هواپیمای اوکراینی؛ محکومیت ایران به پرداخت ده‌ها میلیون دلار کانادا غرامت دیگر

دادگاه عالی اونتاریوی کانادا در حکمی تازه اعلام کر‌د اقدام سپاه پاسداران ایران در سرنگون‌کردن هواپیمای اوکراینی اقدامی «عامدانه» و «تروریستی» بوده است.

بر اساس این حکم، جمهوری اسلامی ملزم به پرداخت 142 میلیون دلار کانادا غرامت به خانواده هشت قربانی پرواز پی‌اس 752 شده است.خانواده‌های این قربانیان از برخی مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی، به اتهام ارتکاب «عمل تروریستی، آسیب و خسارت جانی» شکایت کرده بودند.

متهمین این پرونده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران ایران، ستاد کل نیروهای مسلح و برخی مقامات ارشد نظامی مانند محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه، حسین سلامی فرمانده سپاه و عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش هستند.

پیشتر گروه هماهنگی و واکنش بین‌المللی برای قربانیان پرواز پی‌اس 752 در بیانیه‌ای از قصد خود برای ارجاع پرونده ایران در رابطه با سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی به دیوان بین‌المللی دادگستری خبر داده بود.

پرواز پی‌اس 752 هواپیمایی اوکراین، 8 ژانویه 2020، دقایقی پس از ترک «فرودگاه امام خمینی» تهران با دو موشک سپاه پاسداران سرنگون شد که در این حادثه تمامی 176 سرنشین و خدمه هواپیما کشته شدند.

دادسرای نظامی تهران، فروردین امسال اعلام کرد، متهم ردیف اول این پرونده به اتهام «مباشرت در قتل شبه عمد» و «لغو دستور ابلاغی» به 13 سال حبس محکوم شده است.

در آن زمان، انجمن خانواده‌های جانباختگان این پرواز، اعلام کرد، حکم صادرشده توسط دادسرای نظامی تهران برای رسیدگی به این پرونده را به‌رسمیت نمی‌شناسد.