واکنش توام با بهت و خشم هنرمندان به قتل مشکوک داریوش مهرجویی و همسرش

خبر قتل مشکوک داریوش مهرجویی، کارگردان برجسته و همسرش، وحیده محمدی‌فر با موجی از واکنش‌ها در میان اهالی هنر و سینما در ایران روبرو شده که عمدتا توام با بهت و خشم از این اتفاق است.

انجمن منتقدان سینمای ایران روز یکشنبه ۲۳ مهر با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به قتل مهرجویی اعلام کرد: «او و همسرش را سلاخی کردند! آن هم در امن‌ترین مکان ممکن! در منزل شخصی‌اش… ما این واقعه را تسلیت نمی‌گوییم، محکوم می‌کنیم و خواهان خون‌خواهی او هستیم.»

گلشیفته فراهانی، بازیگر سینما در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «ايران را چه شده كه داريوشِ مهرجويى‌اش را در ٨٣ سالگى، در كنار همسرش با چاقو شرحه شرحه مي‌كنند.»گلشیفته فراهانی، بازیگر بین‌المللی و فعال سیاسی مقیم اروپا، با اشاره به اعتراض سال ۱۴۰۰ آقای مهرجویی و انتشار ویدئویی دربارهٔ جلوگیری از نمایش فیلم «لامینور» که در آن گفته بود بیایید من را بکشید و به سینه‌ام بزنید،‌ یادآوری کرده که او به همین شیوه کشته شده است. او خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی نوشته است: «چقدر هنرمندان ایرانی را زجر می‌دهید؟»

به گفته حسن فاضلی هریکندی، رییس‌کل دادگستری استان البرز، مونا، دختر مهرجویی و محمدی‌فر، حدود ساعت ۲۲:۲۵ شب گذشته، ۲۲ مهر، زنگ منزل آن‌ها را زد و پس از آنکه کسی جواب نداد، با کلید خود وارد خانه شد.

او پس از ورود به خانه، پیکر پدر و مادرش را دید که با ضربه‌های چاقو یا جسم برنده دیگر به ناحیه گردن، به قتل رسیده‌اند.

فاضلی افزود پس از انجام کالبدگشایی، پزشکی قانونی علت مرگ این دو نفر را «خونریزی شدید به دلیل جراحات وارده به واسطه برخورد چاقو یا جسم برنده و نوک تیز به بدن» اعلام نموده است.

خبرگزاری فارس به نقل از مشرق گزارش داد تاکنون چهار مظنون در جریان تحقیقات و رسیدگی به این پرونده دستگیر شده‌اند که هیچ‌یک از آن‌ها از اتباع خارجی نبوده‌اند.

هانیه توسلی، بازیگر سینما نیز در حساب اینستاگرام خود قتل مشکوک مهرجویی و همسرش را «یک فاجعه ملی» خواند و افزود: «فاجعه از زمین و زمان می‌ریزد بر سرمان و ما در اوج درد و کرختی و انفعال، مبهوت به انتظار ناجی خشکمان زده است.»

منیژه حکمت، کارگردان سینما در واکنش به این واقعه نوشت: «كارگردان بزرگ سينماى ايران راكشتند، سر فرهنگ و هنر را بریدند.»

مهراب قاسم‌خانی، فیلمنامه‌نویس و بازیگر هم گفت: «انگار داریم توی یه کابوس زندگی می‌کنیم که هیچ وقت تموم نمیشه. توی یک شبی که هیچ وقت صبح نمیشه. دیگه حتی انتظار طلوع رو هم نمی‌کشیم. سیاهی پشت سیاهی.»طناز طباطبایی، بازیگر سرشناس، نیز در متنی که در اینستاگرام خود منتشر کرد، قتل آقای مهرجویی را «فاجعهٔ ملی» خواند و نوشت: «شاهرگ سینمای ایران را بریدند.» او داریوش مهرجویی را «ریشهٔ روشنفکری سینمای ایران» لقب داده و افزوده است: «این مرگ نیست، این فقط قتل هم نیست، این اصلاً قابل درک نیست، این ته جهنم است.»هم‌زمان خانه سینما برای احترام به داریوش مهرجویی، سه روز عزای عمومی برای اهالی سینما اعلام کرد.

نیکی کریمی،‌ بازیگر سرشناس و کارگردان سینما، اما در واکنش به اعلام خانه سینما برای سه روز عزای عمومی اهالی سینمادر یک استوری اینستاگرامی با انتشار عکس آقای مهرجویی نوشت: «خواستار عزای عمومی در ایران هستیم، نه فقط برای سینمای ایران.»

خانم کریمی سابقهٔ همکاری با داریوش مهرجویی در دو فیلم مهم کارنامهٔ او یعنی «سارا» و «پری» را دارد و در فیلم «میکس» هم در نقش خودش حضوری کوتاه داشته است.کانون هنرمندان ایرانی فیلم و تئاتر برون مرز که بعد از اعتراضات سراسری سال گذشته تأسیس شد،‌ در بیانیه‌ای نوشت که خبر قتل آقای مهرجویی «یادآور قتل‌های زنجیره‌ای و مرگ فروهرها است» و آن را نشانهٔ شرایط ناامنی دانست که در ایران همواره برای هنرمندان وجود داشته است.محمد یعقوبی، کارگردان تئاتر نیز جمهوری اسلامی را مقصر مرگ مشکوک مهرجویی و همسرش دانست و تاکید کرد: «هر رخداد ناگواری در ایران نتیجه‌ عملکرد نادرست حاکمان غاصب جمهوری اسلامی است و تا زمانی که حکومت نکبت اسلامی بر شانه‌های ایران سوار است، روزی بی‌عزا نخواهد گذشت.»سینا قنبرپور، روزنامه‌نگار، با اشاره به ویژگی‌های محل قتل گفته است: «شهرک زیبادشت؛ محله‌ای نیست که هر کسی بتواند در آن تردد کند. در این شهرک افرادی که از مقامات کشوری و لشگری باشند هم سکونت دارند. یعنی این گونه نیست که آن جا وسط ناکجاآباد باشد.»

به گفته او، ورودی بخش مرکزی این شهرک «دو دروازه دارد. سیستم این شهرک‌ها به گونه‌ای است که حتی سرایدار مهمان داشته باشد باید ابتدا صاحب ویلا تایید کند و شهرک زیبادشت شمالی نیز «مجهز به دوربین مداربسته است.»

فنبرپور تأکید کرده که «عامل یا عاملان باید برای ورود به شهرک مقدماتی را پشت سر گذاشته باشند و اگر فرض کنیم عامل یا عاملان همان کسانی بوده‌اند که مرحوم وحیده محمدی‌فر درباره آنها در اینستاگرامش نوشته، بنابراین سابقه تردد آنها در این شهرک قابل ردزنی است.»امین ثابتی، تحلیلگر، قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر را یادآور «قتل‌های زنجیره‌ای» دانسته و گفته است: «آخوند را هم که می‌شناسید، تا دنیا شلوغ می‌شود شروع به شلنگ تخته انداختن می‌کند.»

سعید پرسا، نویسنده نیز عنوان کرده است: «بعد از قتلِ خودکشی‌خوانده‌شده کیومرث پوراحمد، در نبود روزنامه‌نگاری آزاد، تحلیل قتل کیومرث، خاکمال شد و حالا قتلِ داریوش مهرجویی و همسرش ممکن است دوباره خاکمال شود. ما ظاهرا با پروژه‌ جدید قتل‌‌های زنجیره‌ای مواجهیم و فقط نمی‌دانیم چطور باید اخبار را به هم متصل کنیم.»