پوتین به وزیر دفاع خود یک ماه فرصت داد تا ضدحمله اوکراین را شکست دهد


ضدحمله اوکراین به‌رغم پیشرفت کُند آن سران روسیه را نگران کرده است

منابعی از داخل کاخ کرملین گزارش دادند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به سرگئی شویگو، وزیر دفاع خود «تا اکتبر آینده فرصت داد تا ضدحمله نیروهای اوکراین را شکست دهد».

بر اساس گزارشی که توسط تحلیلگران نظامی موسسه مطالعات جنگ، مستقر در ایالات متحده، درباره ارتش روسیه تهیه شده، این منابع تصریح کردند که به وزیر دفاع روسیه تا اواخر اکتبر آینده مهلت داده شده است تا برای بهبود وضعیت در جبهه‌ها، توقف ضدحمله‌های اوکراین و بازگرداندن ابتکار‌عمل به نیروهای روسیه تلاش کند.

همچنین این احتمال وجود دارد که رهبری نظامی روسیه دستور انجام ضدحمله‌های مستمر برای شکست ضدحمله اوکراین را بدهد، حتی اگر این مساله خسارات سنگینی به مسکو وارد کند.

تاکتیک مقابله با ضد‌حمله اوکراین
در گزارش این موسسه آمده است که پوتین، اولین بار در 9 ژوئن به آغاز ضدحمله اوکراین اذعان کرد.

رئیس جمهوری روسیه، در این‌باره برای مقابله با ضدحمله اوکراین بر دو نکته اساسی تاکید می‌کرد: اول این‌که نیروهای اوکراینی به دلیل استحکامات دفاعی روسیه، پیشرفت چندانی در ضدحمله نخواهند داشت، و دوم این‌که کییف متحمل خسارات سنگین جانی شده و تجهیزات نظامی غربی آن نیز منهدم خواهند شد.

در بیانیه تحلیلگران نظامی مؤسسه، آمده است، که «پوتین عملیات دفاعی روسیه را یک پیروزی بزرگ در میدان نبرد می‌داند.»
تحلیلگران این موسسه خاطرنشان می‌کنند که این تلاش‌های مسکو احتمالاً با هدف تضعیف حمایت و اعتماد به توانایی‌های نیروهای اوکراینی در اوکراین و غرب صورت می‌گیرد.

این بیانیه چند روز پس از آن منتشر می‌شود که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، طی اظهاراتی تأکید کرد، که «ضدحمله اوکراین به طور مداوم در حال احراز پیشرفت است.»

شایان ذکر است که اظهارات خوش‌بینانه آستین، تا حدودی با اظهارات بدبینانه چند روز پیش از آن ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، تفاوت داشت.

مارک میلی، که تا پایان ماه جاری از سمت خود کنار می‌رود، معتقد بود که پایان زودهنگام جنگ روسیه و اوکراین بعید است، چرا که تحقق پیروزی برای کییف «زمان بسیار طولانی» خواهد داشت.

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، همچنین با ارزیابی شرایط اعلام کرد که پیروزی اوکراین با ضدحمله کنونی، محقق نخواهد شد.

ارتش اوکراین از ابتدای تابستان سال جاری ضدحمله خود را برای بیرون راندن نیروهای روسیه از مناطق تحت اشغال در جنوب و شرق اوکراین آغاز کرد، اما به‌رغم تلاش‌ها تاکنون در برخی از شهرها نتایج بسیار کمی کسب کرده است.