جو بایدن صحت تصاویر سربریدن کودکان اسرائیلی به دست حماس را تایید کرد

جو بایدن در نشستی با رهبران جوامع یهودیان گفت تصاویر سر بریدن کودکان اسرائیلی به دست تروریست‌ها را دیده و تایید کرده است. او همچنین گفت که استقرار کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی ایالات متحده در نزدیکی اسرائیل باید به عنوان نشانه‌ای هشدارآمیز برای جمهوری اسلامی تلقی شود.

(تازه‌ترین خبرها از تحولات جنگ اسرائیل و حماس را در این گزارش که ساعت به ساعت به روز می‌شود، دنبال کنید)

بایدن روز چهارشنبه، ۱۹ مهر، در این نشست گفت: «هرگز فکر نمی‌کردم که تصاویر سر بریدن کودکان به دست تروریست‌ها را ببینم ]و[ تایید کنم.»

به گزارش شبکه «آی۲۴»، اعضای حماس در دهکده «کفار عزه» اسرائیل در نزدیکی غزه، دست به قتل‌عام زدند و حتی سر چند کودک را بریدند. وزارت خارجه اسرائیل شمار کودکان کشته‌شده در حمله به این دهکده را ۴۰ نفر اعلام کرد.

اظهارات جو بایدن در تایید خبر سر بریده شدن کودکان اسرائیلی به دست نیروهای حماس در حالی مطرح می‌شود که پس از انتشار این خبر، برخی روزنامه‌نگاران و تحلیل‌گران صحت این خبر را رد کرده بودند.

بایدن کوچک شمردن وحشی‌گری‌های حماس و متهم کردن یهودیان را غیرقابل تصور دانست و خاطرنشان کرد برخی از کشورهای منطقه، از جمله کشورهای عربی، تلاش می‌کنند در شرایط کنونی به آمریکا و اسرائیل کمک کنند.

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین با اشاره به استقرار کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی این کشور در نزدیکی اسرائیل، این اقدام را به منزله هشدار به جمهوری اسلامی دانست و گفت: «ما برای ایرانیان روشن کرده‌ایم که مراقب باشید.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، حمله حماس را «بدترین حمله تروریستی که جهان تا به حال دیده است» خواند و گفت: «ما حماس، داعش غزه، را از روی زمین محو خواهیم کردیم.»

در همین حال، یائیر لاپید، نخست وزیر سابق اسرائیل، به فرانس‌۲۴ گفت که رییس‌جمهوری فرانسه به جمهوری اسلامی ‌پیام داده‌ که در درگیری‌‌های اسرائیل و حماس دخالت نکند. او افزود: «به حزب‌الله لبنان و دیگر فلسطینی‌ها هشدار دادیم؛ ما می‌خواهیم به حماس در غزه حمله کنیم و خواهان جنگ منطقه‌ای نیستیم.»

با افزایش انتقادهای جهانی از نقش جمهوری اسلامی در حمایت از حماس، جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، چهارشنبه ۱۹ مهر، اعلام کرد دولت جو بایدن امکان اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را در رابطه با درگیری مجدد در خاورمیانه رد نکرده است. مقام‌های آمریکا تاکنون گفته‌اند شواهدی از دخالت مستقیم جمهوری اسلامی در جنگ اسرائیل ندارند.

روز سه‌شنبه، ۱۸ مهر نیز، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در گفت‌وگو با ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت شش میلیارد دلار پول آزاد شده ایران در ازای تبادل زندانیان با آمریکا را می‌توان هر زمان دوباره مسدود کرد.

او خاطرنشان کرد این پول‌ که هنوز خرج نشده، در یک بانک قطری است و آمریکا گزینه مسدودسازی آن را در اختیار دارد.

در همین حال، میچ مک‌کانل و تام کاتن، دو سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، در واکنش به حمله حماس به اسرائیل، طرحی را تهیه کرده‌اند که خواستار مسدود شدن دوباره شش میلیارد دلار پول آزاد شده جمهوری اسلامی در ازای تبادل زندانیان با آمریکا شده است.

میچ مکانل، سناتور جمهوری‌خواه، گفت: جهان به رهبری آمریکا باید علیه رژیم ایران که هم‌دست قاتلان اسرائیلی‌های بی‌گناه است، پیامدهای جدی اعمال کند و مسدود کردن دارایی‌های ایران اولین گام مهم در این راه است.

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خوراه، نیز گفت: تصمیم دولت بایدن در آزادسازی شش میلیارد دلار پول ایران، باعث شد رژیم ایران بتواند برای تامین مالی حمله‌ها به اسرائیل، از پول‌های دیگرش استفاده کند.

از سوی دیگر، نمایندگان پارلمان فدرال آلمان در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حملات حماس به اسرائیل، از دولت آلمان خواستند فشارها را به سپاه پاسداران افزایش دهد و در برابر اقدامات مخرب آن فعالانه تلاش کند. اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی به‌علت موسس حزب‌الله لبنان و قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی از جمله اقداماتی است که پارلمان آلمان از دولت این کشور درخواست کرده است.

در همین حال، به دلیل سکونت رهبران ارشد حماس در قطر، نگاه‌های بین‌المللی به این کشور نیز معطوف شده است. سازمان‌های اتحاد علیه ایران هسته‌ای و پروژه مقابله با افراط‌گرایی در بیانیه‌ای از دولت قطر و خاندان سلطنتی این کشور خواستند با توجه به حمله‌های حماس علیه اسرائیل، اسماعیل هنیه و سایر رهبران حماس را که در این کشور هستند، در ۲۴ ساعت بازداشت کرده و به آمریکا یا اسرائیل تحویل دهند.

ادامه درگیری‌ها

پس از به صدا در آمدن آژیر هشدار حملات هوایی در منطقه وسیعی از شمال اسرائیل و شهرهای نزدیک مرز لبنان، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ حمله هوایی در شمال کشور شناسایی نکرده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت ارتش در حال بررسی این موضوع است که چه موردی باعث به صدا در آمدن آژیر هشدار حمله هوایی شده است.

کانال ۱۲ اسرائیل همزمان با به صدا در آمدن آژیر، تصاویری را پخش کرد که نشان می‌داد یک پهپاد در آسمان این کشور در حال حرکت است.

فرماندهی جبهه داخلی اسرائیل در پیامی به ساکنان شهر معالوت در شمال این کشور درباره نفوذ احتمالی شبه‌نظامیان هشدار داده بود و از ساکنان خواسته بود که در خانه‌های خود بمانند و درها را قفل کنند.

در جریان تحولات در نزدیکی مرز با لبنان، آژیر خطر در شهر حیفا نیز به صدا در آمد. ارتش اسرائیل اعلام کرد یک راکت دوربرد از نوار غزه پرتاب شده که در منطقه‌ای باز فرود آمده و هیچ خسارتی در پی نداشته است.

همزمان، وزارت بهداشت اسرائیل از مرکز پزشکی «رمبام» در حیفا خواست که طی ۸ تا ۱۰ ساعت تمامی بیماران و فعالیت‌های خود را به زیر زمین منتقل کند.

تشکیل دولت اضطراری ملی در اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و بنی گانتز، رهبر حزب اپوزیسیون «اتحاد ملی» بر سر تشکیل دولت اضطراری به توافق رسیدند.

هم‌زمان وزارت بهداشت فلسطین و صلیب سرخ اعلام کردند در حمله شهرک‌نشینان اسرائیلی به یک روستا در کرانه باختری، سه فلسطینی کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند.

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد بار دیگر با تکرار مواضع رهبر جمهوری اسلامی گفت تهران مستقیما دخالتی در تهاجم حماس علیه اسرائیل نداشته است.

به گزارش نیوزویک، نمایندگی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی به «مبارزان فلسطینی» تنها «مهارت‌های ماهی‌گیری» آموخته است اما آن‌ها خود مستقلا تصمیم می‌گیرند چه زمانی، کجا و چگونه «به ماهی‌گیری مشغول شوند».

در سوی دیگر، وزارت کشور اسرائیل اعلام کرد انتخابات شوراهای شهر و منطقه در این کشور به دلیل جنگ با حماس به مدت سه ماه به تعویق خواهد افتاد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از دو مقام امنیتی مصر گزارش داد قاهره طرحی را با آمریکا و سایر کشورها در میان گذاشته که اجازه خواهد داد پس از برقراری یک آتش‌بس محدود، کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه رفح به نوار غزه ارسال شود.

این در حالی است که هرتزی هالوی، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل گفت حتی در صورت وجود برخی «محدودیت‌ها»، رهبران حماس «در هر منطقه‌ای که باشند» هدف قرار خواهند گرفت.

روز چهارشنبه کار تنها نیروگاه برق نوار غزه پس از اتمام سوخت متوقف شد.

اما آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) اعلام کرد ۹ تن از کارکانش در حملات اسرائیل به نوار غزه کشته شدند.

ژولیت توما، مدیر ارتباطات اونروا روز چهارشنبه ۱۹ مهر همچنین گفت ۱۸ مدرسه متعلق به سازمان ملل که اکنون به پناهگاه غیرنظامیان فلسطینی تبدیل شده‌اند، در حملات اسرائیل آسیب دیده‌اند.

ادامه درگیری‌ها میان حماس، حزب‌الله و اسرائیل

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد این گروه کودکان اسرائیلی را هدف قرار نمی‌دهد.

حماس همچنین تعدادی از رسانه‌های غربی را متهم کرد تنها روایت اسرائیل را از حملات حماس که پر از دروغ و تهمت است، پوشش می‌دهند.

بیانیه حماس یک روز پس از آن منتشر شد که شبکه «آی۲۴» و سی‌ان‌ان گزارش دادند شبه‌نظامیان حماس چند کودک را در دهکده «کفار عزه» در نزدیکی غزه سر بریده‌اند.

وزارت امور خارجه اسرائیل شمار کودکان کشته‌ شده در حمله به این دهکده را ۴۰ نفر اعلام کرد.

خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد در جریان گلو‌له‌باران دو روستا در جنوب این کشور از سوی اسرائیل، دست‌کم ۱۰ منزل مسکونی تخریب و سه غیرنظامی مجروح شدند.

گزارش‌ها از حمله راکتی حماس به تل‌آویو حکایت دارند. رسانه‌های اسرائیلی نوشتند در این حمله کسی کشته یا زخمی نشده است.

هم‌زمان با افزایش تنش‌ها در مرز اسرائیل و لبنان، گروه حزب‌الله صبح چهارشنبه ۱۹ مهر با موشک‌های ضدتانک یکی از مواضع ارتش اسرائیل را در نزدیکی مرز هدف قرار داد. این گروه با انتشار بیانیه‌ای ضمن پذیرفتن مسوولیت این حمله اعلام کرد به هر گونه «تعرض» به خاک لبنان «پاسخی قاطع خواهد داد».

اسرائیل نیز در پاسخ به این حمله موشکی، مواضع حزب‌الله را هدف قرار داد.

بنا بر گزارش‌ها، آژیر خطر در تعدادی از مناطق اسرائیل در نزدیکی مرزهای این کشور با نوار غزه و لبنان به صدا در‌آمده است.

ارتش اسرائیل همچنین تایید کرد به دانشگاه اسلامی، «جایی که مهندسان حماس آموزش می‌دیدند»، حمله کرده است.

وزارت امور خارجه اسرائیل هم خبر داد تا‌کنون جسد بیش از هزار شبه‌نظامی حماس را از جنوب اسرائیل جمع کرده است و صدها جسد دیگر از نیروهای این گروه هنوز در خیابان‌ها وجود دارد.

وزارت امور خارجه اسرائیل همچنین تایید کرد یک هواپیمای حامل تسلیحات پیشرفته از آمریکا در پایگاه نباتیم به زمین نشست.

به گفته این وزارت‌خانه، «این تجهیزات امکان وارد آوردن ضربات قابل توجه و آماده شدن برای سناریوهای دیگر را فراهم می‌کند».

در دیگر سو، وزارت بهداشت حماس اعلام کرد در حملات اسرائیل به نوار غزه تاکنون هزار و ۵۵ نفر کشته و بیش از پنج هزار و ۱۰۰ نفر مجروح شده‌اند. بر اساس این گزارش، بالغ بر ۶۰ درصد مجروحان حملات اسرائیل، زن و کودک هستند.

همچنین بنا بر اعلام مقام‌های حماس، دست‌کم ۳۰ نفر در حمله‌های شب گذشته اسرائیل به نوار غزه کشته شدند.

هم‌زمان آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های فلسطینی گزارش داد به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز، امکان کمک‌رسانی به افرادی که در پی حملات اسرائیل به نوار غزه زیر آوار گرفتار شده‌اند وجود ندارد.

سازمان ملل تعداد آوارگان فلسطینی در نوار غزه را بیش از ۲۶۰ هزار نفر اعلام کرد.

در همین حال ارتش اسرائیل از حمله ده‌ها هواپیمای جنگنده این کشور به ۴۵۰ هدف در منطقه الفرقان در نوار غزه در یک روز گذشته خبر داد و گفت این ناحیه یکی از کانون‌های فعالیت حماس بوده است.

این در حالی است که شمار کشته‌شدگان اسرائیلی حمله حماس از مرز هزار و ۲۰۰ تن گذشت. بیش از سه هزار اسرائیلی نیز زخمی شده‌اند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل گفت ۱۸ شبه‌نظامی حماس روز سه‌شنبه ۱۸ مهر در خاک اسرائیل کشته شدند.

هاگاری افزود عملیات برای پاک‌سازی آخرین باقی‌مانده‌های حماس در اسرائیل ادامه دارد.

این در حالی است که شلیک راکت از نوار غزه به اسرائیل همچنان ادامه دارد. بنا بر گزارش‌ها، چهار ساختمان در شهر اسدوروت هدف راکت‌های حماس قرار گرفت.

یک مرد ۴۰ ساله در جریان این حملات مجروح شد.

گزارش‌های تایید نشده همچنین از احتمال دسترسی حماس به راکت‌های ساخت کره شمالی حکایت دارند.

واکنش‌های بین‌المللی به جنگ حماس و اسرائیل

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه با نامتناسب خواندن حملات اسرائیل به نوار غزه تاکید کرد این حمله‌ها موجب تنزل جایگاه اسرائیل در نزد افکار عمومی جهان خواهد شد.

او گفت: «قطع آب، نابود کردن زیرساخت‌ها و حمله به عبادتگاه‌ها و غیرنظامیان، جنگ نیست بلکه قتل عام است.»

حمزه یوسف، وزیر اول اسکاتلند هم گفت مجازات جمعی میلیون‌ها نفر در غزه توجیه‌پذیر نیست.

او خواستار ایجاد کریدوری بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از نوار غزه و ورود کمک‌های مورد نیاز مردم این منطقه شد.

این در حالی است که اورزولا فن در لاین، رییس کمیسیون اروپا، حملات حماس به اسرائیل را «یک عمل جنگی فجیع» خواند و گفت این حملات منعکس‌کننده «یک شر تاریخی» ضد یهودیان است.

او افزود قربانیان تهاجم حماس تنها به این دلیل هدف قرار گرفتند که «یهودی بودند و در اسرائیل زندگی می‌کردند».

فن در لاین همچنین اعلام کرد کمک‌های اتحادیه اروپا به فلسطین باید مورد بازبینی قرار گیرد.

هم‌زمان کتائب حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق، واشینگتن را تهدید کرد در صورت دخالت در حملات اسرائیل علیه حماس، پایگاه‌های آمریکا را هدف قرار خواهد داد.

وحید جلال‌زاده، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از سفر هیاتی از نمایندگان مجلس به سوریه و لبنان «برای دیدار با مبارزان فلسطینی» خبر داد.

به گزارش تایمز اسرائیل، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواست برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان فلسطینی در حملات ارتش اسرائیل به نوار غزه تلاش کند.

بر اساس این گزارش، هر چند بایدن در این تماس تلفنی بار دیگر حمایت خود را از اسرائیل اعلام کرد اما او در این نوبت لحن «متعادل‌تری» نسبت به مواضع پیشین خود داشت.

یان لیپاوسکی، وزیر امور خارجه جمهوری چک روز سه‌شنبه ۱۸ مهر برای اعلام حمایت پراگ از اسرائیل به این کشور سفر کرد.

او در این سفر با الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل و اسحاق هرتزوگ، رییس‌جمهوری این کشور دیدار کرد.

هم‌زمان گزارش‌ها از افزایش شمار شهروندان خارجی کشته شده در جریان تهاجم حماس به اسرائیل حکایت دارند.