کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: کابوس تغییرات آب و هوایی از راه رسیده است

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ۲۰ شهریور، ضمن تاکید بر لزوم مبارزه برای سلب مصونیت از کسانی که «محیط زیست ما را به یغما برده‌اند»، گفت تغییرات آب و هوایی باعث ایجاد شرایط اضطراری حقوق بشر در بسیاری از کشورها شده است.

آقای تورک در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، به نمونه‌های «دلهره‌آوری» از تغییرات اخیر آب و هوایی اشاره کرد که از نظر او، یک «بحرانی جهانی در سیاره ما» محسوب می‌شود.

او به توصیف سفر خود به شهر بصره عراق پرداخت؛ شهری که زمانی نخل‌های خرمایش کنار رودخانه‌ها صف کشیده بودند اما امروز، «خشکسالی و گرما، آلودگی شدید و منابع آب شیرینِ رو به اتمام»، منظره‌ای جز‌ «زمین‌های لم یزرع پر از سنگ و کلوخ» برای این شهر باقی نگذاشته است.

او در سخنرانی خود در افتتاحیه پنجاه و چهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت: «این آسیب فزاینده در عراق و بسیاری کشورهای دیگر، یک اضطرار حقوق بشری محسوب می‌شود.»

آقای تورک افزود: «تغییرات آب و هوایی، میلیون‌ها انسان را دچار قحطی می‌کند. امیدها، فرصت‌ها، خانه و زندگی بسیاری را از میان می‌برد. در ماه‌های اخیر، هشدارهای اضطراری برای چندمین بار به یک واقعیت مهلک در سراسر جهان تبدیل شده است.»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در ادامه گفت: «ما به هشدارهای بیشتر احتیاج نداریم. کابوس آینده ما همین حالا از راه رسیده است. چیزی که هم‌اینک به آن نیاز داریم، اقدام فوری است.»

سخنرانی آقای تورک به فاصله کمی پس از اجلاس کشورهای گروه ۲۰ انجام شد، اجلاسی که نتوانست نسبت به حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی، که از نظر فولکر تورک، امری بسیار ضروری است، تعهدی بدهد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این نشست گفت، در دورانی که اثرات ویرانگر تغییرات آب و هوایی، مردم را بیش از همیشه مجبور به ترک زادگاه‌هایشان می‌کند، او از مشاهده این همه «بی‌اعتنایی‌» نسبت به افزایش ناگهانی مرگ و میر مهاجران، «شوکه» شده است.

او با اشاره به گزارش‌ها درباره بیش از «۲۳۰۰ نفری که در سال جاری در دریای مدیترانه، کشته یا ناپدید شده‌اند، از جمله جان باختن بیش از ۶۰۰ نفر در ژوئن امسال در اثر غرق شدن یک کشتی در نزدیکی سواحل یونان»، گفت: «بدیهی است که تعداد مهاجران و پناهجویانی که مرگ و میر آنها اعلام نمی‌شود، بسیار بیش از این‌ها است.»