یک شهروند ایرانی-آمریکایی به دور زدن تحریم‌ها متهم شد

وزارت دادگستری ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک شهروند ایرانی‌تبار به نام فرهاد نافعی، ۷۰ ساله، ساکن ایالت کالیفرنیا، به دلیل نقض قوانین و تحریم‌های آمریکا به فروش نرم‌افزار تجهیزات مخابراتی به جمهوری اسلامی متهم شده است.

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس قوانینی که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری تصویب کرده است، این فرد محاکمه شده است. تحریم‌ها صادرات یا تسهیل صادرات محصولات و خدمات با مبدا آمریکا به ایران را ممنوع می‌کند.

طبق اسناد دادگاه، فرهاد نافعی که در دور زدن تحریم‌ها به جمهوری اسلامی کمک می‌کرد، برای مشاوره به شرکت‌های مخابراتی غیرایرانی در زمینه تجارت با ایران، مجوزها یا تاییدیه‌هایی را دریافت کرده است. با این حال، این مجوزها به نافعی اجازه نمی‌داد که هیچ سخت‌افزار، نرم‌افزار یا فناوری را مستقیما به ایران ارائه کند. بر اساس گزارش دادگستری ایالات متحده، نافعی از مجوزهای خود فراتر رفت و با ارائه مستقیم نرم‌افزار تجهیزات مخابراتی، تحریم‌های ایالات متحده را نقض کرد.این شهروند ایرانی-آمریکایی اعتراف کرد که می‌دانست در زمان انجام این کار از این مجوزها عبور کرده است. او همچنین اعتراف کرد که مجموع فروش این گونه نرم‌افزارهای ارتقا یافته به ایران تقریبا ۴۰۰ هزار دلار بوده است. نافعی به طور جداگانه متهم به فرار از مالیات بر درآمد خود شده است. بر اساس این گزارش، وزارت امنیت داخلی و اداره امور مالیاتی آمریکا نیز به طور همزمان روی پرونده او کار می‌کنند.

روزهای گذشته نیز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که شرکت تری‌ام (3M) با پرداخت نزدیک به ۱۰ میلیون دلار برای حل‌وفصل پرونده نقض آشکار تحریم‌های ایران موافقت کرده است. بنا به ادعای دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده، یک آمریکایی شاغل در تری‌ام گلف، شرکت تابعه تری‌ام در دبی، مستقیم در این معامله دست داشته است.

سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد که تری‌ام در ۵۴ مورد، تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا- یکی از نهادهای زیر نظر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا- علیه ایران را نقض کرده است. این نهاد در راستای اهداف و سیاست‌های خارجی ایالات متحده تحریم‌های اقتصادی و بازرگانی علیه دولت‌ها، سازمان‌ها و افراد غیرآمریکایی اعمال می‌کند.