آمریکا مدیریت ایران بر اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل را «شرم‌آور» خواند

ایالات متحده، مدیریت ایران بر یک اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو را به دلیل نقض مکرر حقوق بشر به ویژه علیه زنان توسط مقامات این کشور «شرم‌آور» خواند.

سخنگوی شورای حقوق بشر سازمان ملل در این باره به «رویترز» گفت علی بحرینی، نماینده ایران در سازمان ملل، به دلیل اینکه تنها فردی بود که پس از ارائه پیشنهادی از سوی گروه آسیا و اقیانوسیه نامزد شد، به عنوان رئیس این نشست دو روزه معرفی شد.در واکنش به این امر، میشل تیلور، نماینده آمریکا در شورای 47 عضوی، این نشست را تحریم کرد و گفت: «این انتصاب توهین به وجدان جمعی جامعه جهانی است. هر جلسه‌ای به ریاست نمایندگان رژیمی که به‌طور مستمر و بدون مجازات، حقوق بشر شهروندان خود را نقض می‌کند، نه تنها بی‌نتیجه است، بلکه توهین به آرمان‌های مشترک ما است.»

این نشست دو روزه تحت عنوان «انجمن اجتماعی» یک اجلاس سالانه است که هدف آن بهبود گفت‌وگو بین دولت‌ها و گروه‌های جامعه مدنی است، و موضوع امسال آن به فناوری و حقوق بشر اختصاص دارد.

بحرینی در واکنشی آشکار به تحریم‌های غرب علیه ایران، جلسه را با اشاره به «سیاست‌های استعماری» آغاز کرد که به گفته او کشورها را از درآمدهای‌شان محروم می‌کند و مانع انتقال فناوری و اشتراک دانش می‌شود.به گفته رویترز، جلسه روز پنج‌شنبه با «حضوری ضعیف» برگزار شد و بسیاری از صندلی‌ها خالی ماندند. چندین کشور دارای روابط خوب با ایران از جمله چین، کوبا و ونزوئلا در این نشست سخنرانی کردند.