دو ملوان چینی‌تبار نیروی دریایی آمریکا به جاسوسی برای پکن متهم شدند

بر اساس دو کیفرخواست فدرال که روز پنج‌شنبه علنی شد، دو ملوان چینی‌تبار نیروی دریایی ایالات متحده مستقر در سن‌دیه‌گو به اتهام جاسوسی برای چین و انتقال اطلاعات حساسی نظامی به پکن دستگیر شده و تحت محاکمه قرار دارند.

به گزارش «نیویورک تایمز»، جینچائو وی، ۲۲ ساله، تحت «قانون جاسوسی ایالات متحده» به جاسوسی برای چین متهم شد. وی پیش از این در «اسکس» خدمت می‌کرد، که یک ناو تهاجمی آبی-خاکی مستقر در پایگاه دریایی سن دیگو، خانه ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی آمریکاست.ونهنگ ژائو، ۲۶ ساله، نیز بابت ارائه اطلاعات حساس نظامی نیروی دریایی ایالات متحده به یک افسر اطلاعاتی چینی که خود را به عنوان یک «محقق اقتصادی» معرفی می‌کرد، توسط دادگاه فدرال سه‌دیه‌گو متهم به رشوه گرفتن شد.

دادستانی گفت که وی در اوایل سال ۲۰۲۲ کار برای چینی‌ها را آغاز کرد. او اطلاعات حساسی درباره توانایی‌های دفاعی و تسلیحات موجود در کشتی‌های جنگی ایالات متحده و همچنین آسیب‌پذیری‌های آنها را از طریق «پلاتفورم‌های رمزگذاری‌شده» در اختیار مامور اطلاعاتی چینی قرار داد.

ژائو نیز از اوت ۲۰۲۱ حداقل تا ماه مه امسال تحت هدایت یک افسر اطلاعاتی چینی به جاسوسی از نیروی دریایی آمریکا پرداخت. از جمله اطلاعات حساسی که این افسر ارسال کرد، نمودارهای الکتریکی و طرح‌هایی برای سیستم رادار مستقر در پایگاه نظامی ایالات متحده در اوکیناوای ژاپن، و همچنین برنامه‌های عملیاتی برای یک مانوور نظامی در مقیاس بزرگ در منطقه اقیانوس هند و آرام بود.

به گفته نیویورک تایمز، دستگیری این دو افسر چینی‌تبار نیروی دریایی آمریکا نشان می‌دهد که پکن علاقه عمیقی به ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی ایالات متحده و سایر جنبه‌های عملکرد ارتش آمریکا در آن منطقه دارد، و این‌ها همه بخشی از تلاش‌های گسترده چین برای سرقت اسرار شرکت‌های فناوری و اطلاعات امنیت ملی آمریکا است.

Print Friendly, PDF & Email