خبرگزاری فرانسه: یک گروه مزدوری دیگر با کرملین درگیر شده است


احتمال بسیار قوی وجود دارد که مزدوران روسیچ از نبرد با نیروهای اوکراینی خودداری کرده باشند، که به سقوط سریع روبوتین کمک کرده است

خبرگزاری فرانسه در گزارشی اختصاصی اطلاع داده است که یک گروه شبه‌نظامی مزدوری دیگر تحت عنوان «روسیچ» از اواخر ماه اوت با کرملین درگیر شده است، و این امر ممکن است به از دست رفتن یک منطقه راهبردی مهم برای روسیه در جریان جنگ اوکراین انجامیده باشد.

به گفته این خبرگزاری، روسیچ در بیانیه‌ای در 25 اوت تهدید به توقف فعالیت‌های خود به نفع مسکو کرد. دلیلی که برای این قضیه اعلام شد، بازداشت یکی از بنیانگذاران و فرماندهان ارشد روسیچ در فنلاند، و احتمال استرداد وی به اوکراین بود، و اینکه کرملین تلاش‌ زیادی برای محافظت از این متحد خود نکرده است.

یان پتروفسکی، که دارای ملیت دوگانه روسی-نروژی است، پس از اشغال شبه‌جزیره کریمه توسط روسیه در سال 2014 روسیچ را بنیان گذاشت تا برای مشارکت در اشغال دونباس به مسکو کمک کند، و ظاهرا مدتی هم پیمانکار گروه «واگنر» بوده است. وی با اتهامات مختلف تروریستی در اوکراین روبروست، و در صورت استرداد احتمالا بین 15 تا 20 سال حبس می‌شود.

در یک سری پیام‌های خصوصی بین اعضای روسیچ که یک سازمان اطلاعاتی اروپایی آنها را بازیابی کرده است، اعضای روسیچ از «کم‌کاری» مقامات کرملین برای نجات رهبرشان اظهار دلخوری شدید کرده و گفته‌اند که وقتی دولت روسیه از شهروندان خود محافظت نمی‌کند، چرا شهروندان روسیه باید خودشان را به خطر بیندازند.

به گفته خبرگزاری فرانسه، بلافاصله بعد از این قضیه، روستای «روبوتین» که محل خدمت روسیچ بود، به دست نیروهای اوکراینی افتاد. کارشناسان غربی می‌گویند احتمال بسیار قوی وجود دارد که مزدوران روسیچ از نبرد با نیروهای اوکراینی خودداری کرده باشند، که به سقوط سریع روبوتین کمک کرده است.

با این وجود، کارشناسان می‌گویند که مساله بازداشت رهبر روسیچ در فنلاند و احتمال استرداد وی به اوکراین احتمالا فقط یکی از دلخوری‌های این گروه است، چرا که نیروهای مزدوری متحد مسکو در جنگ اوکراین در مجموع روحیه و توانایی‌های خود را از دست داده‌اند و مثل سابق فعال نیستند.

به گفته خبرگزاری فرانسه، پس از کودتای ناکام یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر علیه کرملین، و تلاش‌های متعاقب مسکو برای سرکوب و تحت کنترل درآوردن پیمان‌کاران نظامی، وضعیت گروه‌های مزدوری در مجموع به قهقرا رفته است، که به افزایش دلخوری اعضای آنها از کرملین انجامیده است.