سرکوب دانشگاه؛ تداوم احضاردانشجویان به نهادهای امنیتی و اسکن چهره در دانشگاه‌ها

یک هفته از بازگشایی دانشگاه‌های ایران می‌گذرد و گزارش منابع مستقل دانشجویی، حاکی از شدت گرفتن فشارهای امنیتی و وسیع‌تر شدن دایره سرکوب در محیط دانشگاه‌های مختلف است.

براساس گزارش منتشر شده در کانال تلگرامی «خبرنامه امیرکبیر» که اخبار مرتبط با این دانشگاه را پوشش می‌دهد، تنها یک روز پس از احضار اساتید کانون صنفی استادان دانشگاه شریف به «دفتر پیگیری وزارت اطلاعات»، از صبح روز دوشنبه ۱۰مهر۱۴۰۲، دست‌کم ۱۰ فعال دانشجویی سه دانشگاه «صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و دانشگاه تهران» به‌صورت تلفنی به دفاتر پیگیری اطلاعات فراخوانده شده‌اند.

احضارهای فراقانونی به‌صورت تلفنی اساتید و دانشجویان از تلفن‌های «خصوصی» صورت می‌گیرد و در برخی از آن‌ها نهاد احضار کننده و یا دلایل احضار نیز مشخص نیست.

روز گذشته خبرنامه امیرکبیر از ممنوع‌الورودی شماری از دانشجویان این دانشگاه بدون حکم رسمی از سوی کمیته انضباطی یا دستور مستقیم ریاست دانشگاه خبر داده بود. روندی که بر‌اساس شیوه‌نامه دانشجویی با نفوذ و افزایش اختیارات نیروهای حراست و کاملا غیرقانونی صورت می‌گیرد.

در گزارش دیگری، خبرنامه امیرکبیر از برخورد لفظی شدید یکی از نیروهای لباس شخصی حاضر در محیط دانشگاه با یکی از دانشجویان خبر داده و نوشته است که این فرد دانشجو مذکور را به «پرونده‌سازی» تهدید کرده و به او گفته است به‌زودی به «زندان اوین منتقل خواهی شد.»

این نیروی لباس شخصی در مقابل درخواست دانشجویان که کارت عضویت خود در حراست را نشان دهد، مقاومت کرده است.

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر همچنین بر این باورند که نیروهای لباس شخصی غیررسمی گاهی در حال گشت‌زنی در طبقات ساختمان‌های دانشکده‌های مختلف هم دیده می‌شوند و به‌نظر می‌رسد به‌دنبال «انتقال تنش و امنیتی‌سازی به درون ساختمان ها و محیط‌های آموزشی دانشگاه» هستند.

اسکن چهره دانشجویان شیراز و اصفهان به بهانه تحویل غذا و اسکان

برخی از منابع دانشجویی با انتشار عکس و ویدوهایی از «اسکن چهره دانشجویان» در دانشگاه‌های مختلف خبر داده و نوشته‌اند که مقامات دانشگاه ارائه خدمات به دانشجویان را به اسکن چهره و شناسایی آن‌ها توسط «سیستم تشخیص چهره» مشروط کرده‌اند.

در ویدیویی که روز یکشنبه ۹مهر۱۴۰۲ در کانال تلگرامی دانشجویان متحد منتشر شده، دانشجویان دانشگاه شیراز، برای دریافت غذای خود از سلف سرویس دانشگاه، در برابر سیستم تشخیص چهره قرار می‌گیرند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز در خبری مشابه نوشته است که دانشگاه هنر اصفهان اعلام کرده است که قرار است برای همه‌ دانشجویان کارت دانشجویی جدید صادر شود.

به‌دنبال انتشار این خبر، کلیه دانشجویان این دانشگاه هنگام تحویل گرفتن کارت دانشجویی از ساختمان حراست، مجبور به ایستادن مقابل دستگاه تشخیص چهره و اسکن چهره شدند.

این گزارش تایید کرده است که ماموران حراست گفته‌اند امکان تشخیص دانشجو بودن فرد در صورت گم شدن کارت دانشجویی وجود ندارد.

دانشجویان بر این باورند که این اقدامات بعد از نصب دوربین‌های جدید در محوطه بسیاری از دانشگاه‌ها با هدف شناسایی کردن راحت تر دانشجویان و در راستای «پادگانی کردن فضای دانشگاه» صورت گرفته است.

شوراهای صنفی دانشجویان در ادامه این گزارش‌ها نوشته است که از ابتدای سال تحصیلی جاری در گیت‌های ورودی خوابگاه دانشجویان زن دانشگاه هنر اصفهان نیز دستگاه اسکن چهره تعبیه شده ورود دانشجویان به خوابگاه و تحویل اتاق، با ثبت اثر انگشت و اسکن چهره آن‌ها ممکن است.

مسوولین این خوابگاه از آغاز ترم جدید، محدودیت‌های دیگری چون منع قدم زدن در محوطه بدون حجاب اجباری تا ساعت ۱۰ شب و اجبار دانشجویان به رعایت حجاب در سرویس‌های این خوابگاه را اعمال کرده‌اند.

تعلیق یدالله دادگر، استاد دانشگاه بهشتی، و الهام چشم خانی استادیار دانشگاه امیرکبیر

در ادامه موج «اخراج» و «تعلیق» استادان دانشگاه، مدیران دانشگاه بهشتی با تعلیق «یدالله دادگر»، همه دروس این استاد دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی این دانشگاه را در نیم‌سال جاری «حذف» کردند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور با اشاره به اینکه یدالله دادگر در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان «استاد نمونه دانشگاه بهشتی» برگزیده شده بود، گزارش داد که دلیل تعلیق او «امضای نامه جمعی از اساتید این دانشگاه در حمایت از دانشجویان معترض» در سال گذشته، است.

در این گزارش آمده است که عموم دانشجویان دانشگاه بهشتی، به‌ویژه دانشجویان دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی «اعتراض و نارضایتی شدید خود را نسبت به تعلیق و حذف دروس این استاد» ابراز کرده‌اند.

هم‌زمان دانشجویان دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه بهشتی همچنین در پی تعلیق یدالله دادگر، بار دیگر بر «نگرانی خود در خصوص حذف اساتید برجسته و افت علمی دانشکده‌ها» اعلام کردند و «خواهان توقف» موج تعلیق و اخراج استادان شدند.

ده‌ها استاد دانشگاه‌های مختلف ایران طی هفته‌های منتهی به سال تحصیلی جدید با احکام اخراج و تعلیق مواجه شده‌اند. مقام‌های حکومتی به‌طور رسمی آمار کاملی از استادان «تعلیق» و «اخراج» شده را اعلام نمی‌کنند، اما سخنگو وزارت علوم تایید کرده که دست‌کم ۵۸ استاد دانشگاه از آغاز کار دولت «ابراهیم رئیسی» تاکنون اخراج شده‌اند. «غلامرضا نوری قزلجه»، رییس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی، شنبه۱۸شهریور گفت که «شخص ابراهیم رئیسی مسوول اخراج اساتید از دانشگاه» است.

«محسن برهانی»، استاد تعلیق شده دانشگاه تهران نیز گفته است که موج پاکسازی دانشگاه‌ها از اساتید منتقد پیش از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» و یک ماه بعد از استقرار دولت ابراهیم رئیسی آغاز شده بود. ابعاد «تعلیق» و «اخراج» استادان چنان گسترده است که شوراهای صنفی دانشجویان کشور پیش‌تر آن را بخشی از «پروژه بزرگتر تصفیه دانشگاه‌ها در سراسر کشور» خوانده است.

کانال تلگرامی خبرنامه امیرکبیر نیز روز دوشنبه۱۰مهر نوشته است که پس از اخراج دکتر «محمدمهدی لطفی هرویو» و دکتر «سارا ملکان»، دوتن از اساتید دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران)، «الهام چشم‌خانی» استادیار دانشکده مهندسی کامپیوتر این دانشگاه نیز، تحت فشار «نهادهای امنیتی» از کار برکنار شده است.

در این گزارش آمده است که خانم چشم‌خانی به‌دلیل پرونده هیات انتظامی و آنچه که «حمایت از دانشجویان معترض» توصیف شده، مشمول تمدید قرارداد با دانشگاه نشده و کلیه دروس ارائه شده توسط این استاد از پرتال آموزشی حذف شده است.

این منبع دانشجویی نوشته است که پرونده شکایت علیه این استاد حامی دانشجویان با شکایت «حافظ شهبازی» مدیر حراست دانشگاه امیرکبیر تشکیل شده و علی‌رغم ارائه درس «سیستم‌های روی تراشه» توسط دکتر چشم‌خانی از ابتدای این هفته، درس مذکور حذف و دانشجویان ناچار به انتخاب این واحد با استاد دیگری شده‌اند.