کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا خواستار جلسه توضیحی محرمانه درباره رابرت مالی شد

مایکل مک‌کال، رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، در نامه به وزیر خارجه این کشور از این وزارت‌خانه خواست درباره وضعیت رابرت مالی تا قبل از چهارم مرداد با نمایندگان یک جلسه توضیحی محرمانه برگزار کند.

این نامه در حالی به وزارت خارجه ارسال شده که درپی تحقیقات اف‌بی‌آی درباره احتمال سوء‌استفاده رابرت مالی از اطلاعات طبقه‌بندی شده‌، روز جمعه نام و تصویر او از حساب توییتری نماینده ویژه آمریکا در امور ایران حذف و عکس و نام ابرام پیلی معاون او جایگزین شد. همچنین بیوگرافی مالی نیز از وبسایت نماینده ویژه حذف شد.

رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به نامه قبلی این کمیته در نهم تیر ماه به وزارت خارجه و درخواست توضیح درباره بازرسی امنیتی از رابرت مالی، پاسخ وزارت‌خارجه در روز سه‌شنبه را «غیرقابل پذیرش» خواند.

این کمیته با اشاره به خودداری وزارت خارجه در این نامه از ارائه مدارک مربوط به تعلیق دسترسی امنیتی رابرت مالی، این خودداری را بدون هیچ دلیل قانونی دانست و خاطرنشان کرد در سال‌های اخیر دولت‌های آمریکا اطلاعات مربوط به دسترسی‌های امنیتی کارکنان دولت را در اختیار کنگره و عموم مردم قرار داده‌اند.

مایکل مک‌کال همچنین گفت وزارت خارجه آمریکا نتوانسته به پرسش نمایندگان درباره دلیل مرخصی رابرت مالی پاسخ دهد.

رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا افزود: تقاضاهای این کمیته در چند ماه اخیر برای دیدار با رابرت مالی بی‌نتیجه بود و وزارت خارجه دلیل عدم حضور او را مرخصی برای مسائل شخصی عنوان می‌کرد، اما گزارش‌ پولیتیکو نشان می‌دهد دسترسی رابرت مالی از اواخر ماه آوریل و اوایل ماه مه به حالت تعلیق درآمده بود و او تا اواخر ماه ژوئن به برخی کارهای خود در وزارت خارجه ادامه داده و با رسانه‌ها مصاحبه می‌کرد.

مک‌کال خاطرنشان کرد اگر گزارش پولیتیکو صحیح باشد، این مساله با توضیحات وزارت خارجه درباره دلیل عدم حضور رابرت مالی در تناقض است و این وزارت‌خانه همچنین در هیچ مقطعی تعلیق دسترسی امنیتی مالی را به اطلاع کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان نرسانده بود.

این نامه با اشاره به حساسیت بالای سمت رابرت مالی و دسترسی او به اطلاعات بسیار مهم، اقدام وزارت خارجه در بی‌خبر گذاشتن نمایندگان کنگره از ابتدایی‌ترین اطلاعات از جمله وضعیت مرخصی و نیز دسترسی امنیتی او را نگران‌کننده خواند.

این کمیته با تاکید بر لزوم ارائه پاسخ کامل و فوری به خواسته‌هایش، خاطرنشان کرد ایجاد مانع در راه نظارت نمایندگان بر این مساله مهم امنیت ملی را تحمل نخواهد کرد.

مک‌کال تاکید کرد درصورتی که وزارت خارجه نتواند تا چهارم مرداد یک جلسه محرمانه توضیحی در این مورد ترتیب دهد، کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا با برگزاری یک جلسه محرمانه شاهدان را موظف خواهد کرد تا درباره موارد خواسته شده گواهی دهند.

روز پنجشنبه نیز گروهی متشکل از ۱۸ سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای به دفتر بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا خواستار تحقیق مستقل این دفتر در مورد چگونگی برخورد مقام‌های وزارت خارجه با پرونده رابرت مالی پس از تعلیق دسترسی امنیتی او به دلیل سوء نگهداری از اطلاعات محرمانه شدند.

در همین حال، آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و جایگزین رابرت مالی، در توییتی نوشت که دفتر این نمایندگی و کل این تیم در وزارت خارجه آمریکا همچنان مشغول اجرای سیاست ایالات متحده در قبال ایران هستند.

پیلی افزود: تیم نمایندگی آمریکا در امور ایران به کار با متحدان و شرکای ایالات متحده برای محدود کردن رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران، دفاع از حقوق بشر، تشویق به کاهش تنش‌ها و ارتقای یک خاورمیانه باثبات، مرفه و یکپارچه‌تر ادامه می‌دهد.

یک روز پس از گزارش اختصاصی ایران‌اینترنشنال در روز هشتم تیر ماه درباره بازرسی از رابرت مالی و احتمال برکناری او از سمتش، این مقام تایید کرد که دسترسی‌های امنیتی‌اش قطع شده و در حال مرخصی است. طبق برخی گزارش‌ها، رابرت مالی اکنون در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برد و از سوی اف‌بی‌آی تحت بازرسی است.

یک منبع آگاه دیگر به ایران اینترنشنال تایید کرد که رابرت مالی در مذاکراتی که اوایل ماه مه با طرف‌های ایرانی در عمان برگزار شد، حضور نداشته و به جای او، هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید، برت مک‌گورک، ریاست هیات نمایندگی آمریکا را بر عهده داشت.

غیبت مالی از مذاکرات عمان به این معنی است که کاخ سفید و شورای امنیت ملی آمریکا، هدایت گفت‌وگوها با ایران را بر عهده گرفته‌اند و رابرت مالی از جریان مذاکرات کنار گذاشته شده است.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، با هدف احیای برجام، رابرت مالی را به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران نصب کرده بود.

رابرت مالی در طول سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، تلاش‌های خود را بر متقاعد کردن رهبران ایران برای بازگشت به محدودیت‌های اعمال شده هسته‌ای در برجام متمرکز کرد. با این حال، مذاکره کنندگان ایرانی حتی حاضر به ملاقات حضوری با او نشدند