اظهارات بی‌سابقه وزیر خارجه طالبان درباره اعدام‌ها در ایران، واکنش تهران را برانگیخت

رسول موسوی، دستیار وزیر خارجه ایران و مدیرکل آسیای جنوبی این وزارتخانه در واکنش به اظهارات امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان درباره دولت ایران در ایکس (توییتر سابق) نوشت «با دوجانبه‌سازی و شخصی‌سازی موضوع نمی‌توان از مسئولیت‌های بین المللی گریخت».

آقای متقی روز چهارشنبه (۸ سنبله/شهریور) در سخنرانی خود در نشست «علما و متنفذین قومی» در کابل ظاهراً با اشاره به پیشنهاد ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان از سوی مقامات ایران گفت: «شما که همیشه به ما حکومت فراگیر را توصیه و یادآوری می‌کنید،‌ آیا در کشور خود حکومت فراگیر دارید؟ آیا شما حقوق شهروندان‌تان را می‌دهید؟ در زندان‌های ما به آن تعداد که شما اعدام می‌کنید، زندانی وجود ندارد.»

وزیر خارجه طالبان اضافه می‌کند: «در کشور شما هزاران نفر ناپدیدند و کسی نمی‌تواند بپرسد کجا هستند.»

آقای موسوی با نشر ویدیوی سخنان آقای متقی، نوشت: «صلح ، ثبات، امنیت و توسعه پایدار در استقرار حکومتی فراگیر در افغانستان است، حکومت فراگیر موضوع قطعنامه‌های ۲۵۱۳ و ۲۵۹۳ شورای امنیت و اجماع نشست‌های وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در پاکستان، ایران، چین و ازبکستان است.»

اعتراضات ایران؛ در واکنش به انتقادات مولوی عبدالحمید، روزنامه دولت می‌گوید نقش او «مخرب امنیت ملی» است
افزایش آمار اعدام باعث اعتراض در داخل و خارج از ایران شده است
ابراز «انزجار» دفتر حقوق بشر سازمان ملل از آمار اعدام‌ها در ایران
وزارت خارجه ایران
امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی با متقی: «تامین حقابه هیرمند مطالبه جدی ما و امنیت مرز خط قرمز ماست»
وزارت خارجه ایران
ایران خواستار «راستی‌آزمایی» اظهارات طالبان در مورد کم‌آبی هیرمند شد
End of مطالب پیشنهادی
اعتراض‌های داخلی و خارجی نسبت به روند اعدام‌ها در ایران همواره مطرح بوده است. حدود سه ماه قبل سازمان عفو بین‌الملل گفت اعدام زندانیان با جرایم مربوط به مواد مخدر در ایران از ابتدای سال جاری میلادی سه برابر شده است. همچنین از زمان آغاز اعتراضات شهریور سال گذشته حکومت ایران چند معترض زندانی را به دار آویخته است.

طالبان پیش‌تر نیز در مواردی به نقض حقوق اهل سنت در ایران اشاره کرده‌اند، اما اشاره مستقیم به روند «اعدام‌ها» در این کشور از سوی مقام ارشد طالبان در پاسخ به دولت ایران بی‌سابقه است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو در ۹ مه گفت ایران در سال جاری میلادی تنها در مدت چهار ماه و ۹ روزُ ۲۰۹ نفر را اعدام کرده است که آن را رکوردی «مایه انزجار» خواند و خواستار توقف آن شد.

در عین حال، طالبان نیز به نقض گسترده حقوق بشر متهم هستند.

از جمله سازمان ملل در گزارش تازه خود طالبان را متهم کرده که با وجود عفو عمومی ۲۱۸ نظامی و کارمند دولت پیشین را کشتند.

طالبان همچنین به خاطر اجرای حکم قصاص و شلاق در ملأعام با انتقادات گسترده بین‌المللی روبرو هستند.

«دیپلمات باید شجاع باشد»
نحوه واکنش آقای موسوی نیز در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشته است، یک کاربر نوشت: «یک دیپلمات باید چندپهلو حرف بزند آن‌گونه که آقای متقی سخن می‌گوید. او به چین پرداخته است اما بمصداق به در بگو تا دیوار بشنود.»

آقای موسوی در پاسخ او نیز نوشت: «نه برادر، آن هاتف معبد دلفی در یونان باستان بود که حرف‌های چندپهلو می‌زند تا هرکس براساس نیت خویش حرف هاتف را به نوعی تفسیر کند. در دیپلماسی نوین دیپلمات باید با شجاعت صریح، روشن و شفاف منافع ملی کشور خود را بیان کند و اجازه ندهد تفاسیر مختلف از حرفهای او شبهه ناک باشد.»

پیش‌تر حسین امیر عبداللهیان به امیرخان متقی در نشست کشورهای منطقه در سمرقند گفته بود: «۲۱ ماه است که منتظر دولت فراگیر هستیم»، نحوه اظهارات او نیز در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شده بود.

آقای امیرعبداللهیان در ارزیابی سیاست خارجی دولت رئیسی در این زمینه گفت: «در حوزه سیاسی طالبان را بدون تشکیل دولت فراگیر به رسمیت نمی‌شناسیم، که باعث دلخوری‌‌هایی از سوی آنها شده است.»

اگرچه ایران، حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته اما تعامل نزدیک و خوبی با طالبان دارد و سفارت افغانستان در تهران را به نمایندگان طالبان واگذار کرده است. همچنین سفیر خود در کابل، سفارت و نمایندگی‌های ایران را در شهرهای افغانستان همچنان باز نگه‌داشته است.