۱۴ آمریکایی در میان کشته‌شدگان، بلینکن به اسرائيل سفر می‌کند

جو بایدن تایید کرد که حداقل ۱۴ شهروند آمریکایی در میان کشته‌شدگان حملات حماس بوده‌اند. بلینکن وزیر خارجه آمریکا پنج‌شنبه به اسرائیل می‌رود.

حداقل ۱۴ شهروند آمریکایی در حملات حماس کشته شده‌اند
جو بایدن رییس جمهوری آمریکا سه‌شنبه بعدازظهر به وقت واشنگتن در یک کنفرانس خبری، گروه تروریستی حماس را به خاطر حملات چندجانبه از نوار غزه که در جریان آن صدها غیرنظامی کشته شدند، “شیطان محض” نامید.

او تایید کرد که حداقل ۱۴ شهروند آمریکایی در میان کشته شدگان بودند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا قرار است روز پنج‌شنبه برای ابراز همبستگی با اسرائيل به این کشور سفر کند. وزارت خارجه آمریکا این خبر را اعلام کرد و متیو میلر سخنگوی این وزارتخانه به خبرنگاران گفت: «این سفر پیامی برای همبستگی و حمایت است.»

طبق آخرین اخبار وزارت بهداری غزه، تعداد کشته شدگان به ۹۰۰ نفر رسیده که ۲۶۰ تن از آنان کودک و نوجوان بوده‌اند. همچنین ۴۶۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

بورل: حق دفاع اسرائیل باید مطابق با قوانین بین‌المللی باشد
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۱۹ اکتبر پس از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مسقط، پایتخت سلطان‌نشین عمان، گفت: «اسرائیل حق دفاع از خود را دارد، اما باید مطابق با قوانین بین‌الملل و حقوق بشردوستانه باشد. برخی تصمیمات اسرائیل مغایر با قوانین بین‌المللی است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «برخی از اقدامات، که پیش از این سازمان ملل نیز متذکر شده، مانند قطع آب، قطع برق، قطع غذا برای گروهی از مردم غیرنظامی، خلاف قوانین بین‌المللی است».

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در واکنش به حمله گروه شبه‌نظامی و تروریستی فلسطینی حماس به اسرائیل، دیروز دوشنبه گفت، هیچ گونه برق، غذا، آب و سوخت به غزه اجازه ورود نخواهد داشت.

از سوی دیگر، دفتر دادستان دیوان کیفری بین‌المللی لاهه روز سه‌شنبه اعلام کرد که مأموریت دادستان دیوان کیفری بین‌المللی شامل رسیدگی قضایی به مناقشه کنونی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها نیز می‌شود.

تماس بایدن با نتانیاهو با هدف هماهنگی برای کمک به اسرائیل
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که در پی دیدار و رایزنی با تیم‌های امنیت ملی آمریکا “برای هدایت گام‌های بعدی” در حمایت از اسرائیل، روز سه‌شنبه ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه) با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌وگو کرده است.

بایدن در یک پست شبکه اجتماعی پیش از اظهارنظر عمومی درباره وضعیت اسرائیل گفت: «ما با نخست‌وزیر نتانیاهو برای گفت‌وگو در مورد هماهنگی به منظور حمایت از اسرائیل، بازدارندگی بازیگران متخاصم و محافظت از مردم بی‌گناه ارتباط برقرار کردیم.»

تبادل آتش در امتداد مرزهای اسرائیل و لبنان
به گزارش رویترز به نقل از منابع لبنانی، حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه) یک موشک هدایت‌شونده را به سوی یک خودروی نظامی اسرائیل شلیک کرده است.

اسرائیل نیز در سومین روز درگیری در مناطق مرزی اعلام کرد، با حمله به یک برج دیده‌بانی متعلق به حزب‌الله تحت حمایت جمهوری اسلامی به موشک‌پراکنی حزب‌الله پاسخ داده است.

خشونت‌هایی که به دلیل جنگ میان اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی آغاز شد، جدی‌ترین درگیری در امتداد مرزهای لبنان با اسرائیل از زمان مناقشه میان حزب‌الله و اسرائیل در سال ۲۰۰۶ است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد در جریان حمله موشکی روز سه‌شنبه هیچ سربازی آسیب ندیده است. اما در اثر گلوله‌باران اسرائیل در مناطق مرزی سه تن از شبه‌نظامیان حزب‌الله کشته شده‌اند.

مقام امنیتی لبنانی گفته است، حمله موشکی روز سه‌شنبه از خاک لبنان به سوی اسرائیل توسط گروه‌های فلسطینی صورت گرفته است، اما هنوز مسئولیت آن را بر عهده نگرفته‌اند.

ارتش اسرائیل گفت که به موشک‌هایی که از خاک لبنان پرتاب شده‌اند، با شلیک توپخانه پاسخ داده است. ارتش اسرائیل افزود حدود ۱۵ موشک از لبنان پرتاب شدند که ۴ فروند از آنها رهگیری و خنثی شدند و ۱۰ فروند دیگر در فضاهای باز سقوط کردند.

وزیر دفاع اسرائیل در نشست ناتو شرکت می‌کند
یک مقام غربی گفت، انتظار می‌رود یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه ۱۲ اکتبر از طریق ویدئو کنفرانس در نشست وزیران دفاع ناتو شرکت کند.

به گزارش رویترز، این مقام روز سه‌شنبه ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه) افزود که نشست بروکسل پیش از این قرار بود مسائلی از جمله جنگ در اوکراین و ماموریت‌های ناتو در کوزوو و عراق را بررسی کند، اما پس از حمله گسترده حماس به اسرائیل در روز شنبه، جلسه‌ای با وزیر دفاع اسرائیل به دستور کار افزوده شد.

دو عضو ارشد حماس کشته شدند
یک مقام سازمان تروریستی حماس روز سه‌شنبه ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه) به خبرگزاری رویترز گفته است که دو عضو دفتر سیاسی حماس به نام‌های جواد ابوشمله و زکریا ابو معمر در حمله هوایی اسرائیل در خان یونس در جنوب نوار غزه کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل نیز با انتشار بیانیه‌ای کشته شدن ابوشمله را تایید کرد و گفت او شب گذشته مورد حمله قرار گرفته است.

به گفته وزارت بهداشت در غزه، تعداد کشته‌شدگان فلسطینی به ۸۳۰ نفر رسیده است.

در میان خانه‌های سوخته در کفرعزا، سربازان اسرائیلی خانه به خانه می‌روند تا مردگان را بیرون بیاورند.

ایتای وروو، سرلشکر اسرائیلی، کشتار غیرنظامیان حماس را با هولوکاست اروپا مقایسه کرد و گفت: «این جنگ نیست، میدان جنگ نیست. این یک قتل‌عام است..»

بربوک خطاب به رهبران فلسطینی: از این ترور فاصله بگیرید
آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، فلسطینی‌ها را فراخواند تا از اعمال خشونت سازمان اسلام‌گرا و افراطی حماس علیه اسرائیل فاصله بگیرند.

بربوک در بیانیه‌ای که در برلین انتشار یافت، گفت: «ما به صراحت به رهبران فلسطینی می‌گوییم: از این ترور فاصله بگیرید.» او افزود، این ترور را نمی‌توان با “هیچ چیزی” توجیه کرد.

در این متنی که بربوک در حاشیه نشست غیررسمی وزیران خارجه اتحادیه اروپا در سلطان‌نشین عمان منتشر کرد، افزود که خشونت نباید به کرانه باختری سرایت کند. همچنین باید از گسترش این “آتش سوزی در منطقه” جلوگیری کرد.

بربوک تاکید کرد که با توجه به این رویدادها، دولت فدرال نه تنها در مورد کمک‌های توسعه و عمران، بلکه کمک‌های بشردوستانه برای سرزمین‌های فلسطینی را نیز به دقت زیر نظر خواهد گرفت. به گفته او این کار با هماهنگی نزدیک با سازمان ملل صورت می‌گیرد.

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: «ما اما اتفاق نظر داریم که در این لحظات، اشتباه محض است اگر کمک‌های بشردوستانه حیاتی برای غیرنظامیان را متوقف کنیم.»

کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینیان از سوی امارات و اردن
امارات متحده عربی روز سه‌شنبه ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه) اعلام کرد در بحبوحه “شرایط وخیم انسانی” حاکم بر نوار غزه، یک کمک ۲۰میلیون دلاری برای فلسطینی‌ها در اختیار نهاد سازمان ملل در منطقه قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان به نقل از خبرگزاری رسمی دولتی امارات، محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی دستور ارائه “کمک‌های فوری” از طریق آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاورمیانه را داده است.

ملک عبدالله پادشاه اردن نیز دستور ارسال “کمک‌های پزشکی و بشردوستانه به فلسطینیان در نوار غزه از طریق گذرگاه مرزی رفح با هماهنگی کامل و قبلی با مصر” را صادر کرده است.

یک منبع امنیتی مصر روز سه‌شنبه ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه) اعلام کرد که گذرگاه مرزی رفح در مرز جنوبی غزه با مصر بسته شده است.

پوتین در اولین اظهارنظر آمریکا را مقصر دانست
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اولین اظهارنظر خود در مورد درگیری میان حماس و اسرائیل پس از حملات مرگباری که توسط این گروه شبه‌نظامی فلسطینی انجام شد، ایالات متحده را به “شکست” در خاورمیانه متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، پوتین روز سه‌شنبه ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه) در مسکو در آغاز دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، گفت: «این نمونه‌ای بارز از شکست سیاست خاورمیانه‌ای ایالات متحده آمریکا است که تلاش کرده حل و فصل مناقشه در آنجا را در انحصار خود درآورد.»

پوتین گفت ایالات متحده به خود زحمت نداده است به دنبال سازش‌های قابل قبول برای هر دو طرف باشد، بلکه در عوض ایده‌های خود را به عنوان راه حل برای مناقشه مطرح کرده و فشار وارد کرده است.به گفته پوتین، واشنگتن نه منافع کانونی مردم فلسطین را در نظر گرفته و نه در راستای اجرای قطعنامه سازمان ملل برای تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی تلاش کرده است.

رئیس‌جمهور روسیه در اظهارات خود، حمله گسترده حماس به اسرائیل و قتل‌عام صدها غیرنظامی را نه تنها محکوم نکرد، بلکه حتی اشاره‌ای به آن نیز نکرد.

پوتین که خود جنگی ویرانگر را علیه مردم و دولت اوکراین به راه انداخته و متهم است که طی این جنگ بارها غیرنظامیان را هدف قرار داده است، از طرف‌های درگیری در خاورمیانه خواست تا در مورد غیرنظامیان رعایت بیشتری به خرج دهند.

رهبر کرملین که از سوی دادگاه بین‌المللی لاهه متهم به جنایات جنگی است، گفت، تلفات غیرنظامیان باید در حد امکان به صفر کاهش یابد.

حمله رسانه‌های اصولگرا به واکنش مولوی عبدالحمید نسبت به حمله حماس به اسرائیل
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در مسجد مکی در شبکه X به موضوع حمله حماس به اسرائیل واکنشی معتدل نشان داده که با خشم رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران روبرو شده است.

عبدالحمید در یک توییت نوشت: «درگیری اخیر اسرائیل و فلسطینیان باعث تلفات سنگین انسانی مخصوصا در میان غیرنظامیان شده است. جامعۀ جهانی به وظیفۀ خود برای توقف فوری این درگیری و پایان دادن به منازعۀ طولانی‌ طرفین و حل‌وفصل عادلانه این قضیه که تضمین‌کنندۀ حقوق مسلّم و امنیت پایدار باشد، عمل کند.»این واکنش مولوی عبدالحمید مورد انتقاد شدید رسانه‌های اصولگرای نزدیک به سپاه پاسداران قرار گرفته است. خبرگزاری تسنیم در گزارشی مولوی عبدالحمید را به “وسط بازی” متهم کرد و نوشت: «موضع امام جماعت مسجد مکی نه در حمایت از حق دفاع مشروع فلسطینیان و یا محکوم کردن جنایات اسرائیل، بلکه به‌نحوی می‌توان آن را در حمایت از رژیم اشغالگر دانست. وسط ایستادن عبدالحمید در مسئله‌ای که کاملاً انسانی و اسلامی است، نشان می‌دهد که او در این مسئله هم مانند برخی دیگر از مواضع قبلی و فتواهای سابق خود دچار چرخش شده است.»

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه مسجد مکی در هفتم بهمن‌ماه سال گذشته نیز گفته بود: «مردم ایران در فلسطین هم خواهان صلح هستند و معتقدند حکومت اسرائیل و مردم فلسطین باید صلح کنند و فلسطینی‌ها به یک حکومت مستقل برسند.»

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، با نقل این اظهارات سال گذشته عبدالحمید مبنی بر راه حل دو دولت مستقل و صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیل، او را مورد انتقاد شدید قرار داده و متهم به دفاع از “صهیونیسم” و همسویی با مواضع کشورهای غربی کرده است.