سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل بین المللی برای بررسی ادعاهای مربوط به بیمارستان شفا شد

اسرائیل عکس و ویدئویی از «محور تونل عملیاتی» حماس منتشر کرده و مدعی است که آن را در زیر بیمارستان شفا در غزه پیدا کرده است. حماس این ادعاها را «دروغ‌های‌ بی‌اساس» عنوان کرده است. هیچ نهاد مستقلی تاکنون این عکس‌ها و فیلم‌ها را تایید نکرده است.
براساس آمار مقامات بهداشتی فلسطین از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس از شش هفته پیش تاکنون، حداقل ۱۱ هزار و ۴۷۰ فلسطینی در نوار غزه کشته شده‌اند. این وزارت خانه گفت که ۴هزار و ۷۰۷ نفر از کشته شدگان کودک و خردسال و ۳ هزار و ۱۵۵ نفر زن بوده‌اند. بیشتر تلفات جانی در حملات هوایی اسرائیل رخ داده است.
تمامی ارتباطات در غزه پنجشنبه شب قطع شده است. رئیس آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد (UNRWA) گفت که غزه در «مشکلات کامل ارتباطاتی» قرار دارد. او گفته است خاموشی برق در غزه ممکن است باعث تشدید وحشت در نوار غزه و تشویش بیشتر در نظم مدنی شود.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه از اسرائیل خواست که در واکنش به حمله ماه گذشته حماس دچار خشم نشود و چشم به روی همه چیز نبندد. او در نخستین سفر خود به اسرائیل پس از حمله ۷ اکتبر تاکید کرد: هراس‌افکنی رفتاری مشابه را توجیه نمی‌کند.


کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: دسترسی به غزه برای بررسی ادعاهای مربوط به بیمارستان شفا ضروری است
کمیسر عالیحقوق بشر سازمان ملل از اسرائیل خواسته است تا به تیم او اجازه دسترسی به غزه را بدهد تا ادعاها درباره بیمارستان شفا را بررسی کند.

ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در سوالی به خبرنگار سی‌ان‌ان مبنی بر ادعای ارتش اسرائیل که می‌گوید حماس، سلاح‌های خود را در بیمارستان شفا پنهان کرده، پاسخ داد: «ما باید دسترسی داشته باشیم تا بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم.» او تاکید کرد که این وضعیت به یک «تحقیقات بین‌المللی مستقل نیاز دارد، چرا که روایت‌های مختلفی از آن وجود دارد.»

تورک ادامه داد که بیمارستان‌ها تحت قوانین بشردوستانه قرار دارند و همیشه از محافظت ویژه برخوردارند. او تاکید کرد: «شما نمی‌توانید از غیرنظامیان، به ویژه بیمارستان‌ها برای اهداف نظامی استفاده کنید. اما در عین حال هم شما نمی‌توانید بدون وجود مستندات روشن به یک بیمارستان حمله کنید.»

تورک در مورد اقدامات هر دو طرف گفت: «ما شاهد نقض شدید قوانین بین‌المللی بشر دوستانه بوده‌ایم.»