فضای امنیتی در اطراف بیمارستان فجر؛ پخش «اعترافات اجباری» والدین آرمیتا گراوند

آرمیتا گراوند، دختر ۱۶ ساله اهل کرمانشاه که دو روز پیش ظاهرا بر اثر ضرب‌ و شتم ماموران ویژه حجاب در متروی تهران از هوش رفت، به حالت کما رفته است. هم‌اکنون بیمارستان فجر نیروی هوایی تهران تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد.آرمیتا گراوند، دختر ١۶ ساله اهل کرمانشاه و ساکن تهران، پیش ‌از ظهر یکشنبه ٩ مهر ماه ۱۴۰۲ (اول اکتبر ۲۰۲۳) در متروی “شهدا”ی تهران از هوش رفته، به زمین خورده و به بیمارستان منتقل شده است. در شبکه‌های اجتماعی گفته شده که او به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری، توسط ماموران مورد حمله فیزیکی قرار گرفته و بنابر برخی اطلاعات، در اثر وارد شدن صدمات شدید بیهوش و در نتیجه با آمبولانس به بیمارستان فجر نیروی هوایی منتقل شده است.یک منبع در بیمارستان فجر نیروی هوایی تهران در گفتگو با رادیو فردا از حاکم شدن جو امنیتی در اطراف این بیمارستان که یک دختر دانش‌آموز بعد از بیهوش شدن در آن بستری شده است، خبر داد.

همزمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، والدین این دختر نوجوان را مقابل دوربین آورد.

این دختر دانش‌آموز به نوشته سایت هه‌نگاو «آرمیتا گراوند» نام دارد و ۱۶ ساله و اهل کرمانشاه است و بر اساس گزارش‌ها، روز ۹ مهر بعد از بیهوش شدن در ایستگاه مترو شهدا به این بیمارستان منتقل و در بخش آی‌سی‌یو بستری شده است.

یک منبع در بیمارستان فجر به رادیو فردا گفت که فضای امنیتی در اطراف این بیمارستان و بویژه بخش آی‌سی‌یو آن حاکم است و مأموران لباس شخصی در بیمارستان حضور دارند.این منبع به نقل از شاهدان عینی که همراه این دختر دانش آموز به بیمارستان رفته بودند به رادیوفردا گفت که هنگام ورود سه دختر دانش‌آموز به ایستگاه مترو، چند مأمور به آن‌ها که حجاب اجباری نداشتند تذکر دادند و پس از درگیری لفظی، یک مأمور یکی از دختران را هل داد.

به گفته این منبع،‌ دختر دانش آموز که هل داده شده بود، به زمین افتاد و پس از دقایقی با کمک دو دختر دیگر بلند شده و به سمت واگن مترو رفتند.

مقامات جمهوری اسلامی این موضوع را رد کرده و دلیل بیهوش شدن او را «افت فشار» اعلام کرده‌اند، با این حال نه فیلم‌های کامل مترو را پخش کرده‌اند و نه اجازه می‌دهند که خبرنگاران مستقل از این واقعه گزارش تهیه کنند. خبرنگار شرق نیز که برای تهیه گزارشی در این زمینه به بیمارستان فجر رفته بود، برای ساعاتی توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

در این میان، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روز سه‌شنبه مصاحبه‌ای با پدر و مادر این دختر منتشر کرد که در آن نام این دانش‌آموز ۱۶ ساله نام آورده نشد و به وضعیت جسمی فعلی او نیز اشاره‌ای نشد.

در حالی که مشخص نیست که این مصاحبه در چه شرایطی ضبط شده است، مادر این دختر فقط می‌گوید: «دخترم فکر کنم فشارش افتاده، نمی‌دونم فکر کنم گفتند فشارش افتاده یا خورده زمین بعد سرش به لبه مترو خورده.»انتشار اظهارات والدین آرمیتا گراوند در مقابل دوربین یک رسانه حکومتی واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی برانگیخته و کاربران این واقعه را با کشته شدن مهسا امینی مقایسه کرده‌اند.

آرمیتا گراوند، دختری که در مترو تهران بیهوش شد، بر اساس گزارش‌ها در بیمارستان بستری و به کما رفته است.

مادر و پدر آرمیتا گراوند روز سه‌شنبه ۱۱ مهر در مقابل دوربین خبرگزاری جمهوری اسلامی در اظهاراتی کوتاه درباره بیهوش شدن فرزندشان سخن گفتند و برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی این ویدئو را به «اعترافات اجباری» تعبیر کرده‌اند.

مادر آرمیتا گراوند در این ویدئو می‌گوید «فکر کنم گفتند فشارش افتاده بود یا خلاصه چیزی … خورده زمین و سرش به لبه مترو خورده» و پدرش نیز تأکید می‌کند که دوستان آرمیتا در کنار او بوده‌اند و می‌گوید «ما دوربین‌ها را چک کردیم، نمی‌دانم حالا دخترها یکی جلویش و یکی عقبش ایستاده بودند.»

کاربران فضای مجازی به پخش این سخنان واکنش‌هایی نشان داده‌اند و بنا بر اظهارات برخی شهروندان، نیروهای لباس شخصی در اطراف بیمارستان فجر نیروی هوایی، محل بستری آرمیتا گراوند، مستقر شده‌اند.

هدیه کیمیایی، روزنامه‌نگار، گفته است: «آرمیتا گراوند نام دختری است که به مانند مهسا به دلیل حجاب» مورد «ضرب و شتم مأموران» قرار گرفته و «به کما رفته» و در این حال «پدر و مادرش را جلو دوربین آوردند تا ثابت کنند که مشکل حجاب نبوده، اما از شواهد در ویدیو پیداست که مادر تحت فشار است، می‌گوید «گفتند فشارش افتاده.»

یک کاربر پیام‌رسان «ایکس» نیز گفته است که «سناریو تکراری پخش اعترافات اجباری یعنی آخوند دوباره جنایت کرده و می‌خواهد لاپوشانی کند؛ خانواده آرمیتا گراوند را تنها نگذاریم.»

پویا جگروند، فعال مدنی، در تأیید این اظهارنظر نوشته است: «اگر کار حکومت نیست، چرا دنبال تبرئه کردن خودش است؟ روزی هزاران نفر فوت می‌شوند چرا برای آنها اعتراف نمی‌‌گیرد؟»محسن برهانی، حقوقدان، با بیان این که «بر اساس قوانین کشور تهیه خبر از چنین حادثه‌ای، جرم نیست»، تأکید کرده است: «شفافیت یعنی الآن لباس شخصی‌ها از اطراف بیمارستان فجر نیروی هوایی تشریف ببرند و خبرنگاران در آن جا حاضر و در مورد حادثه‌ای که برای دختر ۱۶ ساله آرمیتا گراوند اتفاق افتاده است، گزارش تهیه کنند.»

روز دوشنبه خبرنگار روزنامه شرق که برای تهیه گزارش درباره آرمیتا گراوند به بیمارستان رفته بود، بازداشت و بعد از ساعاتی آزاد شد.

نجات بهرامی، تحلیلگر نیز به اظهارات مادر آرمیتا گراوند اشاره کرده و نوشته است: «همین چند جمله و کدی که مادر بینوا در مصاحبه اجباری و در بین کلماتش جا داده، نشان می‌دهد که با جنایتی کاملا شبیه قتل مهسا امینی مواجهیم. «گفتند» فشارش افتاده!»

وب‌سایت «هه‌نگاو» هویت نوجوان بیهوش شده در مترو را «آرمیتا گراوند، دختر ۱۶ ساله اهل کرمانشاه» اعلام کرده و تأیید کرده است که او «دو روز پیش بر اثر ضرب و جرح مأموران ویژه حجاب اجباری در مترو تهران به حالت کما رفته» و «تحت تدابیر شدید امنیتی» بستری است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: «در حال حاضر به دلیل حضور گسترده نیروهای امنیتی در بیمارستان فجر، هیچ‌گونه ملاقاتی با این دختر نوجوان حتی برای خانواده وی ممکن نیست.»

گزارش‌های غیر رسمی در روز دوشنبه، حاکی از این بود که یک دختر نوجوان به همراه دوستانش روز یک‌شنبه ۹ مهر، در حالی که حجاب اجباری بر سر نداشت، در ایستگاه «میدان شهدا» وارد خط چهار مترو شد و در پی «هل دادن مأمورها سرش به آهنی برخورد» کرد و بیهوش شد.

مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو، ادعا کرد که بیهوش شدن این دختر ۱۶ ساله «احتمالا به دلیل افت فشار» بوده و گفت که تصویری از هل داده شدن او توسط کسی از جمله عوامل اجرایی مترو «ثبت نشده است.»همزمان روزنامه شرق روز ۱۰ مهر از بازداشت مریم لطفی، خبرنگار اجتماعی این روزنامه، برای ساعاتی خبر داد و اعلام کرد که او برای تهیه گزارش خبری به بیمارستان فجر نیروی هوایی رفته بود تا از وضعیت دختری که در مترو بیهوش شده بود، گزارش تهیه کند. خانم لطفی شامگاه دوشنبه آزاد شد.

مقام‌های ایران هنوز حاضر نشده‌اند فیلم‌های بیشتری از دوربین‌های مداربسته ایستگاه مترو شهدا را منتشر کنند که همین نکته شک کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخته است.

آن‌ها از احتمال تکرار اتفاقی که برای مهسا امینی در شهریور سال گذشته رخ داد، سخن گفته‌اند و روزنامه‌نگاران هم از بازداشت چند ساعته خبرنگار روزنامه شرق که برای تهیه گزارش به بیمارستان رفته بود، ‌انتقاد کرده‌اند.این در حالی است که نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق که برای اطلاع‌رسانی درباره وضعیت مهسا امینی در زمان بستری شدن به بیمارستان کسری تهران رفته بود، بعد از گذشت بیش از یک سال همچنان در زندان است.

در ویدئوی منتشر شده در خبرگزاری جمهوری اسلامی، صحنه‌ای از داخل مترو و لحظه بیهوش شدن دختر نوجوان وجود ندارد، اما لحظه ورود او به مترو در حالی که وضع سلامت او عادی است، ثبت شده است.پیش از این، معاون فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران روز اول مهر گفته بود: «قانون تنبیهی حجاب اجباری در ایران، گامی به عقب برای حقوق زنان، حقوق بشر و آزادی مذهبی است. این قانون نشان دهنده عزم حکومت ایران برای سرکوب آزادی و حقوق زنان است.»

آبرام پیلی همچنین افزوده بود: «ما همچنان در کنار مردم ایران می‌ایستیم، زیرا آنها به طور مسالمت‌آمیز دموکراسی و کرامت انسانی اولیه خود را می‌خواهند.»

او همچنین از مقامات جمهوری اسلامی خواسته بود تا این «قانون ظالمانه» را لغو کنند و به حقوق زنان ایران احترام بگذارند.