تداوم اعتراضات در السویداء سوریه؛ معترضان مجسمه حافظ اسد را تخریب کردند


تظاهرکنندگان السویداء شعارهایی از قبیل: «السویداء آزادی می‌خواهد»، «بشار اسد قدرت رها کن و برو»، «سوریه آزاد آزاد» و «سوریه بدون حزب بعث» سر دادند

منابع سوری، سه‌شنبه 14 شهریور از ادامه اعتراضات در استان السویداء در جنوب سوریه خبر دادند.

این تظاهرات که وارد سومین هفته خود می‌شود، در اعتراض به اوضاع سخت معیشتی و اقتصادی آغاز شد.

هزاران تظاهرکننده خشمگین این شهر که اکثریت مردم آن را دروزی‌ها تشکیل می‌دهند، روز گذشته مجسمه حافظ اسد رئیس جمهوری فقید سوریه را پایین کشیده و تخریب کردند.

تظاهرات روز گذشته به مناسبت هشتمین سالگرد ترور یکی از رهبران برجسته دروزی‌های مخالف رژیم بشار اسد که در سال 2015 به قتل رسید، برگزار شد.
هزاران نفر در تظاهرات شرکت کردند

تظاهرکنندگان السویداء در ابتدا از تورم بالا و رشد اقتصاد در کشور جنگ زده خشمگین بودند، اما سپس این اعتراضات به مطالبات سیاسی دیگری مانند سرنگونی رژیم، تغییر یافت.

این در حالی است که برخی از چهره‌های سرشناس این شهر طی فراخوانی خواستار تمرکز بر اوضاع معیشتی و گفت‌وگو با مقام‌های دمشق برای پایان دادن به اوضاع بد اقتصادی در این استان شدند.
تغییری چشمگیر در اعتراضات السویداء

این رویدادهای جدید در السویداء از دو هفته پیش زمانی که هزاران نفر در میدان الکرامه در مرکز شهر السویداء تجمع کرده و علیه رژیم اسد شعار دادند.

تظاهرکنندگان السویداء شعارهایی از قبیل: «السویداء آزادی می‌خواهد»، «بشار اسد قدرت رها کن و برو»، «سوریه آزاد آزاد» و «سوریه بدون حزب بعث» سر دادند.

این تظاهرات که پیش از دو هفته ادامه دارد ابتدا در اعتراض به شرایط بد معیشتی، آغاز شد و سپس به سرعت شعارهای ضددولتی در آن سر داده شد و به فراخوانی برای تغییر سیاسی در سوریه تبدیل شد.
نیازی به فراخوانی برای سرنگونی رژیم نیست

برخی شیوخ دروزی‌ها با انتقاد از شعارهای ضد بشار اسد تظاهرکنندگان که خواستار کناره گیری او از قدرت هستند، گفتند که هرگونه بهبودی در وضعیت اجتماعی و اقتصادی باید از طریق گفت‌وگو صورت گیرد.

سوریه سال‌هاست که با بدترین بحران اقتصادی تاریخ خود مواجه بوده است که منجر به کاهش ارزش پول این کشور به رکورد 15500 لیر در برابر یک دلار در ماه گذشته شد.

ارزش لیر سوریه در آغاز درگیری‎‌ها در سال 2011 هر 47 لیر سوری برابر یک دلار آمریکایی بود.