گروسی: جهان نباید به ایران اجازه تولید سلاح هسته‌ای بدهد


گروسی: باید دید چه می‌شود کرد تا کشوری که توانایی‌های بالقوه برای تولید سلاح هسته‌ای دارد، از انجام این کار منع شود

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد جهان نباید اشتباهی که درباره کره شمالی مرتکب شد را درباره ایران مرتکب شود، و اجازه بدهد تهران با اخراج بازرسان بین‌المللی دست خود را برای تولید سلاح هسته‌ای باز کند.

آژانس از سال 2009 که پیونگ‌یانگ بازرسان بین‌المللی را اخراج کرد، به تاسیسات هسته‌ای کره شمالی دسترسی نداشته است، و اکنون پیشرفت‌های اتمی این کشور را از راه دور و از جمله از طریق تصاویر ماهواره‌ای نظارت می‌کند.

به گزارش «رویترز»، گروسی روز دوشنبه طی یک پیام ویدیویی ضبط شده خطاب به کنفرانس سالانه کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت آژانس «چشم و گوش و حضور جامعه بین‌الملل در ایران» است، و افزود به شدت نگران پیشرفت برنامه هسته‌ای تهران است.

گروسی گفت: «ما باید تمام تلاش‌مان را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به کار گیریم. باید دید چه می‌شود کرد تا کشوری که توانایی‌های بالقوه برای تولید سلاح هسته‌ای دارد، از انجام این کار منع شود، و این قضیه به شکستی برای جامعه بین‌الملل بدل نشود.»

به گفته رویترز، آخرین گزارش سه‌ماهه گروسی درباره ایران نشان داد که جمهوری اسلامی اکنون به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده با 60 درصد خلوص، که نزدیک به خلوص 90 درصدی لازم برای ساخت بمب اتم است، در اختیار دارد. بر اساس تعریف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تهران اکنون برای تولید سه بمب اتم اورانیوم غنی‌شده دارد.

مساله غنی‌سازی بالای 60 درصد تنها مشکل آژانس با ایران نیست، و چندین مساله دیگر نیز وجود دارد. یکی مساله شناسایی منشاء ذرات اورانیوم غنی‌شده در دو سایت اعلام‌نشده ایران است. دیگری نصب مجدد تجهیزات نظارتی آژانس است که ایران آنها را از مدار خارج کرده است. و در نهایت مساله تحت «تحریم» قرار دادن برخی از بازرسان آژانس توسط تهران است.