عالی‌ترین دادگاه سوئد درخواست استرداد دو فرد تحت تعقیب ترکیه را رد کرد


کشورهای سوئد و فنلاند در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، رویکرد دیرینه عدم‌تعهد نظامی خود را کنار گذاشته و در ماه مه 2022 برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی درخواست دادند

عالی‌ترین دادگاه سوئد، پنج‌شنبه، 22 تیر درخواست استرداد دو فرد تحت تعقیب ترکیه را رد کرده و اعلام کرد که قانون سوئد عملی که این دو متهم به ارتکاب آن هستند را جرم نمی‌داند.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، دادگاه عالی سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد این افراد که در سوئد پناهنده هستند را نمی‌توان به ترکیه استرداد کرد زیرا «شرایط جرم دوگانه رعایت نشده است.»

ترکیه با طرح اتهام این‌که این افراد «با دانلود و استفاده از یک اپلیکیشن موبایلی که توسط اعضای جنبش گولن استفاده می‌شود» به جنبش فتح‌الله گولن، روحانی مسلمان مقیم آمریکا پیوسته‌اند، خواستار استرداد آنها شده است.

ترکیه گولن را مسئول کودتای نافرجام 2016 علیه اردوغان می‌داند و شبکه او را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است.

دادگاه عالی سوئد می‌گوید: «دانلود و استفاده از یک برنامه تلفن همراه به خودی خود نمی‌تواند به منزله مشارکتی باشد که طبق قانون جرایم تروریستی برای جرم‌شناسی لازم است.»

دادگاه افزود که «این افراد در صورت استرداد در معرض آزار و اذیت قرار می‌گیرند.»

استرداد تعدادی از کُردهای مقیم سوئد که ترکیه آنان را مجرم و یا حامی تروریسم می‌داند، یکی از پیش‌شرط‌های حمایت آنکارا از پیوستن سوئد به «ناتو» است.

در ماه مه، سوئد قوانین ضد‌تروریسم خود را تشدید کرد، اقدامی که انتظار می‌رفت به متقاعد کردن ترکیه برای تایید درخواست این کشور شمال اروپا برای پیوستن به ناتو کمک کند.

روز دوشنبه، ترکیه سرانجام پذیرفت که طرح عضویت سوئد در «ناتو» را برای تصویب در پارلمان این کشور به رای بگذارد.
پیشتر درخواست سوئد با فراز‌و‌نشیب‌هایی رو‌به‌رو شد که آخرین آن سوزاندن قرآن توسط یک پناهجوی عراقی در روز عید قربان بود.

این اقدام که پیشتر چند بار در سوئد اتفاق افتاده بود، خشم ترکیه و دیگر کشورهای اسلامی را برانگیخت و متعاقب آن شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با صدور قطعنامه‌ای، سوزاندن کتاب‌های مذهبی را مصداق «نفرت‌پراکنی مذهبی»، تشخیص داد و خواستار اتخاذ تدابیر قانونی و پیشگیرانه از سوی کشورها برای جلوگیری از تکرار چنین اقداماتی شد.

اگر چه به نظر می‌رسید که قرآن‌سوزی جدید در استکهلم، مانع جدیدی بر سر راه عضویت سوئد در پیمان ناتو ایجاد کند؛ اما اردوغان، کمتر از دو روز قبل از برگزاری اجلاس سران «ناتو» در لیتوانی، شرط جدیدی را به شروط قبلی خود اضافه کرد؛ حمایت سوئد از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در قبال حمایت ترکیه از عضویت سوئد در «ناتو».

این شروط تعجب و واکنش فوری و مخالفت‌آمیز کشورهای عضو «ناتو» از جمله آمریکا و آلمان را برانگیخت.
سوئد و فنلاند پس از تهاجم روسیه به اوکراین، رویکرد دیرینه عدم‌تعهد نظامی خود را کنار گذاشتند و در مه 2022 خواستار پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی شدند.