شورای عالی انقلاب فرهنگی استادان اخراجی را به «اختلال در آموزش» متهم کرد

دانشگاه اصفهان

در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها در ایران، شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست آن را ابراهیم رئیسی برعهده دارد، با دفاع از اخراج‌های اخیر استادان دانشگاه، آنان را بدون ارائه مدرک و سندی به «اختلال در امر آموزش و پژوهش» متهم کرد.

این شورا در بیانیه‌ای که روز یکشنبه ۲۶ شهریور در رسانه‌های دولتی ایران منتشر شد، مدعی شد: «تعداد بسیار اندکی از مدرسان با انگیزه‌های مختلف با بروز رفتارهای غیردانشگاهی در نهاد علم که امر آموزش و پژوهش را دچار اختلال می‌کند، سعی باطل در آسیب زدن به جریان رشد علمی کشور را دارند».

شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون آن که مشخص کند که این استادان دانشگاه دقیقا چه «رفتارهای غیردانشگاهی» انجام داده‌اند، خواستار «مقابله» با بروز این رفتارها «بر اساس منافع ملی» شد.

بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها و همچنین سالگرد آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» منتشر شده است.

طی سال تحصیلی گذشته، دانشگاه‌های ایران یکی از کانون‌های اصلی این اعتراضات بود و مقام‌های جمهوری اسلامی ضمن بازداشت دانشجویان معترض، احکام قضایی و انضباطی شدیدی را علیه دانشجویان و حتی استادان حامی اعتراضات وضع کردند.

در هفته‌های اخیر، اخبار اخراج فله‌ای استادان از دانشگاه‌ها بازتاب گسترده‌ای یافت و همزمان با موج اخراج استادان و صدور احکام «تعلیق از تحصیل» دانشجویان معترض، مجوز شماری از تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف ایران نیز لغو شد.

محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در تازه‌ترین اظهارات خود علیه دانشجویان و استادان، به آنان هشدار داد که جمهوری اسلامی «اجازه رهاشدگی در فضای دانشگاه» را نخواهد داد.

او که پیشتر استادان اخراج شده را به «مشکلات اخلاقی» متهم کرده بود، روز یکشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت که برخی استادان «شأن استادی را رعایت نمی‌کنند».

متهم کردن استادان به «مشکلات اخلاقی» در حالی است که هیچ گزارشی تاکنون در این زمینه منتشر نشده است.

همزمان با تهدیدها، بازداشت فعالان دانشجویی ادامه دارد و در یکی از تازه‌ترین موارد، سمانه اصغری، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی و فعال حقوق کودکان، روز ۲۳ شهریور بازداشت شد.

همسر خانم اصغری اعلام کرده که «ماموران وزارت اطلاعات با هجوم به منزل و تفتیش مفصل خانه، سمانه را بازداشت و به گفته‌ خودشان به زندان اوین منتقل کردند.»

با وجود فشارها علیه دانشجویان و استادان دانشگاه، دانشجویان برخی از دانشگاه‌های بزرگ سراسر کشور به مناسبت سالگرد جان باختن مهسا امینی آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» بیانیه‌هایی صادر کردند.

بر اساس گزارش کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور، در بیانیه دانشجویان دانشگاه تهران آمده است: «در یک سال گذشته شاهد ددمنشی نظام جمهوری اسلامی در جای جای کشور و سرکوب حداکثری تمامی صداهای مخالف و مشت‌های گره شده بودیم.»