رسانه مستقل روسی به نام‌های «مدیازونا» و «مدوزا» در روز دوشنبه ۱۹ تیر اعلام کردند که تحلیل آماری خود را از روی داده‌های جمعیتی دولت روسیه، اطلاعات گردآوری شده از شبکه‌های اجتماعی و وصیت‌نامه‌های ثبت شده در دوران جنگ تهیه کرده‌اند.

این دو رسانه منتقد سیاست‌های کرملین که در خارج از روسیه فعالیت می‌کنند، تحلیل آماری خود را بر اساس همان الگویی انجام داده‌ند که در بحران همه‌گیری کووید-۱۹ برای دستیابی به آمار واقعی مرگ‌ومیر ناشی از پاندمی مورد استفاده قرار گرفت و اساس آن بر مقایسه با آمار مرگ‌ومیر در شرایط عادی است.

در این تحلیل تلاش شد که شمار مردان کشته شده کمتر از ۵۰ سال از اسفند ۱۴۰۰ که زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین بود، تا سال ۲۰۲۳، تعیین شده و تفاوت این تعداد با مرگ‌ومیر سال‌های قبل مقایسه شود.

بخش روسی شبکه جهانی بی‌بی‌سی، یک محقق دانشگاه آلمانی توبینگن و گروهی از داوطلبین به این تحقیقات کمک کرده و داده‌های مرتبط مانند تصاویر سنگ‌قبرها در روسیه را گردآوری کردند. از این طریق تا روز ۱۶ تیر امسال مرگ ۲۷ هزار و ۴۲۳ سرباز به طور قطعی تعیین شد.

دیمیتری ترش‌چانین، سردبیر «مدیازونا»، گفت این رقم، تنها تعداد سربازان کشته شده‌ای است که هویت آن‌ها احراز شده است.

در کنار آن، معلوم شد که از آغاز جنگ تا روز ۶ خرداد امسال، شمار پرونده‌های ثبت شده در بخش دفاتر ارث و میراث روسیه برای مردان ۱۵ تا ۴۹ ساله به ۴۷ هزار مورد رسیده که بسیار بیشتر از حد معمول است.

بر اساس ارقام کلی استخراج شده، شمار کشته‌های روسیه حداقل در یک سال اول جنگ حدود ۵۰ هزار تن بوده است.

این آمار با داده‌هایی که آمریکا ارائه کرده بود، هم‌خوانی دارد. وزارت دفاع واشینگتن شمار تلفات روسیه در سال نخست جنگ را حدود ۴۳ هزار تن اعلام کرد و وزارت دفاع بریتانیا نیز این رقم را تا ۶۰ هزار نفر نیز برآورد کرده است. اگرچه رئیس ستاد ارتش آمریکا بعدها گفت که شمار تلفات هر یک از طرفین جنگ در سال نخست، ۱۰۰ هزار تن بوده است.

دو رسانه مستقل روسی در تحلیل آماری خود افزودند که هنوز شمار زیادی اسامی سربازان کشته شده روسی را در اختیار دارند که برای تعیین قطعی مرگ آن‌ها فعلا مستندات کافی به‌دست نیاورده‌اند.

روسیه برای لاپوشانی هزینه انسانی که در جنگ متحمل شده، مدعی است تنها ۶ هزار سربازش را در جبهه‌ها از دست داده است. کرملین به گزارش ارائه شده از سوی رسانه‌های منتقد خود واکنش نشان نداده است.

روزنامه‌نگاران مخالف کرملین می‌گویند که مسکو انتشار هر نوع گزارش و اطلاعات مربوط به سربازان کشته شده را ممنوع و «خاطیان» را محاکمه می‌کند.