دبیر کل سازمان ملل حمله تروریستی حماس به شهرهای اسرائیل را به شدت محکوم کرد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز شنبه پانزدهم مهر حمله حماس به شهرهای اسرائیلی را به شدت محکوم کرد.

گوترش در بیانیه‌ای گفت: «من قویاً حمله امروز صبح حماس به شهرهای اسرائیلی را محکوم می کنم. این حملات بی‌پروا و غیرقانونی جان غیرنظامیان را به خطر می اندازد و باید متوقف شود.»

گوترش همچنین از همه تلاش های دیپلماتیک برای جلوگیری از یک درگیری گسترده تر حمایت کرد. او گفت: «من از همه طرف‌ها می‌خواهم که خویشتنداری به خرج دهند و از هرگونه اقدامی که منجر به تشدید تنش و خشونت شود، خودداری کنند.»

گوترش افزود: «من معتقدم که تنها راه حل برای این بحران، مذاکره و گفتگو مستقیم بین طرفین است.»

گروه‌های اسلام‌گرای حماس و جهاد اسلامی، روز شنبه پانزدهم مهر، بزرگ‌ترین حمله سال‌های اخیر خود علیه اسرائیل را انجام دادند.

شهرها و روستاهای اسرائیل در جنوب و مرکز اسرائیل آماج صدها حمله راکتی حماس قرار گرفتند و شبه‌نظامیان این گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی، وارد مناطقی در جنوب اسرائیل شدند.

تا لحظه تنظیم این خبر، گزارش‌ها حاکی از کشته‌شدن بیش از ۲۵۰ تن و زخمی‌شدن دست‌کم ۱۶۰۰ تن دیگر است.

تصاویر و ویدیوهای پخش‌شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که شبه‌نظامیان حماس پس از ورود به مناطقی در جنوب اسرائیل، به غیرنظامیان حمله کرده‌اند.

همچنین برخی گزارش‌ها حاکی از به گروگان گرفتن ده‌ها شهروند اسرائیلی از سوی شبه نظامیان این گروه است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در نشست اضطراری دولت، اعلام کرد: اسرائیل «در جنگ» است.

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا: در حمایت عملی از اسرائیل، قانون تصویب می‌کنیم
بن کاردین رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، روز شنبه ۱۵ مهر، از ارائه طرحی برای تصویب قانون حمایت از اسرائیل خبر داد

سناتور بن کاردین در بیانیه‌ای با اشاره به تاکید رئیس جمهور آمریکا بر حمایت ایالات متحده از حق دفاع اسرائیل در برابر تروریسم نوشت: «من قصد دارم در اولین فرصت، مراحل تصویب قانونی را پیش ببرم که بر ارائه آنچه اسرائیل برای دفاع از خود نیاز دارد تمرکز کند.»

او اضافه کرد:« در این قانون، بر تکمیل سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین و همچنین در نظر گرفتن کمک‌های مالی تکمیلی برای دفاع اسرائیل تمرکز شده تا اسرائیل بتواند به سرعت از عواقب این حمله تروریستی عبور می‌کند.»

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا همچنین با بیان اینکه قصد دارد قطعنامه‌ای را رهبری کند که تعهد آمریکا به روابط با اسرائیل را تقویت کند افزود: «من مشتاقانه منتظر هم‌افزایی با همکارانم، اعم از جمهوری‌خواه و دموکرات، در پیشبرد سریع چنین گام‌هایی هستم تا حمایت دیرینه دو حزبی از شراکت ایالات متحده و اسرائیل را نشان دهیم.»

او همچنین خاطرنشان کرد: «در حال حاضر، مانند همیشه حیاتی است که ما یک سفیر تایید شده توسط سنا در اسرائیل داشته باشیم. به همین دلیل است که امیدوارم همکارانم، در تایید فوری جاکوب جی لو به عنوان سفیر جدید ایالات متحده در اسرائیل به من بپیوندند.»

در پی حملات تروریستی حماس به خاک اسرائیل که صدها کشته و زخمی بر جای گذاشت، بسیاری از مقامات آمریکایی از اسرائیل حمایت کردند. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا عصر شنبه پانزدهم مهر ضمن اعلام حمایت قاطع ایالات متحده از اسرائیل گفت: «آمریکا در کنار مردم اسرائیل است. ما هرگز پشتشان را خالی نخواهیم کرد.»

بدون شک جمهوری اسلامی پشت حملات حماس است
سخنگوی وزیر امور خارجه اسرائیل می‌گوید اسرائیل، ایالات متحده و کارشناسان نظامی با هم توافق دارند که ایران پشت حملات اخیر حماس به اسرائیل است.

لیور هیات، در گفتگو با فاکس‌نیوز گفت که حماس و جهاد اسلامی، دو گروه فلسطینی که به اسرائیل حمله کردند، «به عنوان نیابتی رژیم آیت‌الله» با جمهوری اسلامی کار می‌کنند.

امیر سرتیپ امیر آویوی، معاون سابق فرمانده لشکر غزه نیروهای دفاعی اسرائیل هم در این برنامه خبری به فاکس گفت که ایران ماهانه ده‌ها میلیون دلار به حماس کمک مالی می‌کند و این گروه را به عنوان «نماینده خود در نوار غزه» اداره می‌کند.

آویوی افزود: «ایران می‌بیند که عربستان سعودی و سایر کشورهای سنی عملگرا شروع به عادی سازی روابط با اسرائیل کرده و به دنبال تقویت محور ایران-حماس-حزب الله در اطراف خاورمیانه هستند.»

او در ادامه گفت: «حزب‌الله با صدور بیانیه‌ای از کشورهای عربی خواست تا تلاش‌های عادی‌سازی را متوقف کنند. ما باید در پشت بلوک سنی عملگرای اسرائیل-آمریکایی متحد شویم و تروریسم را در هر کجا که عمل می کند شکست دهیم. ایران مهمات، آموزش و تجهیزات، از جمله قاچاق از طریق تونل‌های رفح و آموزش در داخل ایران را برای حماس فراهم می‌کند.»

سایت علی خامنه‌ای با انتشار پوستری که روی آن با فونت بزرگ نوشته شده است: «طوفان الاقصی» و «رژیم غاصب رفتنی‌ است» حمایت خود را از عملیات «تروریستی» حماس در خاک اسرائیل اعلام کرد.

حمله گروه شبه‌نظامی حماس به خاک اسرائیل در روز شنبه پانزدهم مهر، با واکنش گسترده‌ای در فضای مجازی فارسی‌زبان همراه شده است که یک‌صدا از نقش جمهوری اسلامی سخن گفته‌اند.

سناتور ریک اسکات: هر دلار پرداخت شده به ایران به حمایت از تروریسم خامنه‌ای می‌پردازد
سناتور جمهوری‌خواه کشته شدن #اسرائیلی‌ها توسط «تروریست‌های تحت حمایت ایران» را محکوم کرد و گفت:«میلیاردها دلاری که توسط دولت جو بایدن به رژیم ایران پرداخت شده، نگران‌کننده است.»

میچ مک‌کانل: عملیات تروریستی علیه اسرائیل یادآور شر حماس و تهران است
رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در مجلس سنا، روز شنبه در بیانیه‌ای عملیات تروریستی علیه #اسرائیل را محکوم کرد. مک‌کانل گفت: «خشونت تروریستی امروز علیه اسرائیل یادآور نیروی شری است که حماس، جهاد اسلامی و حامیان آنها در تهران را بر می‌انگیزد.