ژیل کپل : سخنرانی حسن نصرالله اعلان یک منازعه جهانی بود

ژیل کپل، اسلام شناس و کارشناس مسائل جهان عرب، در مقاله‌ای در هفته‌نامۀ فرانسوی “اکسپرس” از سخنرانی سوم نوامبر حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، به عنوان اعلان یک منازعه جهانی یاد کرده است. او گفته است که اغلب تحلیلگران به عمق پیام سخنان نصرالله پی نبردند در حالی که نصرالله در سخنان خود چارچوب نبردی را تعیین کرد که قرار است “محور مقاومت”، یعنی حکومت تهران و حزب الله لبنان و دیگر نیروهای نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی علیه “دشمن” هدایت کنند.

به گفتۀ ژیل کپل، این “دشمن” فقط به اسرائیل محدود نمی‌شود، بلکه در برگیرندۀ “آمریکا و غرب صلیبی، استعمارگر و امپریالیست” است.

ژیل کپل تصریح کرده است که در پس این صحنه مسکو و پکن به عنوان متحدان بالقوۀ “محور مقاومت” در یک نظام بین‌المللی آشفته قابل رؤیت هستند و تهران و حزب الله قصد دارند از این آشفتگی در پرتو حملۀ هفتم اکتبر به اسرائیل بیشترین بهره‌برداری را کنند.

هدف دیگر سخنان نصرالله، به گفتۀ ژیل کپل، جاانداختن روایت ایدئولوژیک تهران از نبرد با “دشمن” در اذهان مسلمانان عرب و در مقابل رهبران سنی است که با اسرائیل مصالحه کرده‌اند.

ژیل کپل می‌افزاید : هدف سخنرانی سوم نوامبر حسن نصرالله نه گشایش جبهۀ جدید جنگ در مرزهای شمالی اسرائیل با لبنان، بلکه گشایش جبهۀ جنگ در مقیاس خاورمیانه و جهان است.

ژیل کپل در جای دیگری از مقالۀ خود پیش درآمد حملۀ هفتم اکتبر به اسرائیل را جلسات متعدد هماهنگی در بیروت و دیگر جاها میان حزب الله، حماس و نیروی قدس سپاه پاسداران دانسته است. او معتقد است که در زمینۀ عملیاتی حملۀ هفتم اکتبر حماس به اسرائیل با مشارکت نیروی قدس صورت گرفته است. یعنی تنها نیرویی که به لحاظ لجستیکی قادر بوده وسایل الکترونیکی پیشرفته را برای خنثی کردن موانع مرزی اسرائیل در غزه خنثی کند.

ژیل کپل در پایان گفته است که با دمیدن بر آتش منازعه حزب الله قصد دارد “محور مقاومت” را به عنوان طرف اصلی گفتگو در خاورمیانه تحمیل کند.