محمود عباس: «ساف» تنها نماینده قانونی مردم فلسطین است


رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین آزادی غیرنظامیان و اسیران دو طرف را خواستار شد
دنبال‌ کنید

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، شامگاه یکشنبه 23 مهر تاکید کرد که سیاست‌ها، برنامه‌ها و تصمیمات سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف»، به عنوان تنها نماینده قانونی مردم فلسطین محسوب می‌شود.

خبرگزاری فلسطین «وفا» پیشتر به نقل از عباس آورده بود که «سیاست‌ها و اقدامات حماس نماینده مردم فلسطین نیست»، اما متعاقبا این گزارش را اصلاح کرد و نامی از حماس نیاورد.

این خبرگزاری تاکید کرد که محمود عباس در تماس با نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، مخالفت خود را با کشتن غیرنظامیان هر دو طرف ابراز داشت و آزادی غیرنظامیان، اسرا و بازداشت‌شدگان از هر دو طرف را خواستار شد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با تاکید مجدد بر مخالفت با خشونت، تعهد به مشروعیت بین‌المللی و توافق‌های امضا شده، مقاومت مسالمت‌آمیز مردمی و اقدام سیاسی را به عنوان راه دستیابی به اهداف ملی، خاطرنشان ساخت.

او خواستار توقف حمله اسرائیل، حفاظت از فلسطینی‌ها و بازگشایی فوری کریدورهای بشردوستانه به نوار غزه، تامین تجهیزات پزشکی و رساندن آب، برق و سوخت به شهروندان شد.

به گفته مقامات اسرائیلی، یک هفته پس از حمله حماس به مراکز نظامی و غیرنظامی اسرائیل در شمال نوار غزه که بر اثر آن بیش از 1400 نفر کشته شدند، این اولین بار است که عباس چنین اظهاراتی را بیان می‌کند.

عباس قبل از دیدار جمعه گذشته خود با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در امان، کشتار غیرنظامیان هر دو طرف را محکوم کرده بود.
مخالفت با کوچ اجباری

محمود عباس در تماس خود با رئیس جمهوری ونزوئلا ضمن «رد کامل کوچ اجباری» ساکنان نوار غزه، این کوچاندن را روز «نکبت دوم» برای مردم فلسطین دانست.

عباس در همین تماس بار دیگر بر مخالفت با کشتار غیرنظامیان از هر دو طرف تاکید کرد و آزادی غیرنظامیان، زندانیان و بازداشت‌شدگان از هر دو طرف را خواستار شد.

او در جریان این تماس تلفنی با مادورو، خواستار اقدام فوری در خصوص «ضرورت توقف تجاوزات اسرائیل» به مردم فلسطین در غزه و اجازه بازگشایی کریدورهای فوری بشردوستانه به نوار غزه، تأمین تجهیزات پزشکی، آب، برق، و سوخت برای شهروندان این منطقه شد.
حمایت مادورو

رئیس جمهوری ونزوئلا نیز بر همبستگی خود و مردم ونزوئلا با مردم فلسطین در تلاش برای احیای حقوق مشروع آزادی و استقلال آنها، تاکید ورزید.

مادورو، با محکوم کردن «حملات کور اسرائیل علیه غیرنظامیان که منجر به کشته و زخمی‌شدن هزاران نفر شد»، گفت که این اقدامات، «مرز احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه» را درنوردیده است.
تغییر نقشه حملات اسرائیل

تهاجم زمینی اسرائیل به دلیل بارش باران و هوای مه‌آلود و کاهش حمایت بین‌المللی در نتیجه تظاهرات اعتراضی گسترده در نیویورک، لندن و دیگر پایتخت‌های غربی به تاخیر افتاده است.

رهبری اسرائیل شروع به تعیین اهداف محدودتری برای جنگ خود در نوار غزه کرده و به‌جای اصرار بر انحلال نظامی حماس و از بین‌بردن حاکمیت آن، از ترور یحیی سنوار و محمد ضیف، دو فرمانده ارشد حماس صحبت کرده و تأکید دارد که تهاجم «لزوماً همه‌جانبه نخواهد بود، بلکه بر مبنای پیشرفت در اجرای طرح‌های عملی برای عملیات، توسعه می‌یابد.»

فرماندهان اسرائیلی هدف خود را پاسخ به حمله حماس با اقدام تلافی‌جویانه مرگبار و ویرانگر تعریف کرده بودند و از زمان حمله حماس در شنبه گذشته، با میانگین روزانه هزار حمله هوایی، ده‌ها برج و هزاران خانه را ویران کرده و بیش از نیم میلیون نفر را از خانه‌هایشان آواره کرده و کوشیدند 1.1 میلیون نفر را به شکل اجباری از شمال به جنوب، کوچ دهند.

این اقدام در راستای بسترسازی برای انجام حمله زمینی و ویران کردن «شهر زیرزمینی غزه »که حماس آن را در اعماق زمین ساخته است، صورت گرفته است.

این در حالی است به گزارش خبرنگار «العربیه» در حمله موشکی اخیر، ساختمانی در سدروت واقع در 10 کیلومتری نوار غزه هدف اصابت مستقیم قرار گرفت و آتش‌سوزی در آن رخ داد. خبرنگار العربیه از بمباران مجدد موشکی شهرک‌های اطراف نوار غزه خبر داد.