شورای امنیت قطعنامه “وقفه بشردوستانه” در غزه را تصویب کرد

شورای امنیت به قطعنامه دعوت به “وقفه انسانی فوری و گسترده و ایجاد کریدور در نوار غزه” رأی مثبت داد. ارتش اسرائیل می‌گوید در جریان حمله به بیمارستان شفا، سلاح و اسناد اطلاعاتی و یک مرکز فرماندهی حماس را کشف کرده است.شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه ۲۴ آبان در قطعنامه‌ای خواستار «وقفه» انساندوستانه فوری و طولانی‌مدت جنگ در سراسر غزه به مدت کافی برای اجازه دسترسی به کمک‌ها شد.

شورای امنیت که ۱۵ عضو دارد پس از چهار تلاش ناموفق برای تصویب پیش‌نویسی درباره جنگ اسرائیل در غزه، بالاخره روز چهارشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌های حماس شد.

آمریکا و روسیه و بریتانیا ، سه عضو دارای حق وتو، به این قطعنامه رای ممتنع دادند، اما ۱۲ عضو دیگر به این قطعنامه پیشنهادی کشور مالت رای مثبت دادند.پس از چهاربار شکست، شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه ۱۵ نوامبر به قطعنامه‌ای که دعوت به “وقفه انسانی فوری و گسترده و ایجاد کریدور در نوار غزه” کرده است رأی مثبت داد. در آخرین نسخه این قطعنامه واژه “تقاضا” برای وقفه بشردوستانه به “دعوت” تبدیل شد تا کشورهای بیشتری با آن موافقت کنند.

در این قطعنامه همچنین “درخواست” برای “آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌های حماس و سایر گروه‌ها” به یک “فراخوان” کاهش داده شد.
قطعنامه پیشنهادی کشور مالت برای آتش‌بس بشردوستانه در غزه با ۱۲ رأی موافق و سه رأی ممتنع در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید. آمریکا، روسیه و بریتانیا تنها کشورهایی بودند که به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.

این اولین قطعنامه درباره جنگ غزه در سازمان ملل است که با وتوی امریکا و دیگر کشورهای دارای حق وتو روبرو نشد. آمریکا از وتوی این قطعنامه خودداری کرد.روسیه در آخرین لحظات کوشید تا با ارائه متممی قطعنامه پیشنهادی مالت را اصلاح کند و در آن خواستار آتش بس فوری بشردوستانه منجر به توقف درگیری‌ها شود. اما این تلاش روسیه شکست خورد.

از آغاز حمله گروه افراطی حماس که آمریکا و اروپا آن را یک گروه تروریستی می‌دانند در ۱۵ مهرماه سال جاری، تلاش‌ها برای تصویب قطعنامه‌ای درباره جنگ در غزه به بن‌بست منجر شده بود.

اختلاف اعضای این شورا تا حد زیادی بر این موضوع متمرکز بوده است که آیا باید خواستار «وقفه بشردوستانه» یا «آتش‌بس» شد. وقفه معمولاً کمتر رسمی و کوتاه‌تر از آتش‌بس تلقی می‌شود که باید توسط طرف‌های متخاصم موافقت شود. ایالات متحده از وقفه حمایت کرده است، در حالی که روسیه بر ضرورت آتش‌بس تاکید دارد.

ارتش اسرائیل: مقادیر زیادی سلاح و اسناد اطلاعاتی در بیمارستان شفا یافتیم
ارتش اسرائیل می‌گوید در جریان حمله به بیمارستان شفا در شهر غزه، سلاح، فناوری نظامی، اسناد اطلاعاتی و یک مرکز فرماندهی حماس را کشف کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل شامگاه چهارشنبه ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) گفت که یک “ستاد عملیاتی” این سازمان افراطی اسلام‌گرای فلسطینی با تجهیزات ارتباطی در این بیمارستان کشف شده است.

با این حال، وزارت بهداشت نوار غزه که توسط حماس اداره می‌شود، در بیانیه‌ای که در همان زمان منتشر شد، اعلام کرد که ارتش اسرائیل هیچ سلاح یا تجهیزات نظامی در این بیمارستان کشف نکرده است. این وزارتخانه تاکید کرد که اجازه انبار و ذخیره چنین اشیایی را در بیمارستان‌ها نمی‌دهد.

هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل نیز به نوبه خود تاکید کرد: «ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد این بیمارستان در مغایرت با قوانین بین‌المللی در خدمت اهداف نظامی و تروریستی بوده است.»

ارتش اسرائیل ویدیویی نیز منتشر کرده که مقادیری سلاح و ادوات جنگی انبار شده در بیمارستانی را که گفته شده بیمارستان شفاست، نشان می‌دهد.

یورش به این بیمارستان انتقادهای بین‌المللی بسیاری را برانگیخت. نظامیان اسرائیلی چهارشنبه عصر وارد بیمارستان شفا شدند. ارتش اسرائیل از یک عملیات نظامی “دقیق و هدفمند” علیه حماس سخن گفت. پیش از این عملیات، ارتش اسرائیل گفته بود که حماس یک مرکز فرماندهی در تونل‌های زیر بیمارستان تعبیه کرده است؛ ارزیابی‌ای که آمریکا نیز به آن پیوست، اما حماس آن را رد می‌کند.

ارتش اسرائیل پس از چند ساعت در شامگاه چهارشنبه به عملیات خود در محوطه بیمارستان پایان داد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری فرانسه، سربازان و تانک‌های ارتش اسرائیل منطقه را ترک کردند و در اطراف تاسیسات مستقر شدند.

اسرائیل اردوغان را به حمایت از تروریسم متهم کرد
اسرائیل رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه را به حمایت از تروریسم متهم کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در دیدار با فرانکلین گراهام، کشیش کلیسای انجیلی و رئیس بین‌المللی سازمان سامری، گفت: «او [اردوغان] اسرائیل را یک کشور تروریستی می‌خواند، اما در واقع از دولت تروریستی حماس حمایت می‌کند. اردوغان همچنین روستاهای ترکیه را در خود ترکیه بمباران می‌کند.»

مشخص نیست نتانیاهو دقیقاً به چه چیزی اشاره می‌کند. ترکیه بارها در جنوب شرقی ترکیه و شمال عراق علیه حزب ممنوعه کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) دست به اقدام نظامی زده است.

اردوغان: جنگ غزه، جنگ میان صیلب و هلال است
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در آستانه سفر به برلین، بار دیگر اسرائیل را مورد حمله شدید قرار داد. اردوغان روز چهارشنبه ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) در برابر فراکسیون پارلمانی حزب محافظه‌کار اسلامی “عدالت و توسعه”، اسرائیل را “دولتی تروریست” توصیف کرد و بار دیگر این کشور را به نسل‌کشی متهم کرد.

اردوغان آمریکا و دیگر کشورهای غربی را به “حمایت آشکار” یا توجیه “قتل‌عام” ارتش اسرائیل متهم کرد. وی جنگ اسرائیل علیه سازمان اسلام‌گرای افراطی حماس در نوار غزه را درگیری “میان صلیب و هلال” توصیف کرد.

رییس جمهوری ترکیه قرار است روز جمعه ۱۷ نوامبر به برلین سفر کند.

صدها نفر دیگر نوار غزه را ترک کردند
بیش از ۶۰۰ اتباع خارجی، دوتابعیتی فلسطینی و مجروحان نوار غزه را ترک کردند. ایست بازرسی طرف فلسطینی اعلام کرد که در مجموع ۶۴۴ نفر از گذرگاه مرزی رفح وارد مصر شدند. علاوه بر ۵۸۷ اتباع خارجی و دوتابعیتی فلسطینی، شمار کمی از مجروحان و بیماران تحت درمان و همراهان‌شان نیز راهی مصر شدند.

رویترز: ناو جنگی آمریکا یک پهپاد از مبدأ یمن را سرنگون کرد
دو مقام آمریکایی روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که یک ناو جنگی نیروی دریایی آمریکا پهپادی را که از مبدأ یمن پرواز کرده بود، در دریای سرخ سرنگون کرده است.

از زمان درگیری میان اسرائیل و حماس، به نظر می‌آید این دومین باری باشد که ایالات متحده موشک‌هایی را در نزدیکی ناو جنگی خود ساقط می‌کند.

واشنگتن به دلیل افزایش تنش‌های منطقه‌ای در طول این مناقشه، نسبت به فعالیت‌های گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در حالت آماده‌باش قرار دارد و تلاش می‌کند از عدم گسترش درگیری در منطقه اطمینان حاصل کند.

این مقامات آمریکایی، مشروط به فاش نشدن نام‌شان، به رویترز گفته‌اند که توماس هادنر، ناوشکن کلاس آرلی بورک، این پهپاد را در اوایل صبح به وقت محلی رهگیری و سرنگون کرده است.

این مقامات نگفتند که آیا این پهپاد مسلح بوده یا اینکه پیش از سرنگونی تا چه حد به ناو آمریکایی نزدیک شده بود.

منبع مطلع: قطر در حال مذاکره برای آزادی ۵۰ گروگان است
یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته است، میانجیگر‌های قطری در تلاش هستند تا میان اسرائیل و حماس به توافقی به منظور آزادی ۵۰ گروگان ربوده شده در نوار غزه برسند.

این بالاترین تعداد از گروگان‌های آزاد شده از زمان آدم‌ربایی حماس در حمله به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر خواهد بود که اسرائیل از آن زمان با انتقام گسترده به آن پاسخ داده است.

یک فرد آشنا به مذاکرات روز چهارشنبه ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) به خبرگزاری رویترز گفت در ازای آزادی این ۵۰ گروگان باید یک آتش‌بس سه روزه برقرار شود.

در صورت تحقق این توافق که با آمریکا هماهنگ شده است، شماری از زنان و کودکان فلسطینی نیز از زندان‌های اسرائیل آزاد خواهند شد. گفته می‌شود، علاوه بر این، میزان کمک‌های بشردوستانه که اسرائیل اجازه ارسال آنها به نوار غزه را می‌دهد، افزایش خواهد یافت.

این منبع آگاه گفت حماس با خطوط کلی چنین توافقی موافقت کرده است. اما اسرائیل هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نکرده و همچنان در حال مذاکره درباره جزئیات آن است. هنوز مشخص نیست که اسرائیل چند زن و کودک را از بازداشتگاه‌های خود آزاد خواهد کرد.

بر اساس اطلاعات اسرائیل، حماس در حمله غافلگیرانه خود حدود ۲۴۰ گروگان را ربود. تاکنون حماس چهار نفر را آزاد کرده است.

قطر میانجیگری مذاکرات میان حماس و اسرائیل برای آزادی گروگان‌ها را رهبری می‌کند و با دو طرف مذاکرات مستقیم دارد.

این منبع گفت که در حال حاضر سخنی از آزادی گسترده‌تر گروگان‌های حماس در میان نیست. در این رابطه اسرائیل اظهارنظر نکرده است. گفته می‌شود دلیل آن اجتناب از تضعیف اقدامات دیپلماتیک بوده است.

رهبری حماس هنوز به طور مستقیم این مذاکرات را تأیید نکرده است. عزت الرشق، از اعضای رهبری سیاسی حماس، فقط گفته است که اسرائیل از آزادی ۵۰ زن و کودک فلسطینی زندانی امتناع می‌کند و آن را به تعویق می‌اندازد. او افزود، این امر در مورد تسهیلات برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به تمام مناطق در نوار غزه نیز صدق می‌کند.

وزارت خارجه قطر به هیچ وجه حاضر به اظهارنظر در این باره نیست. این کشور ثروتمند خلیج فارس روابط مستقیم با اسرائیل و حماس دارد. قطر پیش از این نیز در مورد آتش‌بس میان دو طرف میانجیگری کرده است. دوحه، پایتخت قطر همچنین میزبان دفتر سیاسی حماس است.

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه مسلح حماس، روز دوشنبه ۱۳ نوامبر اعلام کرد که به مذاکره‌کنندگان قطری تمایل خود را برای آزادی ۷۰ زن و کودک در ازای آتش بس پنج‌روزه اعلام کرده است.

یک خبرنگار: ارتش اسرائیل از بیمارستان شفا عقب‌نشینی کرد
به گفته یک خبرنگار حاضر در محل، ارتش اسرائیل از بیمارستان شفا در شهر غزه که چهارشنبه ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) به آن یورش برده بود، عقب‌نشینی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خبرنگاری که در محل حاضر بوده گفته سربازان و تانک‌های ارتش اسرائیل شامگاه چهارشنبه محوطه بیمارستان را ترک کردند و در اطراف بیمارستان مستقر شدند. ارتش اسرائیل تاکنون به پرسش خبرگزاری فرانسه در این مورد پاسخ نداده است.

اسرائیل یورش به بیمارستان شفا را این‌گونه توجیه کرد که حماس یک مرکز فرماندهی در محوطه بیمارستان ایجاد کرده است. ارتش از یک “عملیات نظامی دقیق و هدفمند” در این بزرگترین بیمارستان در نوار غزه سخن گفت. حماس اتهامات اسرائیل را رد می‌کند. از سوی دیگر، ایالات متحده با ارزیابی اسرائیل هم‌نظر است.

به گفته این خبرنگار، ارتش اسرائیل از ده‌ها غیرنظامی حاضر در بیمارستان بازجویی کرده است. این افراد در این فاصله آزاد شده‌اند.

یورش اسرائیل باعث نگرانی بین‌المللی برای افراد حاضر در بیمارستان شده بود. به گفته سازمان ملل، دست‌کم ۲۳۰۰ بیمار، کارمند و افراد غیرنظامی آواره در این مرکز حضور داشته‌اند که پس از روزها درگیری شدید و حملات هوایی کاملاً در محاصره بوده است. به گفته شاهدان عینی، این بیمارستان در وضعیت اسفباری است.

ارائه قطعنامه جدید به شورای امنیت برای “وقفه‌بشردوستانه” در نوار غزه
شورای امنیت سازمان ملل متحد ممکن است همین امروز چهارشنبه ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) برای رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه جدید درباره جنگ در نوار غزه تشکیل جلسه دهد.

پیش‌نویس ارائه‌شده از سوی کشور مالت، از جمله، خواستار “وقفه‌های فوری و طولانی و ایجاد کریدورهای بشردوستانه در سراسر نوار غزه برای روزهای کافی” شده است تا بتوان در انطباق با قوانین بین‌المللی بشردوستانه، کمک‌های انسان‌دوستانه را تضمین کرد.

دیپلمات‌ها در نیویورک گفته‌اند، اگر در ساعات آتی مخالفتی ابراز نشود، همین امروز چهارشنبه می‌تواند پیش‌نویس قطعنامه به رای گذاشته شود. زمان برنامه‌ریزی شده ساعت ۲۱ شب به وقت اروپای مرکزی است.

قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، از منظر حقوق بین‌الملل الزام‌آور است و به نوعی قدرتی تأثیرگذار دارد. هنوز مشخص نیست که این قطعنامه بتواند مورد تصویب قرار گیرد. به ویژه برای ایالات متحده آمریکا، به عنوان متحد اسرائیل، هنوز مشخص نیست که با رأی ممتنع به این قطعنامه، یک درخواست آتش‌بس چند روزه را به نوعی بپذیرد. آمریکا همانند چین، روسیه، فرانسه و بریتانیا دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد است و تا کنون قطعنامه‌های پیشین درباره آتش‌بس در نوار غزه را وتو کرده است.

فنلاند خواستار رعایت اصل تناسب از سوی اسرائیل شد
سائولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند، اسرائیل را به رعایت اصل تناسب فراخواند. نینیستو در یک کنفرانس خبری مشترک با فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهور آلمان در شهر بن گفت، طبیعی است که اسرائیل از حق دفاع از خود برخوردار است، “اما هر گاه که از حق دفاع از خود صحبت می‌کنیم، باید تناسب را نیز در نظر بگیریم”.

رئیس‌جمهور آلمان در این رابطه گفت از آنجا که قوانین بین‌المللی جنگ باید رعایت شود، دولت آلمان به تأکید خواستار وقفه‌های بشردوستانه برای ارسال کمک به بیمارستان‌ها و مردم غیرنظامی شده است.

سازمان جهانی بهداشت یورش به بیمارستان شفا را محکوم کرد
سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ورود نظامیان اسرائیلی به بیمارستان شفا در شهر غزه کاملا غیرقابل قبول است.

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت در ژنو گفت: «بیمارستان‌ها میدان جنگ نیستند. بیماران و کارکنان بیمارستان باید محافظت شوند، حتی اگر از بیمارستان‌ها برای مقاصد نظامی استفاده شود.»

نروژ: یورش به بیمارستان شفا زیاده‌روی است
دولت نروژ درگیری مستقیم در اطراف و درون بیمارستان‌های نوار غزه را مورد انتقاد شدید قرار داد. اسپن بارت آیده، وزیر خارجه نروژ در این رابطه گفت، به ویژه یورش نظامیان اسرائیلی به بیمارستان شفا در شهر غزه “زیاده‌روی است و نمی‌توان آن را به راحتی پذیرفت”. او افزود که این امر “وضعیت وحشتناک بشردوستانه” را در این سرزمین فلسطینی تشدید خواهد کرد.

بارت آیده افزود دولت او بارها تاکید کرده که همه طرف‌های درگیر در این مناقشه موظف هستند “به قوانین بین‌المللی بشردوستانه پایبند باشند و از جمعیت غیرنظامی آسیب‌دیده از درگیری‌ها محافظت کنند”. این در مورد جریان اسلام‌گرایان افراطی حماس نیز صدق می‌کند.

وزیر خارجه نروژ بار دیگر تاکید کرد که قوانین بین‌المللی بشردوستانه هدف قرار دادن غیرنظامیان، گروگان گرفتن آنها یا استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی را ممنوع می‌داند.

دولت آلمان: یورش به بیمارستان شفا بهتر از بمباران آن است
با توجه به انتقادات بین‌المللی از یورش به بزرگترین بیمارستان در نوار غزه از سوی نیروهای مسلح اسرائیل، دولت آلمان موضعی خویشتندارانه اتخاذ کرد.

اشتفن هِبِشترایت، سخنگوی دولت در برلین تاکید کرد که “هیچ بمبارانی در مورد این بیمارستان صورت نگرفته است”.

فراخوان‌های بین‌المللی خواستار رویکردی “ملایم‌تر” در مورد این بیمارستان شده بودند. سخنگوی دولت آلمان گفت، اکنون شاهد آن هستیم که “به نظر می‌رسد اسرائیل به این هشدارهای جامعه بین‌المللی پاسخ داده است”.

فرانسه: فلسطینیان نباید بهای جنایات حماس را بپردازند
مقامات فرانسه روز چهارشنبه ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) با ابراز “نگرانی جدی” در مورد عملیات اسرائیل در داخل بیمارستان شفا گفته‌اند که مردم فلسطینی نباید بهای جنایات حماس علیه اسرائیل را بپردازند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نباید مردم فلسطین بهای جنایات حماس را بپردازند، به ویژه که این امر در مورد ساکنان آسیب‌پذیر، مجروح یا بیمار و همکاران فعالیت‌های بشردوستانه که شجاعانه به کار خود در شرایط بسیار خطرناک ادامه می‌دهند، صدق می‌کند.»

سربازان اسرائیلی امروز چهارشنبه به بیمارستان اصلی شهر غزه، شفا، یورش بردند و آنجا را مورد تفتیش قرار دادند. این یک هدف کلیدی اسرائیل در جنگ آنها با حماس بوده و باعث ایجاد نگرانی برای هزاران بیمار و غیرنظامیان دیگر شده است.

این وزارتخانه در بیانیه خود اعلام کرد که فرانسه “نگرانی بسیار جدی خود را در مورد عملیات نظامی اسرائیل در بیمارستان شفا ابراز می‌دارد”.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه خود بر “ضرورت مطلق رعایت قوانین بشردوستانه بین‌المللی از سوی اسرائیل، به‌ویژه حفاظت از زیرساخت‌های بیمارستانی” تأکید کرده است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هفته گذشته در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی از اسرائیل خواست تا بمباران غیرنظامیان در غزه را متوقف کند. او گفت که “توجیهی وجود ندارد” و کشته‌ها باعث “خشم” می‌شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، وعده داده است که در پاسخ به حملات ۷ اکتبر که به کشته شدن ۱۲۰۰ نفر، عمدتا غیرنظامی، و ربودن ۲۴۰ گروگان به غزه منجر شد، حماس را نابود کند.

به گفته وزارت بهداشت حماس در غزه، بمباران‌های هوایی و حملات زمینی اسرائیل تا کنون ۱۱هزار و ۳۲۰ کشته برجای گذاشته است.

شولتس: بخش بزرگ کمک‌های غزه از گروه هفت تامین می‌شود
به گفته اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، کشورهای “گروه ۷” بخش بزرگی از کمک‌های بشردوستانه را برای مردم نوار غزه ارسال می‌کنند.

او در پارلمان آلمان گفت که بسیاری از گفتگوهای او با دولت‌های منطقه حول سازماندهی این کمک‌ها و دستیابی به آزادی گروگان‌های حماس در جریان است.