زلنسکی تمدید ممنوعیت اتحادیه اروپا علیه صادرات غلات اوکراین را «غیرقابل قبول» خواند


کشورهای اروپایی خواهان تمدید ممنوعیت واردات غلات اوکراین، تنها درصدد حمایت از کشاورزان خود هستند
روسیه

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، دوشنبه 2 مرداد گفت که تمدید ممنوعیت اتحادیه اروپا بر واردات غلات اوکراین در نیمه ماه سپتامبر «غیرقابل قبول» است.

در اردیبهشت‌ماه، اتحادیه اروپا واردات غلات اوکراین به 5 کشور اروپای مرکزی، شامل لهستان، اسلواکی، مجارستان، رومانی و بلغارستان را ممنوع کرده بود تا به‌این شکل از کشاورزان این کشورها حمایت صورت بگیرد.

این ممنوعیت قرار است تا 15 سپتامبر به طول بیانجامد. اما، هفته گذشته، با درخواست پنج کشور اروپای مرکزی، بحث تمدید این ممنوعیت واردات غلات اوکراین به اتحادیه اروپا دوباره مطرح شده و وزرای کشاورزی این 5 کشور خواسته‌اند تا ممنوعیت واردات غلات اوکراین حداقل تا پایان سال میلادی جاری ادامه بیابد.

به گزارش «رویترز»، زلنسکی در پیام‌رسان «تلگرام» خود گفت: «موضع ما روشن است؛ مسدود کردن صادرات زمینی [اوکراین] پس از 15 سپتامبر، زمانی که محدودیت‌های مربوطه منقضی می‌شود، به هیچ شکلی قابل قبول نیست.»

نخست‌وزیر لهستان هفته گذشته گفت که حتی اگر اتحادیه اروپا با تمدید آن موافقت نکند، این ممنوعیت را در 15 سپتامبر لغو نخواهد کرد.

زلنسکی گفت: «ما به توافق با کمیسیون اروپا اعتقاد داریم، اما برای هر سناریویی آماده می‌شویم.»

او افزود که با همه شرکای [اروپایی] در تماس است، تا راه‌حلی را جستجو کند که مناسب همه باشد.

دنیس شمیحال، نخست‌وزیر اوکراین هفته گذشته از شرکای کی‌یف و کمیسیون اجرایی اروپا خواست از امکان صادرات بدون مانع همه محصولات کشاورزی اوکراین به اتحادیه اروپا اطمینان حاصل کنند.

کشورهای اروپایی که خواهان تمدید ممنوعیت واردات غلات اوکراین هستند، پیش‌تر اعلام کرده‌اند که با عبور غلات اوکراین از خاک خود به سایر نقاط دنیا مشکلی ندارند و به ویژه به دلیل به تعلیق درآمدن قرارداد غلات دریای سیاه، تنها درصدد حمایت از کشاورزان خود هستند.