تبلیغات برای «اربعین» ادامه دارد؛ رادان از افزایش ۱۲ درصدی سفر زمینی به کربلا خبر داد

د

در آستانه روز موسوم به «اربعین»، احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور از عبور حدود چهار میلیون ‌نفر از مرزهای ایران و عراق برای سفر به کربلا از ابتدای ماه صفر (کمتر از ۲۰ روز پیش تاکنون)، خبر داد. رادان این آمار را نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد بیشتر دانست.

فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور در سفر به نقطه صفر مرزی مهران در مرز ایران و عراق گفت که بیشترین تردد در مزرهای ششگانه به ترتیب متعلق به مهران، شلمچه، خسروی، چزابه، باشماق و تمرچین بوده است.

او افزود که از چهار میلیون نفری که از این مرزها خارج شدند، دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به ایران بازگشته‌اند.

در حالی که جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته برای سفر شهروندان به کربلا در اربعین امام سوم شیعیان هزینه‌های هنگفتی می‌کند و مشوق‌های مالی و غیرمالی فراوانی در نظر می‌گیرد، این مقام جمهوری اسلامی گفت که «امسال» شرایط سفری «سهل، ایمن و ارزان» برای زائران فراهم شده است.

مشوق‌های ارائه شده از سوی حکومت اما شامل اتباع خارجی نیز می‌شود و بر اساس گزارش‌ها، ده‌ها هزار شهروند کشورهای مختلف از جمله افغانستان و پاکستان، امسال از مرز ایران به عراق رفتند.

علیرضا بیگدلی، از مسوولان «ستاد اربعین» روز سه‌شنبه گفت: «تاکنون بیش از ۸۵ هزار اتباع خارجی از کشورهای افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ترکیه، هندوستان و … از مرزهای ایران برای سفر به عتبات عالیات و شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی در عراق عبور کردند.»

همچنین عرشه آنلاین گزارش داد صدور پاسپورت برای اتباع افغانستان در آستانه اربعین اوج گرفته است.

این پایگاه خبری اضافه کرد: «حتی مدارک هویتی نیز از آنان خواسته نمی‌شود و به نظر می‌رسد عزمی برای فرستادن هر‌چه بیشتر زائران وجود دارد.»

گزارش عرشه آنلاین این احتمال را مطرح کرد که بسیاری از افراد این مدارک را بیشتر برای اقامت در ایران اخذ می‌کنند تا سفر به کربلا.

تشویق مردم به سفر کربلا در اربعین در حالی است که جاده‌های ناامن ایران و عراق هر سال جان بسیاری از مسافران را می‌گیرد.

در تازه‌ترین مورد، فرهنگ کره‌بندی، رییس مرکز اورژانس خوزستان، روز دوشنبه از مصدوم شدن ۳۱ زائر ایرانی اربعین در تصادف اتوبوس با یک خودروی سواری در شهر العماره عراق خبر داد.

او گفت که دو نفر از این مصدومان مرگ مغزی شده‌اند.

جمهوری اسلامی با صرف هزینه کلان از بودجه عمومی (بیت‌المال)، از این مراسم مذهبی برای تبلیغات سیاسی به نفع خود بهره‌برداری می‌کند.

در همین راستا محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران پیش از این گفته است: «دفاع از ولایت و حجاب، اصلی‌ترین پیام پیاده‌روی اربعین و جاماندگان اربعین است.»