وزیر صمت: در فرودگاه مهرآباد قبرستانی از هواپیماهای زمین‌گیر وجود دارد

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت)، روز ششم مهر به فرسودگی ناوگان هوایی و فراوانی هواپیماهای دارای نقص فنی اشاره کرد و گفت در فرودگاه مهرآباد تهران «قبرستانی از هواپیماهای زمین‌گیر» وجود دارد.

فرسودگی و نقص ایمنی در حمل و نقل هوایی ایران از موضوعاتی است که پیش‌تر هم برخی از مسوولان و مدیران جمهوری اسلامی به آن اشاره کرده‌اند.

بر اساس گزارش مقام‌های مسوول، در حال حاضر حدود یک‌سوم ناوگان مسافربری هوایی کشور با حدود ۱۷۰ فروند هواپیما فعال است.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اما ایران تنها در بخش پروازهای داخلی‌اش به ۵۵۰ هواپیمای دیگر نیاز دارد.

درباره قبرستان هواپیماهای زمین‌گیر هم وزیر صمت روز پنج‌شنبه گفت: «وقتی درباره دلیلش می‌پرسیم می‌گویند به خاطر تحریم‌ها و مسایل دیگر این هواپیماها دارای نقص فنی هستند و مثلا موتور ندارند.»

علی‌آبادی در ادامه از شرکت‌های «دانش‌بنیان» خواست که این مسایل را حل و به مشکل هواپیماها رسیدگی کنند.

اوایل شهریور امسال هم محمد محمدی بخش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری خبر داده بود ۱۳۹ فروند هواپیما از دو سال پیش تاکنون در ایران زمین‌گیر شده‌اند.

او که معاون وزیر راه و شهرسازی است، مدعی شد این وزارت‌خانه قصد دارد پنج سال از عمر ناوگان هوایی ایران کاسته و آن را از ۲۶ سال به زیر ۲۰ سال برساند.

این مقام مسوول در حالی از تلاش برای «فایق آمدن بر تحریم‌ها» با «طراحی و تولید بیش از هزار قطعه» مورد نیاز هواپیما در داخل خبر داد که پیش از آن گفته بود تعدادی از این هواپیماهای زمین‌گیر دیگر امکان بازگشت به چرخه را ندارند.

بنا بود این هواپیماها که ظاهرا اکنون بیشترشان در فرودگاه مهرآباد قرار دارند با ساخت یک پارکینگ دائمی هواپیماهای زمین‌گیر در همدان، به آن‌جا منتقل شوند.

محمدی بخش ششم شهریور گفته بود جمهوری اسلامی ایران طی ۲۰ ماه گذشته ۶۰ فروند هواپیما و هلی‌کوپتر خریده است.

به گفته او از این تعداد، ۳۰ فروند عملیاتی و وارد ایران شده‌اند.

روز ۱۵ شهریور نیز وب‌سایت حوزه هوانوردی ch aviation خبر داد شرکت هواپیمایی ماهان ایر یک فروند ایرباس ای۳۴۰ را که حدود ۲۸ سال عمر دارد، از طریق اندونزی وارد ایران کرده است.

شرکت هواپیمایی ماهان در ظاهر مالکیت خصوصی دارد اما به دلیل ارتباط نزدیکش با نیروی قدس سپاه پاسداران، در فهرست شرکت‌های تحریم شده از سوی غرب قرار گرفته است.

بهمن سال گذشته نیز روزنامه اعتماد از خرید چهار فروند هواپیمای ایرباس ای۳۴۰ از سوی شرکت هواپیمایی ماهان خبر داد و نوشت که این شرکت درباره مبلغ خرید این هواپیماها توضیحی نداده که «البته با توجه به وضع تحریم‌های شدید بر صنعت هوانوردی ایران، این موضوع چندان هم عجیب نیست».

همان زمان و در حالی که سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی از ورود چهار هواپیمای ایرباس به ایران خبر داد، رسانه‌های هوانوردی نوشتند این هواپیماها که به شکل «مرموز» ناپدید شده‌ بودند، از هواپیماهای از رده خارج خطوط هوایی ترکیه در سال ۲۰۱۹ بوده‌اند که پس از چند بار تغییر مجوز پروازی به تهران رسیده‌اند.

درباره شیوه خریداری این هواپیماها که عمدتا فرسوده و از رده خارج شده هستند نیز اعتماد به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود به دلیل تحریم‌ها، مذاکرات خرید هواپیماها به‌طور مستقیم با طرف‌های ایرانی انجام نمی‌شود.