ایران از نظر کیفیت زندگی در انتهای فهرست شرکت مطالعاتی و رسانه‌ای «یو اس نیوز» قرار گرفت

شرکت مطالعاتی و رسانه‌ای «یو اس نیوز» با انتشار گزارشی با استفاده از شاخص‌های متنوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، ۸۷ کشور جهان را از نظر کیفیت زندگی بررسی کرده و ایران در این بررسی در جایگاه ۸۷‌ام قرار گرفته است.

بهترین کشور جهان از نظر شاخص کیفیت زندگی در رتبه‌بندی موسسه یو‌اس‌نیوز، سوئیس بوده است. کشورهای کانادا، سوئد، استرالیا و ایالات متحده در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

در میان کشورهای آسیایی، بالاترین رتبه را ژاپن کسب کرده که در رده ششم این فهرست قرار گرفته است.

در این فهرست کشورهای بلاروس، لبنان، قزاقستان، ازبکستان، صربستان، هندوراس و میانمار در رتبه‌هایی بالاتر از ایران جای دارند.

در میان کشورهای منطقه خلیج‌فارس، امارات متحده عربی بهترین رتبه را کسب کرد و در جایگاه ۱۹ این رده‌بندی قرار دارد.

بر اساس این گزارش، امتیاز ایران در معدودی از مولفه‌ها همچون نظامی‌گری، پایین بودن هزینه تولید، عدم پیچیدگی بروکراتیک، غنای تاریخی و تاثیرگذاری فرهنگی، به مراتب بیشتر از بقیه مولفه‌هایی است که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

ایران در برخی مولفه‌های بررسی‌شده همچون جذابیت فرهنگی، فضای عمومی صمیمی، سرزندگی، هدفمندی اجتماعی، سازگاری‌پذیری، صنعت مد، ارتباط با جهان، دسترسی فرهنگی، و نظام مالیاتی هیچ امتیازی کسب نکرده است.

امتیاز ایران در مولفه‌های دیگری نظیر تاب‌آوری، کیفیت زندگی، توریسم، زیست جنسی، صنعت سرگرمی، استانداردهای زیست‌محیطی، حاکمیت حقوق بشر، توجه به نیازهای خانواده و برابری قومیتی نیز نزدیک به صفر بوده است.

بخشی از مولفه‌های بررسی‌شده در گزارش یو‌اس‌نیوز مربوط به مباحث اقتصادی است. امتیاز ایران به لحاظ محیط کسب و کار ۱۱.۶ بوده که رتبه‌ای بهتر از یکی مانده به آخر برای ایران رقم نزد.

امتیاز ایران از نظر مولفه سرمایه‌گذاری نیز ۲.۴ است، با این امتیاز کسب‌شده، ایران در میان ۸۷ کشور در رتبه ۷۰ این فهرست قرار گرفت.

بر این اساس، محیط کسب و کار ایران از نوآوری پایین، عدم سرمایه‌پذیری، سیستم قانونی ضعیف، ضعف صنعت دیجیتال، و همچنین فساد و عدم شفافیت در بخش دولتی رنج می برد.

بررسی جزییات رتبه‌بندی بر اساس مولفه‌های مختلف، نشان می‌دهد رتبه ایران به لحاظ جذابیت فرهنگی در رتبه ۸۷، از نظر تاب‌آوری در رده ۸۵ و از نظر تاثیر گذاری فرهنگی در جایگاه ۷۶ قرار گرفته است.

در این رتبه‌بندی ایران از نظر مولفه کارآفرینی در رده ۷۰ و به لحاظ شاخصه میراث فرهنگی در رتبه ۷۴ قرار گرفته است. رتبه ایران از نظر مولفه پیشرانه‌های هویتی ۵۴، به لحاظ متغیر محیط کسب و کار ۸۶، از نظر مولفه اقتدار ۱۸، بر اساس شاخصه کیفیت زندگی ۸۶ و بالاخره از نظر هدفمندی اجتماعی ۸۷ شده است.